Hoeveel marketing budget heb je nodig voor je webshop?
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
5 min

Hoeveel marketing budget heb je nodig voor je webshop?

5 min

Als jij jouw loondienstbaan wil verruilen voor een fulltime inkomen uit je webshop, dan ontkom je niet aan het doen van marketing. Via organische – of wel: gratis – marketing kun je een hoop bereiken. Maar wil je echt die droom waarmaken, dan ontkom je niet aan het inzetten van betaalde marketing kanalen. Je hebt immers een zo groot mogelijk bereik nodig en hoe meer mensen jij enthousiast kunt maken over je aanbod, des te sneller je jouw andere baan kunt opzeggen.

Maar hoeveel marketingbudget heb je nou eigenlijk nodig om je webwinkel te promoten? Dit is een vraag die me vaak gesteld wordt. En die jou wellicht ook bezighoudt. Het antwoord op die vraag is uiteraard niet voor iedere e-commerce ondernemer hetzelfde, dus ik kan hier geen exact bedrag noemen, maar dit artikel geeft je wel handvatten om het marketingbudget voor jouw eigen webwinkel te bepalen.

Marketingbudget is afhankelijk van de fase waarin je bedrijf zich bevindt

Je marketing budget is het bedrag dat je reserveert voor alle marketing die je doet, met als doel om meer bestellingen te krijgen. Dus denk aan het inzetten van advertenties, het inschakelen van een PR bureau, samenwerkingen met influencers of iemand die ervoor zorgt dat jouw producten hoger in Google komen.

Om je wel enigszins een richtlijn te geven kun je er vanuit gaan dat een gemiddelde webshop ondernemer zo’n 7% tot 15% van de totale omzet besteed aan marketing. Hoe kleiner het bedrijf, hoe hoger dit percentage is. Een klein bedrijf heeft immers vaak nog minder naamsbekendheid opgebouwd en trekt minder makkelijk klanten. Ook de branche waarin je actief bent speelt een rol. Hoe groter en actiever de concurrentie, des te meer jij zal moeten investeren om op te vallen.

Je kunt het doen van marketing vergelijken met een vliegwiel. Het kost veel energie om het op gang te brengen, maar als het eenmaal draait, dan is het makkelijk om in beweging te houden. Dat werkt ook zo met marketing. In het begin zal je er veel geld, tijd en energie in moeten stoppen om jouw doelgroep te laten weten dat je er bent en om een beetje tractie te krijgen. Zodra je wat naamsbekendheid hebt opgebouwd, gaat dat makkelijker.

Welke doelen heb jij gesteld?

Hoe hoog je marketingbudget mag zijn is ook afhankelijk van jouw doelen. Wat is jouw omzetdoel? Wat is het gemiddelde bestelbedrag op dit moment? En hoe goed presteert je website? Hoe beter je webshop presteert – dus hoe hoger de conversie ratio – en hoe hoger het gemiddelde bestelbedrag, hoe minder bezoekers je nodig hebt om de gewenste omzet binnen te halen. Dus: hoe minder marketing budget er nodig is.

Je kunt dit ook omdraaien natuurlijk. Hoe beter je webshop presteert en hoe hoger het gemiddelde bestelbedrag is, des te meer omzet je uit je marketingbudget haalt.


Heb je nog geen omzetdoel bepaald, begin dan daar. Volg eventueel mijn Gameplan Workshop, waarin je een strategisch en financieel jaarplan maakt voor je webwinkel.


Voor het bepalen van je marketingbudget wil je dus eerst weten hoeveel bezoekers je nou eigenlijk nodig hebt om je omzetdoel te behalen. Pas als je dat weet kun je een inschatting maken van welke investering daarvoor nodig is.

Kijk ook eens kritisch naar je huidige situatie. Wat doe je nu aan marketing, tegen welke kosten en wat levert het op in omzet? Ook dit kan een goede indicatie zijn van hoeveel marketingbudget jij nodig hebt. Wil je een groei van 20% in omzet, verhoog dan ook je marketingbudget met 20%.

Kies je marketingkanalen slim

Het succes van jouw marketing valt of staat met het bepalen van welke kanalen je inzet. Sommige marketingmethoden hebben een hogere return on investment dan anderen. In de ideale situatie levert elke euro die je aan promotie uitgeeft een veelvoud op aan omzet. De praktijk is soms anders. Bovendien kosten sommige marketingkanalen niet zozeer geld, maar wel tijd. Ook dat mag je zien als een investering.

Voor veel webshops geldt dat e-mailmarketing een hoge return on investment (ROI) heeft. E-mails hebben gemiddeld een openrate van 30 tot 40%. Dat lijkt weinig, maar als je dit vergelijkt met organische social media, waar je tegenwoordig blij mag zijn met een bereik van 5%, dan kun je je voorstellen dat het rendabeler kan zijn om je tijd en geld in e-mailmarketing te stoppen, dan in social media.

Op welke kanalen ben jij nu actief met het promoten van jouw webshop en je producten? Hoeveel tijd, geld en energie investeer jij in elk van deze kanalen? En wat levert het op. Dit kan je interessante inzichten opleveren.

Wees aanwezig op de plekken waar je klant is

Als webshop eigenaar is het belangrijk dat je aanwezig bent op die plekken waar je klanten ook zijn. Heeft jouw ideale klant geen idee wat TikTok is? Dan heeft het geen zin om daar jouw tijd of geld aan te besteden. Beter kies je voor de kanalen die jouw klanten vaak gebruiken. Want hoe vaker ze jouw bedrijf en je producten tegenkomen, des te beter je onthouden wordt en hoe beter je hen opwarmt om uiteindelijk die aankoop te doen.

En onthoud: vaak gaat er een heel traject aan een bestelling vooraf en zijn daar meerdere kanalen bij betrokken. Bijvoorbeeld: een consument komt jouw product tegen op Facebook en is getriggerd, maar klikt nog niet door naar je website. Vervolgens komt deze consument datzelfde product weer tegen in een tijdschrift dat bij de kapper ligt. Weer wordt er een zaadje geplant in het hoofd van die consument. Op een later moment leest deze persoon een e-mail die je gestuurd hebt. De consument klikt door naar je website en wordt nog verder opgewarmd.

Uiteindelijk is de consument overtuigd: dit product móet ik hebben. In Google wordt de zoekopdracht ingetypt, er wordt doorgeklikt naar je website, en voilà: een bestelling.

In dit voorbeeld zie je heel duidelijk dat er meerdere kanalen betrokken waren bij het plaatsen van die bestelling. In jouw data zie je dat de conversie aan Google toegeschreven wordt. Maar realiseer je dat er vaak veel meer kanalen bij betrokken zijn. En dus wil je aanwezig zijn op al die plekken waar jouw doelgroep zich bevindt.

Gratis marketing

Wat nou als je niet zoveel budget hebt voor de promotie van je webshop? Dan zijn er gelukkig diverse gratis mogelijkheden. Maar let wel: niks is echt gratis natuurlijk. Iets vraagt ofwel een investering in geld, of een investering in tijd. Maar laten we er vanuit gaan dat je ruimer in je tijd zit dan in je geld. Ook dan zijn er genoeg mogelijkheden om je webshop onder de aandacht te brengen van consumenten.

  • Stuur persberichten naar redacties van tijdschriften en kranten. Zo kwam een van mijn klanten met een interview op Nu.nl en RTL. en staan wij met onze eigen webwinkel regelmatig in de tijdschriften die onze doelgroep leest. Dit is allemaal free publicity, we betalen daar niet voor.
  • Ga samenwerkingen aan met influencers, er zijn er genoeg die een barterdeal met je aan willen gaan en in ruil voor het product jouw webshop promoten.
  • Focus op SEO zodat je hoog in de organische (gratis) zoekresultaten van Google staat.
  • Zet e-mailmarketing in. Niet helemaal gratis aangezien je hier software voor nodig hebt, maar het rendement is vaak hoog.
  • Wees zichtbaar op social media. Deel content die waardevol is voor je volgers.

Begin klein en schaal op bij succes

Als je wel kosten maakt voor je marketing, houd dan goed de resultaten in de gaten. Zorg eerst dat je marketingacties winstgevend worden en verhoog daarna stap voor stap het budget. Dat is de manier om je bedrijf te laten groeien. En vergeet niet dat je marketing doet voor de lange termijn. Snel winst maken is zeker mogelijk, maar als je een duurzaam winstgevend bedrijf wil bouwen, dan heb je daarvoor tijd, doorzettingsvermogen en consistentie nodig.

Je ziet dat er geen eenduidig antwoord is op de vraag ‘Hoeveel marketing budget heb je nodig voor je webshop?’ Het is van teveel verschillende factoren afhankelijk. Hopelijk heeft dit artikel je wel handvatten gegeven om te bepalen welk marketingbudget voor jouw webshop reëel is.

Ben jij toe aan de volgende stap in je bedrijf, wil je eindelijk je loondienst baan op kunnen zeggen en een goed salaris uit je webshop halen? Dan is Magnetic Marketing de place to be. 

Categorieën