Interview: Elly van Hondenkadowinkel Bijdehondjes
Op deze website vind je veel tips om je webwinkel te verbeteren. Maar natuurlijk is het ook interessant en nuttig om van mede-webwinkeliers te leren. Daarom publiceer ik een serie met interviews die ik afgenomen heb bij een aantal webwinkeliers. Van een webwinkelier met 1 jaar ervaring tot een webwinkelier met maar liefst 11 jaar ervaring en alles daartussenin. Daar kun je veel van leren!
Elly Zindel-Wolters
Elly is de eigenaresse van Hondenkadowinkel Bijdehondjes. Een webwinkel met de grootste collectie hondenbeeldjes van Nederland. Het assortiment bestaat uit hondenbeeldjes in talloze uitvoeringen: van klein tot groot en van vintage tot nieuw. Deze voorzien in een behoefte onder hondeneigenaren, hondenliefhebbers en verzamelaars. Bijzonder is dat vrijwel alle beeldjes ook als asbeeldje geleverd kunnen worden.
Wanneer en hoe ontstond het idee voor je webwinkel?
Elf jaar geleden werkte ik als dierenartsassistente en werd door een reorganisatie werkloos. In Rotterdam – waar ik woon – was destijds een kattencadeauwinkel en ik vond dat zo leuk dat ik het plan had opgevat ook zo’n winkel te beginnen. Maar als echte hondenliefhebber heb ik me gefocust op honden. Omdat het vanuit het niets beginnen van een winkel wel erg ambitieus was is het een webwinkel geworden. Met € 500 spaargeld kocht ik de eerste artikelen in. Op dat moment kon ik eigenlijk alleen aan beeldjes en fotolijstjes komen dus daar ben ik mee begonnen. Later kwamen er meer cadeauartikelen bij maar de beeldjes bleven toch zo’n beetje de spil van de webwinkel. De naam Bijdehondjes had ik al heel lang in gedachten dus dat is het geworden en gebleven.
Sinds wanneer is je webwinkel online?
Mijn webwinkel is online sinds 4 mei 2006 en bestaat op dit moment dus 11 jaar.
Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?
Mijn webwinkel bevindt zich in een echte niche. Ik verkoop hoofdzakelijk hondenbeeldjes. Niet alleen nieuwe maar ook vintage beeldjes die erg populair zijn. Verder kunnen de meeste beeldjes ook worden geleverd als asbeeldje. Mijn man boort er dan een gat in met een verzonken randje waar een dopje op komt om dit af te sluiten. Ook is het mogelijk een beeldje te laten beschilderen in de kleuren (gepatineerd) brons, zilver of goud. Verder kunnen beeldjes worden bevestigd op een marmeren sokkel. Ook deze sokkels kunnen worden geleverd met een asopening.
Er zijn wel meer webwinkels die hondenbeeldjes verkopen, maar die hebben altijd maar een merk en lang niet zoveel keuze. En al helemaal niet de mogelijkheden die ik aanbied.
Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?
Veel tijd, hoeveel precies hou ik niet zo bij. Omdat ik dit vanuit huis doe lopen al mijn werkzaamheden nogal door elkaar. Maar het kost veel tijd een webwinkel te beheren. Je moet artikelen inkopen, fotograferen, opmeten, wegen (voor de verzendkosten) en in de winkel plaatsen. Pakjes maken en naar het postkantoor brengen. Facturen versturen, artikelen uit de webwinkel halen en/of opnieuw bestellen bij de groothandel. Bij het binnenkomen van een bestelling moet alles worden uitgepakt, nagekeken op beschadigingen en op alfabetische volgorde in de schappen worden opgeborgen. Verder ben ik vaak op zoek naar de herkomst en waarde van de vintagebeeldjes. Maar ook zoek ik naar nieuwe leveranciers en/of artikelen.
Ook de mailwisseling met klanten vergt veel tijd. Verder hebben mensen vaak vragen naar aanleiding van een advertentie en moet je die beantwoorden. En dan natuurlijk het zetten van advertenties en het beheren daarvan. En dan natuurlijk nog de boekhouding, de BTW-aangiften en het voorbereiden van de aangifte voor de inkomstenbelasting. En in december ben ik dagenlang bezig met het opmaken van de balans en het uitwerken daarvan in een Excelbestand. Zo af en toe moet er ook nog wat op Facebook en moet er weleens een nieuwsbrief uit. En dan moet er nog helemaal niets misgaan. Want natuurlijk komt het voor dat de printer dienst weigert, het internet niet werkt, een pakje niet aankomt of een artikel beschadigd binnenkomt.
Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?
Ik begin met het doornemen van de bestellingen. Als ik iets moet bestellen bij een leverancier doe ik dat meteen en mail de klant om dat te laten weten. Dan ga ik bij elkaar zoeken wat er verzonden moet worden en dat inpakken. Als alles klaar is ga ik het naar het postkantoor brengen. ’s Avonds stuur ik de klant een e-mail met de factuur en probeer daar altijd iets persoonlijks in te zetten. Bij een klant die al eerder bestelde zet ik bijvoorbeeld ‘Dank voor weer een nieuwe bestelling’. Dan moet ik de verkochte artikelen nog uit de winkel halen en/of tijdelijk niet zichtbaar maken. Daarna ga ik nog allerlei mailtjes beantwoorden en mijn magazijn weer een beetje op orde maken.
Wat vind je het leukst en het minst leuk aan het runnen van je webwinkel?
Het leukst is het contact met de klant, vooral met mijn vaste klanten. En het zoeken en inkopen van nieuwe artikelen. Het minst leuke is het maken van de pakjes. En ik heb een broertje dood aan alle boekhouding en belastingtoestanden.
Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?
Uitdagingen zat. Telkens weer is het van belang de klant tegemoet te komen. Dus ook bij bijzondere verzoeken. Ik doe altijd mijn uiterste best geen ‘nee’ te hoeven verkopen. Desnoods verwijs ik naar een van mijn concurrenten.
Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?
Ik gebruik de software van Mijn Webwinkel. Een completere software kan ik me bijna niet indenken, je kunt er zo ongeveer alles mee. En voor een zeer schappelijke prijs!
Op welke manier trek je bezoekers naar je webwinkel?
Door te adverteren op meeste gratis advertentiesites. Op vrijwel elke van die sites heb ik wel een algemene advertentie staan, zodat ik overal te vinden ben. Verder heb ik diverse betaalde Admarktadvertenties op Marktplaats.
Ook heb ik flyers laten maken die bij diverse dierenwinkels en dierenartsen in een standaard staan. Zelfs bij een huisdierencrematorium, ik verkoop immers ook veel voor overleden dieren. Bij het huisdierencrematorium heb ik ook een vitrinekast mogen inrichten met mijn artikelen. De flyers stuur ik ook mee in mijn pakjes. En heel af en toe sta ik op een beurs maar dat is best wel vermoeiend.
Hoe combineer je je webwinkel met je andere bezigheden?
Alles wat ik op een dag doe loopt zo’n beetje door elkaar heen. Vaak combineer ik het wegbrengen van de pakjes naar het postkantoor met het doen van boodschappen.
Wat zijn je ambities en je plannen voor de komende tijd?
Ik ben van plan een tweede webwinkel te maken met alleen artikelen voor overleden dieren. Nu zijn er 2 thema’s: cadeau-artikelen en de artikelen voor overleden dieren. Die wil ik dus gaan splitsen omdat ik toch vind dat het elkaar een beetje ‘bijt’. Maar ik mag er van mezelf pas aan beginnen als ik helemaal klaar ben met het voorbereiden van de belastingaangifte. Ik moet niet alles tegelijk doen, anders wordt het te chaotisch in mijn hoofd.