Je hoeft niet de goedkoopste te zijn om veel te verkopen
Ben jij ook zo’n prijsvechter? Die koste wat kost je prijzen laag houdt, omdat je klanten anders naar je concurrent gaan?
Nee? Good for you!
Ja? Dan is dit blog speciaal voor jou.
Het is een van de meest voorkomende ‘problemen’ bij webwinkeliers die ik ontmoet. Zelf zien ze het niet als probleem echter.
Deden ze dat maar wel.
Zij ervaren een te lage omzet. Het gevoel dat je alles al geprobeerd hebt maar dat het niet genoeg is om jezelf een goed salaris uit te betalen. Heel frustrerend.
Wat zij zich niet realiseren is dat de oorzaak van dit probleem regelmatig blijkt te zitten in de prijzen die ze voor hun producten vragen. Een logische gedachtegang is dat je goedkoper moet zijn dan je concurrenten, zodat consumenten bij jou komen.
Te lage prijzen vragen heeft meerdere nadelen:
- Je moet veel meer producten verkopen om genoeg om te zetten
- Je moet meer marketing doen (hogere kosten) dus je winst gaat omlaag
- Je kunt jezelf geen salaris uit betalen omdat je winst te laag is
Tenzij je doelgroep echt uit koopjesjagers bestaat is het veel slimmer om wat hogere prijzen te vragen
Want:
- Je winst is hoger waardoor je jezelf wél een mooi salaris kunt geven
- Je kunt meer tijd besteden aan klantenservice, waardoor je meer herhalingsaankopen krijgt
- Consumenten hechten meer waarde aan je producten
Het blijkt echter dat prijs in veel gevallen niet het belangrijkste is voor een consument. Zij hechten veel meer waarde aan een goede service, (persoonlijk) aankoopadvies en een goede, gebruiksvriendelijke website. Bovendien worden goedkope producten sneller weggegooid of vervangen, omdat er minder waarde aan wordt gehecht. Zo zijn je hogere prijzen ook nog eens goed voor het milieu.
Let op: dit is geen vrijbrief om je prijzen tot astronomische hoogte te laten stijgen. Zoek de juiste balans. Prijzen die acceptabel zijn voor je klanten en die jou voldoende winst opleveren.