Wat is een dode link (en hoe voorkom je dit)?
Op een gemiddelde website of blog staan zowel interne als externe links. De links naar andere websites zijn bijvoorbeeld het resultaat van linkbuilding. Interne links zorgen ervoor dat je bezoekers op meerdere pagina’s van je website terecht komen. Het is echter niet de bedoeling dat er sprake is van een dode link.
Wat is een dode link?
Een dode link wordt in het Engels ook wel een ‘broken link’ genoemd. Zoals de naam misschien al doet vermoeden, kom je na het klikken op de link terecht op een pagina die niet werkt. Het kan zijn dat de pagina is verwijderd of verhuisd. Soms heeft een pagina zelfs simpelweg nooit bestaan en heb je de verkeerde link ingevoerd. Een dode link ontstaat wanneer je een pagina verwijdert zonder dat deze uit Google verdwijnt. Dit betekent dat de URL wel in Google blijft staan, terwijl het op je site niet meer bestaat. Probeer dit te voorkomen door pagina’s op je website niet zomaar te verwijderen. Ook kun je de URL zelf uit Google verwijderen of er voor zorgen dat de dode link naar een bestaande URL verwijst, door bijvoorbeeld een 301 omleiding (301 redirect) te gebruiken.
Controleer links regelmatig
Bezoekers klikken op een link in Google omdat ze een bepaalde pagina willen zien. Plotseling krijgen ze echter de melding ‘error 404’ te zien. Misschien heb je er zelf wel eens mee te maken gehad. Het is vrij irritant om op een pagina te belanden die niet (meer) bestaat. De kans dat bezoekers afhaken door een dode link is dan ook groot. Controleer de interne- en externe links van je website of blog dan ook regelmatig. In principe is een keer per maand voldoende.
Dode link opsporen
Het kan zijn dat een website of een pagina in het verleden een link naar jouw website of blog heeft geplaatst. Deze URL is echter verdwenen nadat je jouw site hebt verhuisd. In een dergelijke situatie krijgen bezoekers van de externe site regelmatig te maken met een dode link. Probeer deze zogeheten ‘broken links’ op te sporen, bijvoorbeeld via deze website. Daarnaast is het verstandig om de eigenaar van de externe website altijd te laten weten dat je nu een andere URL hebt of dat de website niet meer bestaat.