Wat zijn interne en externe links?

Een link is een verbinding tussen twee webpagina’s. Het is een klikbare tekst die je naar een andere webpagina leidt. Een link kan ook achter een afbeelding worden toegevoegd, zodat wanneer je op de afbeelding klikt, je naar een andere webpagina geleid wordt. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij de bestelknoppen in je webwinkel. Zodra je daarop klikt kom je in de winkelwagen terecht. In dit artikel leg ik uit wat het verschil is tussen interne en externe links.

Interne links zijn links die naar een andere pagina in je eigen webwinkel verwijzen. Je plaatst op je homepage bijvoorbeeld een interne link naar een categoriepagina in je webwinkel. Ook als je onderaan de productpagina gerelateerde producten toont, is er sprake van interne links. Indien bezoekers hier op klikken blijven ze binnen jouw website.

Het is slim om veel interne links toe te voegen aan je website. Hierdoor ontstaat er een soort link-spinnenweb en kunnen zoekmachines eenvoudiger bepalen hoe je website in elkaar zit en welke pagina’s belangrijk zijn en welke juist niet.

Externe links zijn links naar een andere website. Als jij bijvoorbeeld in je webwinkel een link plaatst naar je Facebookpagina, dan is dat een externe link. Als een bezoeker op een externe link klikt dan verlaat hij of zij je website.

Het verkrijgen van externe links (dus: andere websites die een link plaatsen naar jouw webshop) is een belangrijk onderdeel van elke SEO strategie. Hoe meer relevante websites een link naar jouw webwinkel plaatsen, des te meer jouw website door zoekmachines gewaardeerd wordt. Je krijgt een hogere positie in de zoekresultaten. Een link op een andere website die naar jouw webwinkel verwijst wordt ook wel een backlink genoemd.

De link hierboven, naar het artikel over backlinks, is een voorbeeld van een interne link. Als je hier op klikt ga je naar een andere pagina op deze website.