Kennisbank

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van backlinks op een andere website waarmee bezoekers naar jouw eigen webwinkel of website verwezen worden. Het doel van linkbuilding is het trekken van meer bezoekers naar je websites, én een hogere positie in Google te krijgen. Immers, hoe meer relevante websites een link naar jouw webshop plaatsen, des te voordeliger dat is voor je posities in zoekmachines.

Google ziet links op websites naar jouw webshop als een soort stem. Hoe meer stemmen je hebt, hoe hoger je waardering in Google. En dat resulteert in een betere score in de zoekmachine. Wil je echt goede posities in zoekmachines, dan kom je er niet onderuit om met linkbuilding aan de slag te gaan. Zeker als je wil scoren op populaire zoektermen.

Ga op zoek naar relevante links

Belangrijk om te weten is dat alleen links op gerelateerde websites iets bijdragen aan je positie in zoekmachines. Zo heeft het voor een webwinkel met kinderkleding geen zin om een link te krijgen van een website met tuinmeubelen. Krijgt deze webshop een link van een blog waar een vrouw schrijft over haar ervaringen als moeder, dan is het wél een kwalitatieve link.

Relevantie is dus belangrijk: de links die je ontvangt moeten dus een verband houden met het onderwerp van je website.

Hoe verzamel je links?

Er zijn verschillende manieren waarop je linkbuilding kan toepassen. Je kunt bijvoorbeeld andere website eigenaren benaderen en vragen of zij een link willen plaatsen. Hoe waardevoller jouw website is, des te groter de kans dat iemand je deze gunst verleent. Zorg altijd voor een goede anchortekst voor de link die je laat plaatsen. Plaats niet alleen links als ‘http://www.jouwwebwinkel.nl’. Verwerk in de linktekst ook belangrijke zoektermen voor je website. Bijvoorbeeld: ‘Schoenen kopen’ of ‘Kinderkleding online’. Op deze manier boek je het meeste resultaat met je linkbuilding campagne.

Search
Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel Dagboek
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription
Hulp nodig met je webwinkel - boek een strategiesessie