Wat is een no-follow link?
Links vormen een belangrijk onderdeel van een website en een marketingstrategie. Het is een onderdeel van Search Engine Optimization, wat betekent dat je bepaalde technieken gebruikt om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Door op de juiste manier links te gebruiken weet Google jouw website beter te vinden. Via externe links kan de zoekpagina bepalen hoe belangrijk een bepaalde pagina is. Soms wil je echter niet dat Google een bepaalde waarde geeft aan een pagina. In dat geval dien je een no-follow link te gebruiken.
Redenen om een no-follow link te plaatsen
Met een ‘no-follow’ tag geef je aan dat Google de externe link moet negeren. De pagina krijgt daardoor geen extra punten. Normaliter zorgen extra punten soms voor een hogere ranking in de zoekmachine. Er kunnen verschillende redenen zijn om een no-follow link toe te passen. Zo heeft Google het verplicht voor bloggers die betaalde links plaatsen. De zoekmachine wil namelijk dat websites een natuurlijk linkprofiel opbouwen. Daar is natuurlijk geen sprake van wanneer een website links inkoopt.
No-follow links en Google
Dat no-follow verplicht is voor betaalde links, betekent niet dat dit altijd in de praktijk gebeurt. Google heeft dit niet altijd door. Het ziet alleen dat een website veel links krijgt en plaatst het vervolgens hoger in de ranking. Voor deze stroom van links wordt de term ‘link juice’ gebruikt. Daarnaast kan Google niet zien dat een bepaalde link commercieel is, behalve als je een affiliate link gebruikt. Uiteindelijk is het wel zo vriendelijk naar Google toe om gewoon een no-follow link te gebruiken. Dit brengt namelijk helemaal geen schade toe aan de ranking van de partij voor wie je het plaatst. Wel kan een no-follow link gunstig zijn voor de conversie, omdat het een bijdrage levert aan hogere bezoekersaantallen.