Laat je webshop groeien met digitale evenementen
5 min. leestijd

Laat je webshop groeien met digitale evenementen

Als het gaat om het laten groeien van hun webshop, denken de meeste ondernemers al snel aan SEO, advertenties, hun gezicht vaker laten zien op social en eventueel PR. Maar je kunt ook heel goed groeien door een community op te bouwen. Een community bestaat uit trouwe klanten die zich écht verbonden voelen met je webshop. Deze mensen zijn eigenlijk geen klant, maar fan van jou en je producten! Eén van de manieren om te bouwen aan je community is door evenementen te hosten. En ja: dat kan ook heel goed digitaal. 

De voordelen van digitale events

Covid maakte digitale evenementen in één keer booming, maar ze waren al in opkomst. En als we trendwatchers mogen geloven, gaan ze voorlopig ook nergens meer naartoe. Dat is ook niet zo gek als je je bedenkt dat er een hoop voordelen zitten aan digitale evenementen. 

Om te beginnen hebben we de afgelopen jaren natuurlijk gezien dat fysiek samenkomen niet altijd mogelijk is. Een digitaal evenement organiseren geeft dus meer zekerheid. Vaak is het ook goedkoper en tijdsefficiënter. Daarnaast is het voor de klant laagdrempeliger om te komen: waar je klant ook woont, hij of zij hoeft alleen de laptop op schoot te pakken om langs te komen. Oh en voor wie er voor duurzaam gaat: de ecologische voetafdruk van digitaal is natuurlijk ook aanzienlijk kleiner. 

Next level webinar

Iedere online ondernemer kent het concept webinar zo langzamerhand wel: daar zit je dan, met je snuit voor die ene vensterbank vol met kamerplanten omdat dat het meest presentabele stuk van je huis is. Terwijl de staart van je kat af en toe in beeld verschijnt, omdat je terrortijger je hele webinar lang moord en brand schreeuwt als je het waagt om de deur dicht te doen. 

Beeld je nou eens in dat je dat dat allemaal inruilt voor een toffe digitale omgeving, speciaal ingericht op jouw online event. Je presenteert vanuit een augmented reality-decor waarin je ook nog eens de mogelijkheid hebt om te interacteren met individuele bezoekers die uitgelicht worden op een scherm. Dat interacteert een stuk makkelijker! En zo voelt het voor je bezoekers ook. 

Kopieer een fysiek evenement

Voor wie nóg een level up wil: je kunt tegenwoordig zelfs een fysieke locatie digitaal kopiëren. Dit is ook handig voor een evenement dat je zowel online als offline wilt aanbieden. Je digitale bezoeker komt dan ook ‘echt’ op locatie binnenlopen en kan - net als fysieke bezoekers - zich bewegen op de locatie van het evenement. Van de lobby naar de registratiebalie naar de zaal met de key note of naar de ruimte met de live workshop. Alleen de toiletten zijn gewoon bij je klant thuis. Dat dan weer wel. 

Samen aan de slag met jouw producten

Als webshopeigenaar is het ook een goed idee om live met je klanten aan de slag te gaan met de producten die ze bij jou gekocht hebben. Zit jij in de fitness-producten? Waarom zou je dan geen live training organiseren rondom die super zware doch ergonomisch volledig geoptimaliseerde kettlebell die je net binnen hebt? 

Hetzelfde kun je natuurlijk doen als je een yogawebshop hebt en je je klanten wilt laten ervaren wat ze nou eigenlijk precies moeten doen met zo’n blok van kurk. Of als je net etherische oliën toegevoegd hebt aan je assortiment en mensen wilt laten zien hoe ze deze op aromatherapeutische wijze kunnen gebruiken tijdens een yogasessie in hun eigen huiskamer. Wedden dat jouw trouwe klanten ervoor zorgen dat ze je producten op tijd in huis hebben voor jouw evenement? 

En zo zijn er eigenlijk eindeloos veel activiteiten gerelateerd aan je productassortiment waar je een digitaal evenement omheen kunt bouwen: koken, bakken, knutselen of motoronderhoud met jouw speciale reparatiekit met onmisbare sleutels, moeren en spuitbussen (oké, ik weet dus niet zo veel van motoronderhoud) voor iedereen die motor rijdt. 

Activiteiten die linken aan jouw producten 

Je kunt ook op basis van je huidige productassortiment een nieuw product samenstellen dat je combineert met een digitaal event. Bijvoorbeeld: je hebt een online wijnwinkel met een bijzondere selectie natuurwijnen. Waarom zou je dan niet een keer een digitale wijnproeverij organiseren? Je stuurt mensen van tevoren een pakket op met proefmonsters van de wijnen die aan bod gaan komen tijdens het live event. Hartstikke leuk, en ook nog een goeie manier om uiteindelijk meer flessen te verkopen. 

Een compleet digitaal festival 

Wist je dat er zelfs volledige festivals digitaal georganiseerd worden? Toen Covid toesloeg, besloot Dept Agency om hun hele jaarlijkse Weekender Festival te verhuizen van Thuishaven in Amsterdam naar … het internet. Het resultaat was een drie uur durend online event met een mix van entertainment en educatie. Van techno-tent tot live inspirational speakers en van een digitale cocktailshaker tot yogasessies. Vol met interactieve momenten.


Laat je klanten de schatkamer openbreken 

Toegegeven: een compleet digitaal festival is voor de meeste kleine ondernemers natuurlijk niet haalbaar. Maar dat is het punt niet. Het punt is dat je moet weten wat er allemaal gebeurt, zodat je brein dit kan gebruiken als input om het ideale digitale event voor jou en je klant te bedenken.

Heb jij bijvoorbeeld wel eens een escaperoom gedaan? Die worden inmiddels ook digitaal georganiseerd. Kun jij misschien een toffe digitale game bedenken die helemaal past bij jou, je producten en je klanten? Of laat je je klanten misschien in groepjes tegen elkaar strijden om als eerste een schatkamer open te breken waar ze een tof verrassingspakket van jouw webshop vinden? Natuurlijk gaan ook de verliezers ‘naar huis’ met een leuke korting. 

Misverstanden over digitale evenementen 

Maak in ieder geval niet de denkfout dat een digitaal evenement ‘makkelijker’ is om te organiseren. Sterker nog: je zult je hersenen misschien wel extra hard moeten laten kraken om een vorm te vinden die maakt dat jouw klanten niet wegklikken. Een webpagina verlaten is nou eenmaal een stuk laagdrempeliger dan tijdens een live event ineens opstaan en weglopen. Het is bovendien ook niet zo dat een online event ‘gratis’ is. Vaak zul je wel goedkoper uitkomen en natuurlijk zijn er wel onderdelen die je gratis kunt regelen. Maar als je een tof event wilt neerzetten, zul je daar een budget voor moeten reserveren. Hoe groot of klein dat ook is. 

Praktische bezwaren zijn geen bezwaren 

Nou denk jij misschien: ja, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat allemaal zou moeten fiksen. Dat mag natuurlijk niet de reden zijn om niet in actie te komen!  Er zijn allerlei technieken op de markt die jou helpen bij het organiseren van een event dat zo leuk is dat je klanten er niet over piekeren om hun laptop dicht te klappen voordat jij het einde van het event afgekondigd hebt. 

Aanmeldingen regel je bijvoorbeeld super eenvoudig met de software van aanmeldingen.nl. Zij hebben ook oplossingen voor de registratie, communicatie en administratie van alle digitale evenementen die jij maar kunt bedenken om jouw webshop helemaal uit z’n voegen te laten groeien. En dat allemaal in één softwarepakket: wel zo handig. Meer informatie daarover vind je op Aanmelder.nl

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief