Linkbuilding voor je webwinkel: 6 tips
Linkbuilding, als webwinkel eigenaar of online ondernemer ontkom je er niet aan om dit toe te passen. Om goed gevonden te worden in zoekmachines ‘moet’ je wel. En ja.. met een webwinkel of website wil je online natuurlijk goed gevonden worden. In dit blog lees je waarom je linkbuilding voor je webwinkel zou moeten toepassen en hoe je dat aanpakt op een manier die niet vervelend of saai is, maar die wel werkt.
Wat is linkbuilding eigenlijk?
Het idee achter linkbuilding is, dat hoe meer relevante websites naar jouw webwinkel verwijzen (linken) des te meer waarde zoekmachines aan je webwinkel hechten. Als er veel naar je gelinkt wordt zal je wel belangrijk of populair zijn. Hoe meer relevante websites naar jou linken, hoe beter dus. En als je veel links krijgt van websites met een goede reputatie dan is dat nog beter. Dat is eigenlijk waar het in het kort op neer komt. Daarbij speelt relevantie een grote rol. Als een tuinmeubelen website een link plaatst naar een kinderkleding webwinkel is deze link minder waard dan wanneer een website over opvoeden linkt naar een kinderkleding webwinkel.
Wat veel webwinkels en websites doen is linkruil. ‘Als jij een link naar mij plaatst, plaats ik een link naar jou’. Dat idee. Een prima optie, maar zoekmachines zien dit ook, en hechten minder waarde aan deze links. Beter zou het zijn om zelf geen linkpagina op te nemen in je webwinkel en wel inkomende links te krijgen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
6 tips voor meer links naar je webwinkel
- Benader link-websites, zoals startpagina’s of andere verzamelplekken van links. Dit is een gemakkelijke manier om aan inkomende links te komen. Stuur een vriendelijke mail naar de beheerder van de website. Vaak wordt je link gratis geplaatst. Van deze links moet je niet te veel verwachten. De kwaliteit is laag, maar je creëert zo wel een mooie mix van links naar je webwinkel. En ook daar hechten zoekmachines waarde aan.
- Ga op zoek naar websites waar jouw doelgroep zich bevindt. In het geval van een kinderkleding webwinkel zijn dat dus websites die zich richten op kinderen, ouders of grootouders. Vraag de eigenaar of ze een link naar je webwinkel willen opnemen.
- Ga gastbloggen. Benader websites waar jouw doelgroep zich bevindt met de vraag of ze gastblogs plaatsen. Soms mag je een blog over je eigen webwinkel insturen. In andere gevallen wordt dat niet toegestaan, maar wordt wel je naam en link bij het artikel geplaatst. Deze links zijn lastiger te krijgen, maar hebben wel veel meer waarde voor je webwinkel.
- Verstuur regelmatig persberichten. Vaak worden deze op verschillende websites opgenomen, wat je ineens een aantal mooie links op kan leveren.
- Wees actief op blogs en fora. Doe mee aan conversaties over ‘jouw’ onderwerp en reageer op andere blogs. Bij je reactie kun je je website invullen, wat je dus weer een link naar je webwinkel oplevert. Let op: sommige website eigenaren geven de links bij reacties een nofollow tag, waardoor zoekmachines deze links niet meetellen. Toch is het wel de moeite waard om dit toe te passen. Er zijn ook altijd bezoekers die op de link klikken. Bovendien zorgt het hebben van nofollow links ook weer voor een natuurlijk linkprofiel.
- Ben actief op social media. Plaats af en toe een bericht met daarin een link naar je webwinkel of een specifiek product. Elke retweet of gedeeld bericht zorgt weer voor een link naar je website.
3 bonus tips
- Bepaal de belangrijkste zoekwoorden voor je webwinkel, en de bijbehorende pagina in je website. Op welke termen wil je gevonden worden in zoekmachines? Begin met een lijstje van 5 tot 10 zoekwoorden. Naarmate je langer met linkbuilding bezig bent kun je deze lijst uitbreiden.
- Gebruik de zoekwoorden als linktekst. Dus niet: http://www.webwinkel.nl/ als linktekst gebruiken. Wil je gevonden worden op ‘Kinderkleding Noppies’ dan moet dit de tekst zijn waarop men kan klikken. Link in dit geval niet naar je homepage, maar direct naar de pagina waarop men de kinderkleding van Noppies kan vinden.
- Bij je aanvragen voor links of gastblogs wissel je de zoekwoorden af. Zo wordt er de ene keer naar je homepage gelinkt, en de andere keer naar een dieper liggende pagina in je webwinkel. Zo ontstaat er een natuurlijk linkprofiel.
Vond je dit artikel nuttig of interessant? Deel het dan in je netwerk. Dat waardeer ik enorm!