300% meer verkopen tijdens Black Friday? Dat kun jij ook!
De ultieme dag om het seizoen van de decemberinkopen te openen: Black Friday! Een term die inmiddels bekend is onder veel Nederlanders en die overgevlogen is vanuit Amerika. Veel consumenten gaan op zoek naar dé actie. Een perfect moment voor jou om hierop in te spelen. In deze blog vertel ik jou hoe jij 4 keer zoveel kunt verkopen.
Waarom jij wat met Black Friday moet doen
Nederlanders geven tijdens Black Friday steeds meer uit. Dat veel mensen in de week ervoor hun salaris ontvangen, speelt hierin een rol. Logisch dus, dat webshops die tijdens dit evenement speciale acties inzetten veel meer verkopen. Jij als webshopeigenaar wil dan natuurlijk niet buiten de boot vallen.
Ook als je nooit korting geeft kun je meedoen
Steeds meer merken doen mee, zelfs als die doorgaans geen korting geven. Tijdens Black Friday kun je een kortingsactie doen, terwijl je je merkwaarde behoudt. Potentiële kopers gaan rond deze dag natuurlijk juist op zoek naar webshops die acties aanbieden. Vorig jaar waren er maar liefst een miljoen zoekopdrachten naar Black Fridayacties!
Bijna Sinterklaas
Vergeet niet: Sinterklaas staat voor de deur. 29 november is wat aan de late kant om sinterklaasinkopen te doen, waardoor webshopbezoekers gehaaster zijn. Trek hen met een goede Black Fridaycampagne over de streep om tot bestellen over te gaan.
Goede logistiek en techniek
Het is natuurlijk wel belangrijk dat jij je logistiek en techniek op orde hebt. Kan jouw webshop een groot aantal bezoekers aan? Werken de check-out en betaalmiddelen? Lukt het om een grote hoeveelheid pakketjes voor sinterklaasavond bij je klanten te bezorgen? Zorg dat je er klaar voor bent.
Communiceer je actie
Je haalt het meest uit Black Friday als je naar het moment toewerkt. Een plan wanneer je op welk platform jouw actie communiceert, helpt jou het meest hierbij. Mijn advies: start hier 7 tot 10 dagen van tevoren mee. Jouw klanten kun je als eerste via een e-maillijst en social media op de hoogte brengen.
Goed werkende couponcodes
Vervolgens kun jij je actie kenbaar maken in je webshop. Een paar dagen voor Black Friday begin je met de advertising. Dit kun je het beste doen met een eenvoudige of grappige couponcode, die mensen ook als zodanig herkennen. Je kunt hierbij denken aan een combinatie van letters en cijfers, bijvoorbeeld blackfridaygift19, veelteveelkorting01 of watdoenwenu2911. Soms kunnen er tik- of kopieerfouten ontstaan, bijvoorbeeld kleine in plaats van hoofdletters en extra spaties. Zorg dat ook deze varianten werken.
Leuke acties
Je bezoekers met een korting verrassen werkt altijd goed. Maar je kunt jezelf ook onderscheiden door iets anders aan te bieden, zoals een gratis verzending of een cadeautje. Je geeft extra blijk van service, als je de bestelling inpakt als een cadeautje.
Wat als iemand toch niet bestelt?
Jouw bezoeker twijfelt nog. Hoe zorg jij ervoor dat deze nu of op een later moment alsnog jouw klant wordt? Je biedt de kortingscode aan en maakt het mogelijk dat de bezoeker deze in zijn mailbox ontvangt. Jouw voordeel: je hebt zijn e-mailadres en de toestemming om diegene te mailen.
Verzamel e-mailadressen
Met de tool Shopboost kun jij een couponcode naar het e-mailadres van je bezoeker sturen. Op deze manier verzamel je e-mailadressen van (potentiële) klanten, die jij op een later moment via e-mailmarketing mogelijk alsnog kunt overtuigen. Denk aan een herinnering als de code bijna verloopt, een nieuwe actie of nieuwsbrief.
300% meer conversie
Shopboost heeft de webshops geanalyseerd die mee hebben gedaan aan Black Friday 2018. Webshops die vorig jaar aan de campagne deelnamen, verkochten 306% meer op Black Friday dan webshops die de campagne niet inzetten. Verdeeld over de week van Black Friday verkochten die shops 41% meer dan in een normale week. Een leuk extraatje: in die week werden ook nog eens 68% meer e-mailadressen verzameld dan in een normale week. Ook op de lange termijn heeft een Black Fridayactie dus voordelen!
Wat te doen na Black Friday?
Deze dag heeft je veel meer omzet en e-mailadressen opgeleverd. Gefeliciteerd! De nieuwe relaties bieden aanknopingspunten voor jouw groei. Hoe je dat doet? Vraag je klanten om een review te schrijven of een foto met het product op social media te plaatsen. Ook kun je extra accessoires of onderhoudsproducten aanbieden en natuurlijk via de verzamelde e-mailadressen informeren over nieuwe acties, bijvoorbeeld voor Kerstmis en oud & nieuw! Zo kun je opnieuw iets verkopen waardoor de klantwaarde zonder de acquisitiekosten (adverteren).
Wil jij Shopboost ook inzetten tijdens Black Friday? Start gratis via de actie van Succes met je Webshop.