
Run op blauwe hamamdoeken
Hoe één onverwachte publicatie mijn webshop liet exploderen
Hamamdoeken. Je kent ze vast wel. Die dunne, lichtgewicht, vrolijk gekleurde Turkse handdoeken die ideaal zijn voor op het strand, in de sauna of in de badkamer. Een paar jaar geleden begonnen ze sterk in populariteit toe te nemen, dus natuurlijk konden ze niet ontbreken in mijn webwinkel met verzorgingsproducten en verwencadeaus. Ik vond een goede leverancier en nam meteen verschillende kleuren en maten op in de collectie. Dat bleek al snel een slimme zet: ze vlogen echt de webshop uit. Ik deed een tweede bestelling. Daarna een derde. Ik breidde het assortiment uit met nieuwe kleuren. En alles verkocht makkelijk.
Klanten hadden geen uitgesproken voorkeur. De één koos roze, de ander groen, weer een ander grijs. Alles liep lekker door. Tot die ene week in juli.
De week waarin alleen blauw verkocht werd
Het was een bloedhete week. Het soort week waarin iedereen spontaan behoefte heeft aan zwembad, ijs en zo min mogelijk kleding. Maar dit keer gebeurde er iets geks: de hele week verkocht ik uitsluitend blauwe hamamdoeken. Niet af en toe. Niet toevallig. Maar echt alleen blauw. Elke tint blauw die ik had, was binnen no-time weg. De mails en telefoontjes stroomden binnen:
“Wanneer komen de blauwe weer op voorraad?”
“Kun je me een seintje geven zodra ze er weer zijn?”
“Zijn er nog ergens restjes?”
Ik stond erbij en dacht: What the f#ck gebeurt hier?
Hamamdoeken verkochten altijd goed, maar een explosie in één kleur? Dat had ik nog nooit meegemaakt.
Het antwoord kwam via de telefoon
Toen de zoveelste klant belde om te vragen naar de blauwe handdoeken, vertelde ik haar dat ik totaal niet begreep waarom ze juist die kleur wilde.
En toen kwam het.
“Oh, wist je dat niet? In Margriet stond een foto van blauwe hamamdoeken, met de link naar jouw shop erbij.”
Aha.
Daar was het antwoord.
Daarom de run op blauw. Daarom die explosie in bestellingen. Daarom die lege voorraad. De Margriet had me genoemd. Zonder dat ik het wist.
En toen viel alles op zijn plek
Een paar maanden eerder had ik namelijk een persbericht verstuurd. Over, inderdaad, de hamamdoeken die ik net nieuw in mijn assortiment had opgenomen. Ik kreeg meestal wel een berichtje van redacties als ze iets gingen plaatsen. Maar deze keer had ik die melding blijkbaar gemist.
En toch gebeurde het. Eén plaatsing. In een groot tijdschrift. En de verkoop van één kleur schoot dwars door het dak.
Gratis publiciteit. Pure zichtbaarheid. En een bak omzet uit het niets.

Dit is precies waarom PR werkt voor webshops
Veel ondernemers denken dat ze eerst groot moeten zijn voordat ze media-aandacht kunnen krijgen. Maar dat is helemaal niet waar. Redacties zijn altijd op zoek naar leuke, nieuwe, fotogenieke producten. Zeker tijdens seizoensmaanden en thema-edities.
En persberichten werken. Altijd. Misschien niet meteen dezelfde dag, maar regelmatig later. Soms zelfs maanden later, net als bij mijn hamamdoeken.
Met één goed persbericht kun je:
- in tijdschriften en online magazines terechtkomen
- gratis en relevante backlinks verzamelen
- enorme pieken in bezoekers en verkopen veroorzaken
- je naamsbekendheid vergroten
- klanten bereiken die je anders nooit had bereikt
Het is serieus één van de meest onderschatte marketingkanalen binnen e-commerce.
Wil jij dit ook ervaren?
Deze blauwe-handdoeken-week was geen gelukstreffer. Het was het resultaat van een slim verstuurd persbericht. En precies dat kun jij ook doen, zelfs zonder PR-ervaring. Daarom heb ik een training ontwikkeld die je stap voor stap laat zien hoe je dit aanpakt, hoe je redacties bereikt en hoe jouw producten gratis in de bladen komen.
👉 Ontdek de training ‘Met je Webwinkel in de Bladen’
Leer hoe je gratis media-aandacht krijgt, je bezoekersaantallen laat stijgen en nieuwe klanten bereikt via tijdschriften, magazines en online platforms. Deze methode werkt echt. Voor mij. Voor honderden webshops. En zeker ook voor jouw producten.











