Sinterklaasmarketing voor ambitieuze webshops
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
7 min

Sinterklaasmarketing voor ambitieuze webshops: 13 tips

7 min

Voor veel ondernemers met een webshop is de aanloopperiode naar Sinterklaas een uitgelezen kans om een groot deel van hun jaaromzet binnen te halen. Dit geldt in het bijzonder voor webshops die zich richten op ouders en kinderen. Voor een deel is die omzetstijging te danken aan het feit dat Black Friday en Cyber Monday vlak voor de verjaardag van de goedheiligman talloze online shoppers naar de webwinkels trekken.

Meer zichtbaarheid, meer omzet

Oftewel: webwinkeliers die niet inzetten op Sinterklaas laten geld liggen. En natuurlijk geldt: hoe zichtbaarder je webshop is in aanloop naar Sinterklaas, hoe meer sinterklaascadeaus er in het digitale winkelmandje zullen verdwijnen. Daarom geven wij je 13 tips om je webshop onder de aandacht te brengen in de maanden die voorafgaan aan pakjesavond.

Tip #1: Begin op tijd

Begin jij pas aan sinterklaasmarketing te denken als kinderen al wortels in hun schoenen stoppen en kruisjes zetten om de nachtjes af te tellen totdat er magischerwijs een grote juten zak met cadeautjes in de huiskamer verschijnt? Dan ben je echt te laat. Tenminste: als je je sinterklaasmarketing serieus aan wilt pakken. Een gerichte sinterklaascampagne houdt rekening met verschillende campagnemomenten, verschillende campagne-uitingen op verschillende kanalen en een doelgroep die je grofweg in kunt delen in drie soorten klanten: de high value shoppers, de koopjesjagers en de paniekinkopers.

High value shoppers

High value shoppers zijn de mensen die precies weten wat ze willen en ook bereid zijn om daarvoor te betalen. Dit zijn de klanten die hun aankoop selecteren op basis van USP's en het geen probleem vinden om meer geld neer te leggen voor het ideale product. Het zal je dan ook niet verrassen dat dit het type klant is dat het perfecte cadeau ruim voor sinterklaasavond in huis haalt. Je wilt deze klanten dus vroeg in je campagne targeten en daarbij sterk inzetten op de toegevoegde waarde van specifiek jóuw product.

Koopjesjagers

Als de high value shoppers alweer weg zijn, komen de koopjesjagers naar jouw webshop. Deze potentiële klanten zijn op zoek naar een goed cadeau in ruil voor een goede prijs. Dit zijn de shoppers die vatbaar zijn voor aanbiedingen en zich bijvoorbeeld goed laten targeten op Black Friday, Cyber Monday of met speciaal op Sinterklaas gerichte kortingsacties.

Paniekinkopers

Paniekinkopers sluiten de rij. Je kent ze wel: de mensen die het kopen van sinterklaascadeaus steeds voor zich uit blijven schuiven en dan op het laatste moment al hun inkopen nog moeten doen. Dit brengt de nodige inkoopstress met zich mee. Deze mensen willen dan ook snel vinden wat ze zoeken en kopen alleen bij jou als jij super snel kunt leveren.

Tip #2: SEO voor Sinterklaas

Zoekmachine-optimalisatie voor je sinterklaascampagne begint met het in kaart brengen van welke Sinterklaas gerelateerde zoektermen aansluiten bij jouw webshop. Je kunt voor inspiratie de zoekbalk van Google gebruiken. Wil je meer data om je keuze te onderbouwen? Gebruik dan een online SEO-tool. Ook hiervoor geldt: begin op tijd! Je kunt er namelijk op geen enkele manier omheen dat je op Sinterklaas geoptimaliseerde content een paar maanden nodig heeft om een mooi plaatsje in Google te bemachtigen.

Zoekwoord + Sinterklaas = ...

Probeer zoekwoorden als 'Sinterklaas cadeautips kleuter', 'budget Sinterklaas cadeautjes' of 'Sinterklaas verwenpakket'. Kortom: probeer alles wat je kunt bedenken dat aansluit bij én Sinterklaas én bij jouw webshop. Pak bijvoorbeeld de zoekwoorden waar je al op rankt erbij en combineer die met Sinterklaas gerelateerde zoekwoorden. Vul die combinaties in en laat je daarna leiden door wat de zoekbalk of de SEO-tool die jij gebruikt je aangeeft.

Tip #3: Vertel verhalen

Het hele sinterklaasfeest draait op verhalen: een oude man die met een paard over het dak rijdt, zijn acrobatische helpers die cadeautjes achterlaten in schoenen, de avonturen van het Sinterklaasjournaal en natuurlijk de verhalen die we zelf delen in de vorm van gedichten en surprises. Sinterklaasmarketing leent zicht dan ook bij uitstek voor sfeermakerij en daarmee voor storytelling. Pak je zoekwoorden er dus nog maar eens bij en kijk welke sinterklaasverhalen jij kunt vertellen rondom je product. Vertel die verhalen vervolgens op speciaal voor Sinterklaas aangemaakte landingspagina's, in blogposts en natuurlijk op je social media kanalen.

Tip #4: Test je campagne

Natuurlijk zet je als webwinkelier met Sinterklaas niet uitsluitend in op organisch verkeer: daarvoor is de potentiële impact van deze feestdag op de omzet van je webshop veel te groot. Mocht je besluiten om het groots aan te pakken, kun je niet zonder een gerichte advertentiecampagne. Om ervoor te zorgen dat je echt doelgericht adverteert en geen marketingbudget weggooit, doe je er goed aan om je uitingen eerst te A/B-testen. Houd hierbij rekening met het feit dat je doelgroep op dit moment van het jaar waarschijnlijk iets afwijkt van je normale doelgroep.

Target de cadeaugever

Tenzij de producten in jouw webshop gericht zijn op kleine kinderen, target je de gebruiker van jouw product doorgaans waarschijnlijk rechtstreeks. In aanloop naar Sinterklaas verschuif je je target daarentegen naar de mensen die jouw product cadeau gaan geven. Dit maakt een verschil en dus moet je zorgen dat je je campagne daarop aanpast. Zorg daarom dat je op tijd begint met een kleinschalige testcampagne, voordat je het grote geschut inzet. Als je investeert in je marketing, wil je natuurlijk wel zo zeker als mogelijk zijn dat je die investering ook terug gaat verdienen.

Tip #5: Kies een tijdelijk design voor je webshop

Nog niet zo héél lang geleden deden we onze sinterklaasinkopen gewoon in de winkelstraat. Je keek eerst naar de etalage en pas als die beviel, ging je naar binnen om daar verder te snuffelen en eventueel tot kopen over te gaan. Hoewel dat met de komst van het online shoppen natuurlijk helemaal veranderd is, zoeken we nog steeds een soortgelijke winkelervaring: dat gezellige sinterklaasgevoel terwijl we onze cadeautjes uitzoeken.

Ga voor feestelijk, maar professioneel

Behandel je webshop als een fysieke winkel en kijk wat er binnen het thema Sinterklaas mogelijk is met het design van je webshop. Zorg er wel voor dat dit niet ten koste gaat van de professionele uitstraling van je webwinkel. Zoek de look and feel van Sinterklaas dus bij voorkeur in de details, sluit aan bij je huisstijl en maak er geen rommeltje van. Verkoop jij bijvoorbeeld een luxe product dat helemaal niet strookt met afbeeldingen van Sint en Piet? Kies dan bijvoorbeeld voor wat subtiele winterse details. Zo creëer je toch een feestelijke shopsfeer, maar zonder uit de toon te vallen.

Natuurlijk voer je de gekozen Sint-stijl ook door in je nieuwsbrief, op je blog en op al je sociale media. Zo zorg je ervoor dat je over al je kanalen heen herkenbaar bent voor je potentiële klanten.

Doe ook mee met onze Feestdagen Sprint en stoom jouw webshop klaar voor de feestdagen. Een week lang leuke lessen en praktische opdrachten. Het doel: jouw webwinkelomzet in de laatste maanden van dit jaar zo belachelijk boosten dat je jezelf versteld doet staan.
Lees meer >>

Tip #6: Gebruik je social media als etalage

Niet alleen je webshop kan wel een vleugje Sint gebruiken, ook je social media kanalen moeten mensen verleiden om je webshop te bezoeken. Shoppers die op zoek zijn naar sinterklaascadeaus gebruiken sociale media als Instagram, Facebook en Pinterest vaak als etalage: eens kijken wat er in deze webshop allemaal te vinden is ... Vergeet dus niet om op al je social kanalen dat wat jij te bieden hebt 'in de etalage te zetten'. Uiteraard met een feestelijk sinterklaastintje.

Wees daarbij niet te bang om een product te 'over-promoten': gemiddeld moet een potentiële klant jouw product 7 keer tegenkomen voordat hij of zij tot kopen overgaat.

Tip #7: Papier hier!

Sinterklaasavond kan niet zonder feestelijk verpakte cadeautjes. Het is dan ook een goed idee om rondom Sinterklaas een inpakservice aan te bieden. Deze extra service onderscheidt jou van je concurrenten, zéker voor de drukke klant die last-minute in jouw webshop cadeaus komt scoren. In de aanloop naar Sinterklaas wordt er in Google bovendien veel gezocht op zoektermen die te maken hebben met inpakpapier voor Sinterklaas of leuke manieren om cadeautjes in te pakken. Als webwinkelier kun je daar je voordeel mee doen.

Tip #8: Zet in op service

Tegenwoordig lijkt iedereen het altijd druk te hebben, maar dan is het ineens december en heeft iedereen het éxtra druk. Je kunt daar als webshop op inspelen door je klanten extra service te bieden. Kom je klanten tegemoet met gratis verzending, de hierboven genoemde inpakservice of extra korte leveringstijden. Jij doet een klein stapje bij, je klant beloont dat met extra waardering. Wedden dat deze tevreden klanten door het jaar heen of volgend jaar Sinterklaas bij je terugkomen?

Tip #9: Bied cadeaukaarten aan

Het juiste cadeau vinden kan soms best een uitdaging zijn. Uit een onderzoek van Thuiswinkel.org bleek dan ook dat in Nederland de laatste drie maanden van het jaar goed zijn voor 40% van de totale omzet uit cadeaukaarten. Blijkbaar geven we elkaar met de feestdagen graag cadeaukaarten cadeau. En dat is ook wel logisch: het is een makkelijk cadeau waar veel mensen blij mee zijn, omdat ze zelf uit kunnen zoeken wat ze hebben willen. Als je geen inkomsten wilt mislopen, zorg je dus dat er ook van jouw webshop een cadeaukaart verkrijgbaar is.

Tip #10: Verstuur Sinterklaas-nieuwsbrieven

Themanieuwsbrieven doen het eigenlijk altijd goed. Verstuur dus minstens één maar mogelijk meerdere nieuwsbrieven in de aanloop naar sinterklaasavond. Mensen die op je mailinglist staan, hebben al interesse getoond in je product. Deze potentiële klanten zijn dus in het bijzonder geïnteresseerd in een snel overzicht van wat jij te bieden hebt voor in de schoen of voor pakjesavond zelf.

Tips #11: Zorg dat mensen verlanglijstjes kunnen delen

Sinterklaas is hét feest van de verlanglijstjes. Als het in jouw webshop mogelijk is om een verlanglijstje aan te maken dat je met één klik kunt delen met vrienden en familie, maak je het jouw doelgroep een stuk makkelijker om cadeaugevers naar jouw webshop te dirigeren. En dat is natuurlijk precies wat je wilt.

Tip #12: Organiseer een winactie

Iedereen wil winnen! Dat is met Sinterklaas niet anders. Sterker nog: dan is iedereen al helemaal in de stemming om cadeautjes te krijgen. Verzamel bijvoorbeeld e-mailadressen en trek uit de nieuwe subscribers op 5 december een winnaar. Bij uitstek een win-win: alle mensen die zich ingeschreven hebben, kun je in de toekomst rechtstreeks benaderen met nieuwe promo-acties.

Tip #13: Vergeet de remarketing niet

Natuurlijk wil je de klanten die door al jouw marketinginspanningen jouw webshop gevonden hebben niet na één bezoek alweer verliezen. Vergeet dus niet om remarketing in te zetten. Zorg bijvoorbeeld dat mensen die hun winkelmandje verlaten hebben zonder de transactie af te ronden op een later moment advertenties te zien krijgen. In die advertenties toon je het product dat ze in eerste instantie wel interessant genoeg vonden om in hun mandje te stoppen. Doe hetzelfde voor potentiële klanten die een productpagina bekeken hebben, maar niet overgegaan zijn tot kopen. Dan ben je in ieder geval top of mind tijdens de last-minute winkelsessies voorafgaand aan Sinterklaas!  

Conclusie

Hoe vat je 13 tips voor een spetterende sinterklaascampagne samen in een paar regels? Allereerst: begin op tijd! Dat kunnen we niet vaak genoeg zeggen. Daarnaast is het belangrijk om gericht te targeten en over alle kanalen heen te zorgen voor een sinterklaassfeer die past bij jouw webwinkel. Natuurlijk bied je je klanten in deze tijd nét een beetje extra service dan normaal. Doe je dit allemaal en pas je alle bovenstaande tips toe? Dan kan het niet anders of de omzet van jouw webshop gaat een flinke stijging tegemoet. Dank u, Sinterklaasje!

Doe ook mee met onze Feestdagen Sprint en stoom jouw webshop klaar voor de feestdagen. Een week lang leuke lessen en praktische opdrachten. Het doel: jouw webwinkelomzet in de laatste maanden van dit jaar zo belachelijk boosten dat je jezelf versteld doet staan.
Lees meer >>
Categorieën