Waarom elke webwinkelier een business buddy nodig heeft
De term ´business buddy´ ken je misschien. Wellicht heb je er zelfs een of meer. Good for you! Dan ben je vast net zo enthousiast als ik. Mocht je nou niet precies weten wat het is en hoe een business buddy je bedrijf succesvoller kan maken, lees dan dit blog, waarin ik het precies uitleg.
Wat is een business buddy?
Een business buddy is een andere ondernemer waarmee je op regelmatige basis contact hebt. Iemand waarmee je kunt sparren over wat er in je bedrijf gebeurt. Waaraan je ideeën kunt voorleggen en die je kritische feedback geeft. Je kunt onder andere bespreken wat er goed gaat, wat er niet goed gaat en hoe je dit zou kunnen verbeteren. Het kan prettig zijn als een buddy in dezelfde branche actief is. Als dit bijvoorbeeld een andere webwinkelier is. Maar het kan juist ook erg goed werken als iemand in een andere branche actief is. Ook dan kun je heel veel van elkaar leren.
Waarom iedere webwinkelier een business buddy nodig heeft
- Webwinkelier zijn is soms een eenzaam beroep. Met een vaste sparringpartner sta je er niet alleen voor. Er is altijd iemand die met je mee kan denken en die met ideeën komt als het even minder gaat.
- Als je net zo bent als ik en elke dag minstens 2 geweldige ideeën krijgt die je direct wil uitvoeren, is het heel fijn om die eerst aan een businessbuddy voor te kunnen leggen voordat je er mee aan de slag gaat en vergeet waar je eigenlijk mee bezig was. Regelmatig sparren met andere ondernemers houdt je scherp en gefocust.
- Met zijn tweeën heb je meer kennis en ervaring dan jij alleen. Je profiteert van de kennis en kunde van je partner. Deze kun je gebruiken om jouw bedrijf te laten groeien. En andersom natuurlijk, want jouw partner groeit weer van jouw ervaring en kennis.
- Een business buddy kan je helpen om anders tegen bepaalde zaken aan te kijken. Dit kan heel waardevol zijn, want als ondernemer heb je soms een soort van oogkleppen op waardoor je bepaalde dingen in je eigen bedrijf gewoon niet meer ziet. Het is fijn als er iemand met een frisse en kritische blik naar je bedrijf kijkt en met je meedenkt.
- Een goede business buddy motiveert je om telkens een stap extra te zetten. Om buiten je comfortzone te treden en iets te doen dat je in je eentje misschien nog niet durft. Zie het als jouw persoonlijke cheerleader!
- Heb je een succes behaald? Een geweldige omzet gerealiseerd, een mooie samenwerking opgezet of een winstgevende lancering gedaan? Je hoeft het niet alleen te vieren, samen met je businessbuddy is dit veel leuker!
Waar vind je een business buddy?
Voordat je op zoek gaat naar een sparringpartner is het slim om je wensen op een rij te zetten én hetgeen jij zelf te bieden hebt. Denk aan:
- Ben je op zoek naar een andere webwinkelier als buddy of is een andere (online) ondernemer ook goed? En eventueel: in welke branche zit je?
- Heb je een voorkeur voor een man of een vrouw?
- Speelt leeftijd een rol voor jou? Zo ja, waar gaat je voorkeur naar uit?
- Hoe wil je contact? Offline, via Zoom/Skype, WhatAapp, telefonisch…? Of misschien maakt het je niet zoveel uit.
- Bij offline contact, uit welke plaats/provincie komt jouw ideale buddy?
- Hoe vaak wil je contact? Ik raad je aan om elkaar minimaal 1 keer per maand te zien/spreken. Met een van mijn business buddy’s zijn er zelfs weken waarin we dagelijks even contact hebben via WhatsApp. Maar soms spreken we elkaar 2 weken niet. Er is geen goed of fout, kijk wat voor jou prettig werkt.
- Wat zijn jouw sterke kanten? Ben je goed in marketing, weet je alles van sociale media of ligt jouw kracht meer in het administratieve stuk van het ondernemen? Wat heb jij jouw business buddy te bieden?
- Wat zijn je minder sterke kanten? Het is niet de bedoeling dat een business buddy een soort coach gaat worden, maar het is wel fijn als je elkaar een beetje kunt aanvullen. Je kunt enorm veel van elkaar leren.
Door bovenstaande vragen voor jezelf helder te hebben kun je gericht op zoek naar een business buddy. Plaats bijvoorbeeld een oproep in een van de vele Facebookgroepen voor ondernemers. Ben je op zoek naar een andere webwinkelier als buddy dan kun je ook een oproep plaatsen in onze community, of reageren op een van de berichten die wij zelf hierover plaatsen en waarin we partners samenbrengen.
Naast wat ik hierboven beschreef is de allerbelangrijkste vraag natuurlijk: is er een klik? Ben je bereid om in de samenwerking te investeren? En vertrouw je die persoon? Je gaat de ins & outs van je bedrijf bespreken, dat doe je natuurlijk niet zomaar met iedereen. Dus ook al kiezen jullie ervoor om vooral online contact te onderhouden, ik raad je altijd aan om een keer offline af te spreken om te kijken of die klik er is.
Goud waard
Hopelijk ben je door het lezen van dit blog geïnspireerd en ga je op zoek naar jouw businessbuddy. Ik ben zo blij met mijn eigen buddy’s. Ik heb afgelopen jaren enorm veel van hen geleerd en andersom hebben zij ook veel van mij kunnen leren. Natuurlijk is niet alles even geweldig. Ik heb ook wel eens een buddy gehad die uiteindelijk te veel energie bij me wegtrok. Daar ben ik dan ook mee gestopt. Het is een wisselwerking waarbij jullie inbreng in balans moet zijn. Maar als je zo iemand gevonden hebt, is dit goud waard voor je bedrijf!