Winnende strategie voor je webshop: maak gebruik van marketplaces!
Onderzoek toont aan dat 16% van de Nederlandse consumenten hun online zoektocht begint op een marktplaats. Waar een aantal jaar geleden de invloed van deze platformen nog enigszins te ontkennen viel, kom je er tegenwoordig niet meer onderuit: deze spelers veranderen het koopgedrag.
Wat is zo’n marktplaats nou eigenlijk?
Dat zijn e-commerceplatformen als Bol.com, Amazon, Zalando en AliExpress. Zij danken een groot deel van hun omzet aan externe verkopers en functioneren eigenlijk als doorgeefluik. Hun sterkte is dat zij externe verkopers een platform bieden met groot bereik, stralen betrouwbaarheid uit voor consumenten en bieden een grote verscheidenheid aan producten. Dat is de reden dat zij al jaren exponentieel groeien.
Van een zwakte jouw sterkte maken
Marktplaatsen maken het mogelijk om heel eenvoudig een eigen webshop te beginnen. Op Bol.com worden er dagelijks 1 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd en als beginnende webwinkelier kan het heel lastig zijn om hier tegenop te boksen. Desondanks is het heel begrijpelijk dat sommige webwinkeliers deze platformen als bedreiging zien. Het idee dat jouw product pal naast die van de concurrent komt te staan, kan namelijk best beangstigend zijn.
Het is dus belangrijk dat jij je onderscheidt met jouw aanbod. De consument baseert zijn keuze meestal op drie factoren: prijs, kwaliteit en levertijd. Als deze elementen samenkomen heb je een sterke concurrentiepositie. Dit geldt net zo goed voor het verkopen op marktplaatsen als met een eigen webshop.
Jouw zwakte als beginnende webwinkelier is dat je misschien nog niet financiële slagkracht hebt om een groot bereik te kopen of kan onderhandelen op inkoopcondities. Het is dan een slimme overweging om eens te kijken naar het potentieel van marktplaatsen. Je kunt eenvoudig meevaren op hun bereik en hebt geen kosten aan het bouwen van een webshop. Het is zelfs mogelijk om via externe fulfilment jouw voorraad bij hun te stallen.
Waar je rekening mee moet houden
Marktplaatsen stellen regels bij het verkopen via hun platform. Zo ben je verplicht om een commissie af te staan bij ieder product dat je verkoopt. Amazon en Bol.com staan erom bekend dat zij het externe verkopers niet altijd makkelijk maken. Zij hebben namelijk de macht om een account zomaar te blokkeren als je bijvoorbeeld niet aan de levertermijn voldoet en deze regel wordt keihard gehanteerd. Dit kan heel frustrerend zijn, want dit heb je zelf niet altijd in de hand en externe omstandigheden kunnen hierbij van invloed zijn.
Daarom zijn wet -en regelgeving reeds aangescherpt om deze partijen in toom te houden. Eerlijkheid, transparantie en voorspelbaarheid wordt nu gehandhaafd. Sommige marktplaatsen verkopen zelf namelijk ook producten via hun platform en hanteren voor zichzelf niet de eerlijke spelregels die zij wel voor een ander hebben. Zij geven hun eigen producten de voorkeur en zetten deze bovenaan in de etalage. Om te voorkomen dat externe verkopers ondergesneeuwd worden, zijn zij verplicht transparant te zijn over welke voordelen zij zichzelf geven.
Als je goed vindbaar bent met jouw product op marktplaatsen verhoogt het de verkopen direct. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om in de ‘best-buyers box’ terecht te komen. Dit betekent dat je wordt uitgelicht met jouw product en dit kan doorslaggevend zijn voor de verkoop. Wil je dat voor elkaar krijgen op een platform als Amazon, dan zijn meerdere factoren daarbij van invloed:
- De tijd dat je aangesloten bent als externe verkoper
- Het kwaliteitsgehalte van de klantenservice
- Hoe vaak je producten goed aflevert
- Prestatiemetriek
Sinds kort dienen marktplaatsen ook bekend te maken welke parameters van invloed zijn om hoog te scoren met producten. Op deze manier kunnen externe verkopers hun positie optimaliseren zonder het systeem te hoeven manipuleren. Ook is het afgelopen met de mogelijkheid om externe verkopers zomaar te blokkeren als het ze niet bevalt: er kan nu namelijk in beroep gegaan worden tegen zo’n blokkade.
Amazon maakt opmars naar Nederland
Misschien hebben jullie het al gehoord maar Amazon staat aan de landsgrenzen van Nederland. Letterlijk om zo maar even te zeggen. Zij laten – as we speak – een immens groot distributiecentrum bouwen in Mönchengladbach. Momenteel is het al mogelijk om via de Duitse Amazon te bestellen maar er wordt nu in stroomversnelling een Nederlandse vertaling opgeleverd.
Nederlandse consumenten hebben niet echt oog voor Amazon, maar dit zal naar alle waarschijnlijkheid snel gaan veranderen. Externe verkopers zijn nog niet heel actief op dit platform en dit kan omgezet worden in kansen. Om als een van de weinige Nederlandse verkopers met een uniek product op dit platform aanwezig te zijn, kan in jouw voordeel werken.
Amazon maakt het ook mogelijk om eenvoudig in het buitenland te ondernemen. Waar je vroeger onbekende wetten -en regels moest trotseren, kun je tegenwoordig via jouw account gemakkelijk producten verkopen aan buitenlandse consumenten. Dus heb jij interesse om eenvoudig overseas te ondernemen? Ga eens op onderzoek naar de mogelijkheden van Amazon!
Nu jij nog!
Of je nu een beginnende of ervaren webwinkelier bent, het is aan te raden om eens in de mogelijkheden van de marktplaatsen te duiken. Steeds meer externe verkopers gaan de waarde inzien van de manier waarop consumenten zoeken en inkopen doen op deze platformen en kan je meevaren op een groot bereik.
Als je interesse hebt om te ondernemen met een webshop is het eventueel een goede eerste stap om te onderzoeken of dit aanslaat via een marktplaats. Het enige wat je nodig hebt is een inschrijving van de KVK en je kunt al beginnen. Je bespaart jezelf het risico om een webshop te (laten) bouwen, hoeft geen geld uit te geven aan dure marketingcampagnes en bied jezelf de mogelijkheid eerst rustig te oriënteren. Wanneer dat een succes wordt en de verkopen voorspoedig verlopen, is het aan te raden om een volgende stap te ondernemen. Dus kun je niet wachten om als webwinkelier te starten? Houd je dan aan de volgende tips om succesvol te worden op een marktplaats:
- Verkoop een origineel product
- Probeer één van de goedkoopste te zijn om veel te verkopen
- Zoek naar geautomatiseerde oplossingen
- Zorg voor een hoge mate van klantenservice en levertijd
Dit gastblog is geschreven door Hella den Hollander van Salesform.