Wordt 2022 het jaar dat jij een webshop start?

Veel ondernemers hebben het de afgelopen jaren ontzettend moeilijk gehad. Meer dan ooit is het duidelijk geworden dat een slimme ondernemer zijn of haar risico's spreidt. Oftewel: het is verstandig om ervoor te zorgen dat je meer dan één bron van inkomsten hebt. Een voor de hand liggende manier om dit te regelen, is door het opzetten van een online inkomen. Een webwinkel leent zich daar bijvoorbeeld uitstekend voor! Maar: een webwinkel opzetten is serious business. Het is niet iets wat je er 'zomaar even' bij doet. Dit artikel helpt je ontdekken of het starten van een webwinkel in 2022 iets voor jou is.

Online winkelen neemt nog steeds toe

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat Nederlanders de afgelopen jaren steeds meer online zijn gaan winkelen. In 2021 deed 77 procent van de Nederlanders in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek een online aankoop. Dit percentage was in 2020 nog 71 procent en in 2019 nog 64 procent. Kleding, schoenen en andere fashion-items waren het populairst, maar ook maaltijden, meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica en sportartikelen werden vaak online besteld.

Meer en duurdere aankopen

Bovendien gaven Nederlanders in 2021 ook méér geld uit aan online aankopen dan ooit: ruim een kwart van de mensen besteedde zelfs meer dan 500 euro! Leuk om te weten: dit waren vaker mannen dan vrouwen. Maar meestal gaven Nederlanders tussen de 100 en 500 euro uit aan online aankopen. Ook shopten we vaker online: 42 procent van de Nederlanders kocht in 2021 zes keer of zelfs vaker iets via internet. In 2020 was dit nog 33 procent. Dat er kansen liggen voor startende webwinkeliers mag dus duidelijk zijn! Maar is het ook iets voor jou?

Een webwinkel starten: wat houdt het in?

De meeste mensen die een webwinkel beginnen, hebben geen beschikking over een groot startkapitaal. Op zich is dat ook geen probleem: een webwinkel beginnen hoeft namelijk helemaal niet zo veel geld te kosten. Dit betekent alleen wel dat je heel veel dingen zelf zult moeten doen. Vaak houdt dat in dat je een hoop moet leren! Een sterk assortiment hebben met producten die aansluiten bij je doelgroep is namelijk wel een voorwaarde, maar zéker niet genoeg voor het hebben van een succesvolle webshop.

Klanten vinden is key

Het succesvol maken van een webwinkel bestaat voor een groot gedeelte uit marketing. Voordat je ook maar íets kunt verkopen, zul je je klanten namelijk eerst naar je winkel moeten trekken. Die klanten wil je vervolgens natuurlijk het liefst duurzaam aan je verbinden: je neemt het als online ondernemer immers op tegen e-commerce-giganten. Op prijs ga je het van deze reuzen niet winnen. Vaste klanten die zich thuis voelen bij jou en je producten zijn dus goud waard!

Een webwinkelier is een echte duizendpoot

Er zijn ook een hoop praktische zaken waar je aan moet denken als je een webwinkel begint: het beheren van je voorraden, het verzenden van bestellingen en het afhandelen van retouren. Bovendien zijn er juridische zaken om rekening mee te houden, zoals je algemene voorwaarden en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. En ondanks het feit dat er simpele software beschikbaar is om het je makkelijk te maken, moet je wel een béétje technisch zijn om je eigen webwinkel in elkaar te zetten. Ook een scherp oog voor beeld en design is onmisbaar.

Maak een serieuze afweging

Er zitten een hoop voordelen aan het beginnen van je eigen webshop. Maar het is verstandig om in je enthousiasme de nadelen vooral niet weg te wuiven. Alleen dan kun je een overwogen keuze maken. Om je daarbij te helpen, zetten wij de voor- en nadelen van het starten van een webshop voor je onder elkaar.

De voordelen van het runnen van een webwinkel

  • Natuurlijk moet je ook in een webwinkel investeren, maar de kosten zijn relatief laag. Zeker als je het vergelijkt met een fysiek bedrijf!
  • Je kunt een webwinkel vanuit huis beginnen. Dit maakt je flexibel. Je kunt het in het begin bijvoorbeeld makkelijk in de avonduren naast andere werkzaamheden oppakken.
  • Je bent niet afhankelijk van een baas. Jij bepaalt de koers en je kunt makkelijk schakelen als er onverwachte dingen gebeuren in de wereld.
  • Het werk is ontzettend veelzijdig en hoe langer je bezig bent en hoe meer succes je boekt, hoe meer je kunt gaan uitbesteden om zelf alleen nog de dingen op te pakken die je het leukst vindt.

De nadelen van het runnen van een webwinkel

  • Als beginnend webwinkelier moet je een echte alleskunner zijn. Zeker als je startbudget laag is. Je webwinkel bouwen, je assortiment samenstellen, je marketingplan uitstippelen en uitvoeren: je doet het allemaal zelf! Dat kan super leuk, maar ook best overweldigend zijn.
  • Je werk is nooit klaar. En omdat een groot deel zich online afspeelt, kun je het altijd en overal doen. Ook thuis, en ja: ook op vakantie. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden. Weet dus waar je aan begint en maak afspraken met jezelf om de balans tussen werk en privé niet uit het oog te verliezen.
  • Er komt stiekem nog een hoop regelgeving kijken bij het starten van een webshop waar je je goed in moet verdiepen: wist je bijvoorbeeld dat je in lang niet alle gemeenten zomaar een bedrijf mag starten vanuit huis?

Geschikt/ongeschikt?

Uiteindelijk kun je alleen zelf bepalen of het opzetten en het runnen van een webwinkel iets voor jou is. Hopelijk helpt dit artikel je om je afweging te maken. Meer weten? Ons blog is door de jaren heen uitgegroeid tot een behoorlijk complete kennisbank met álles wat je moet (en wilt!) weten over het starten van een webwinkel.

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.