In 5 stappen de doelgroep van je webwinkel bepalen
Marketing
Astrid van der Made
Marketing
2 min

In 5 stappen de doelgroep van je webwinkel bepalen

2 min

Ongeacht wat voor bedrijf je runt, om succesvol te zijn (of te worden) moet je je doelgroep helder hebben. En afbakenen. Voor wie zijn jouw producten bedoeld? Wie kan echt niet zonder de producten uit je assortiment?

Verkoop je alles voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niks voor niemand

Een voorbeeld dat je misschien herkent: iemand maakt prachtige sieraden en besluit deze te verkopen in een eigen webwinkel. Er is steeds minder tijd om de sieraden te ontwerpen en te maken, dus na een tijdje wordt de collectie aangevuld met ingekochte sieraden. Nog steeds uniek en bijzonder, maar niet meer handgemaakt. Oké, tot zover geen probleem.

Tijdens het inkopen komt de eigenaresse prachtige woonaccessoires tegen. “Die zouden mijn klanten helemaal geweldig vinden”. En hup, er wordt een aparte categorie in de webwinkel aangemaakt.

Waarom nou toch?

Wat hebben woonaccessoires te maken met sieraden?

Helemaal niks als je het mij vraagt.

Maar waarom moeten ze dan samen in een webwinkel? Je klant begrijpt dat niet. Jouw klanten komen bij jou door de bijzondere sieraden die je maakt, niet voor die schattige kandelaars of hippe sleutelrekjes die je ook nog verkoopt. Daarvoor gaan ze wel naar een woon-webwinkel.

Zo kan het gebeuren dat je ontzettend veel producten in je webwinkel hebt, maar ondertussen niks verkoopt. Je verkoopt alles voor iedereen, maar niemand snapt er nog iets van.

Maak het jezelf makkelijk en bepaal je doelgroep

Als je je doelgroep niet goed afgebakend hebt, wordt de marketing voor je webwinkel een hels karwei. Je moet dan IEDEREEN zien te bereiken. En dan maar hopen dat jouw boodschap terecht komt bij degenen die het interesseert.

Je moet bijvoorbeeld op honderden zoekwoorden vindbaar zijn. Op handgemaakte sieraden, maar ook op kandelaars en sleutelrekjes bijvoorbeeld. Dat gaat enorm veel tijd (of geld) kosten. Tijd die je beter kunt besteden.

Je kunt ook adverteren. Maar waar dan? Waar zitten jouw toekomstige klanten? Als je niet eens weet WIE je potentiële klanten zijn, kun je ook niet uitzoeken waar ze zich bevinden. En waar je dus maximaal resultaat uit je dure advertentie haalt.

In 5 stappen je doelgroep bepalen

Je doelgroep bepalen is niet moeilijk. Het kost wat tijd maar dit gaat je zo goed helpen dat je hier gewoon tijd voor MOET maken. In 5 stappen weet jij precies wie je doelgroep is en hoe je hen kunt bereiken.

Stap 1. Specificeer op basis van kenmerken

Verkoop je producten voor mannen, vrouwen, ouders, stellen, alleenstaanden, ondernemers of …? In welke leeftijdscategorie vallen de mensen die jouw producten kopen? Waar wonen ze? Hebben ze veel te besteden of juist niet? Welke opleiding hebben ze gehad? Bedenk alles dat relevant kan zijn.

Stap 2. Maak een klantenanalyse

Bepaal de gemeenschappelijke eigenschappen van mensen die in de doelgroep vallen. Hebben ze een bepaalde hobby bijvoorbeeld, of hebben ze allemaal kinderen in een bepaalde leeftijd? Zijn er waarden die ze belangrijk vinden? Hoe brengen ze hun tijd door?

Stap 3. Bepaal de behoeften van je doelgroep

Vraag jezelf af waarom mensen jouw producten kopen. Lossen ze een probleem op of geven je producten een bepaalde status? Onderzoek ook wat de behoeften zijn van deze mensen en hoe je daar met jouw producten op in kan spelen.

Stap 4. Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt

Welke bladen lezen ze, op welke social media kanalen zijn ze actief, welke websites en blogs bezoeken ze? Misschien zijn er ook (offline) evenementen die jouw doelgroep bezoekt. Zoek uit hoe en waar je jouw doelgroep kunt bereiken.

Stap 5. Doe een marktonderzoek

Je doelgroep begint aardig vorm te krijgen. Onderzoek nu of jouw doelgroep wel groot genoeg is om een succesvolle webwinkel op te kunnen bouwen. Doe hiervoor een marktonderzoek of stel zelf een enquête op. Onderzoek of er voldoende vraag is naar jouw producten.

Baken je doelgroep heel precies af. Zo hoef je niet met hagel te schieten in de hoop dat je iemand raakt met je marketingacties. Wees niet bang om specifiek te zijn. Dat maakt het voor jezelf én voor je klant makkelijker.

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.

Categorieën