8 tips om je verkopen een boost te geven tijdens de feestdagen
3 min. leestijd

8 tips om je verkopen een boost te geven tijdens de feestdagen

Voor veel webwinkeliers zijn november en december belangrijke maanden waarin een groot deel van de jaaromzet behaald wordt. Wij geven je acht tips om je verkopen een boost te geven tijdens het feestdagen seizoen.

Het zoeken naar het perfecte cadeau kan best lastig zijn, zeker als je gebonden bent aan een bepaald budget. Help je bezoekers dus met het uitzoeken van hun cadeaus. Maak mooie inspiratiepagina’s in je webwinkel. Presenteer daar producten voor verschillende doelgroepen en in verschillende prijsklassen. Zorg er met SEO teksten voor dat deze pagina’s goed vindbaar zijn in zoekmachines. Trek je gelijk extra bezoekers naar je webshop.

Er zijn altijd mensen die echt niet kunnen kiezen of die geen idee hebben waarmee ze iemand blij maken. Cadeaubonnen zijn de oplossing! Bied ze aan in verschillende prijsklassen en pak ze feestelijk in. Zorg ervoor dat de ontvanger niet zomaar een cadeaubon krijgt, maar echt een cadeautje. Dat doe je met een feestelijke verpakking of door een klein cadeautje toe te voegen.

Stuur klanten en andere geïnteresseerden een nieuwsbrief speciaal voor de feestdagen. In deze nieuwsbrief kun je de lezer nog eens wijzen op je producten of acties. Of inspireren, bijvoorbeeld door voor Sinterklaas een nieuwsbrief te sturen met ‘de 10 leukste schoencadeautjes’ of een nieuwsbrief met ‘musthaves voor de Kerstdagen’. Wees creatief en bedenk waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. Voorkom dat je uitsluitend je producten aan het promoten bent, maar geef ook waardevolle tips waar je doelgroep op dit moment echt wat aan heeft.

Vul je bestaande assortiment aan met een aantal echte Sinterklaas- of Kerstartikelen. Ook het inkopen van nieuwe producten of producten die aansluiten op je huidige assortiment kan je omzet verhogen. Houd daarbij ook rekening met het budget van de klant. Mensen die op zoek zijn naar een schoencadeautje of een cadeau voor een surprise hebben vaak een budget van rond de €10. Voor Kerstcadeaus ligt het budget vaak hoger.

Denk ook eens aan het aanbieden van cadeausets. Stel deze zelf samen of laat de klant deze samenstellen. Verpak de producten in een mooie doos of mand, dat is al feestelijk op zich.

Zorg dat je op tijd ingekocht hebt en dat je voldoende voorraad hebt van producten waarvan je verwacht dat ze gewild zijn tijdens de feestdagen. Bied je een inpakservice, zorg er dan voor dat je ruim op tijd cadeaupapier, doosjes en versiering ingeslagen hebt. Zo hoef je hier niet meer aan te denken zodra de drukte losbarst.

Net zoals fysieke winkels hun etalage in Sinterklaas- of Kerstsfeer brengen, kun je dat met je webwinkel ook doen. Pas tijdelijk het design aan zodat bezoekers in de stemming komen. Overdrijf echter niet, als je je professionele uitstraling wilt behouden. Past een Sint- of Kerstlook niet bij je shop, kies dan bijvoorbeeld voor een winterse sfeer. Zorg ervoor dat online shoppers dat fijne decembergevoel krijgen. En neem ook meteen je nieuwsbrief, blog en social media kanalen mee. Dit zorgt voor een betere herkenbaarheid van jouw webwinkel.

Onderscheid je van concurrenten door extra service te verlenen tijdens de feestdagen. Denk daarbij aan gratis verzending, een inpakservice of extra korte levertijden. Kom je klanten tegemoet. Iedereen is druk in deze maanden. Je helpt je klanten ontzettend door bijvoorbeeld het aanbieden van een gratis cadeauservice. Zo hoeven ze alleen maar te bestellen en het cadeautje onder de kerstboom te leggen. Makkelijker kan niet! Klanten waarderen de extra service, waardoor de kans groter is dat ze ook na de feestdagen nog eens terugkomen.

Trek bezoekers naar je webwinkel door acties, kortingen en aanbiedingen. Juist in deze dure periode zijn consumenten hier gevoelig voor. Kondig een actie aan op social media, in de nieuwsbrief, op je blog en in advertenties. Via Facebook advertenties kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken. En ook een winactie kan veel extra volgers en bezoekers voor je webwinkel opleveren.

Elk jaar weer worden er honderdduizenden pakketjes te laat bezorgd voor Sinterklaas en Kerst. Ontzettend vervelend voor de consument. Geef daarom duidelijk aan wat de levertijd is en voor welke datum men besteld moet hebben, om de aankopen op tijd in huis te hebben. Houd ook rekening met de drukte bij de verzendpartijen. Hierdoor kan het iets langer duren voordat jouw pakketjes bezorgd worden. Ook al kun je er zelf niks aan doen, voor de klant is het wel uiterst vervelend als een cadeau niet op tijd komt.

Begin op tijd met de voorbereidingen voor de feestdagen, zodat je optimaal profiteert van deze periode waarin online shoppers veel geld uitgeven.

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.