Tips voor een hogere conversie tijdens de feestdagen (en daarna)
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 november 2016 

Tips voor een hogere conversie tijdens de feestdagen (en daarna)

Met de feestdagen in zicht wordt er weer veel online gewinkeld. In het laatste kwartaal van 2015 zijn de online bestedingen aan producten met 14% gegroeid naar 4,71 miljard euro, ten opzichte van het laatste kwartaal van 2014. Verwacht wordt dat de groei ook dit jaar doorzet. Eerder schreef ik al hoe je webwinkel in 8 stappen voorbereidt op de feestdagen. Met de tips in dit artikel realiseer je een hogere conversie in je webwinkel; je zorgt ervoor dat meer bezoekers ook daadwerkelijk een aankoop doen. Zo kun je optimaal profiteren van de drukte tijdens de feestdagen en verdien je meer met het zelfde aantal bezoekers.

Sinterklaas en de Kerstman shoppen steeds vaker online

In het laatste kwartaal van vorig jaar steeg het aantal online aankopen naar 41,5 miljoen. Een groei van 18% t.o.v. het laatste kwartaal in 2014. Daarbij zagen we dat steeds meer consumenten die voorheen offline winkelden, dat nu online doen. Van de totale bestedingen (online én offline) is het aandeel online dan ook gestegen van 19% (Q4 2014) naar 21% in het laatste kwartaal van 2015. Deze groei komt voornamelijk door een stijging in de uitgaven aan producten als voeding, speelgoed en mode. Bron

Om in de laatste maanden van het jaar een omzetstijging te realiseren, kun je verschillende dingen doen. Allereerst kun je het aantal bezoekers in je webwinkel verhogen. Bijvoorbeeld door te adverteren of door het verbeteren van je posities in zoekmachines. Dit laatste is vaak niet meer in korte tijd te realiseren, waardoor adverteren overblijft.

Naast adverteren kun je er ook voor zorgen voor een hogere conversie in je webwinkel. Conversie verhogen wil zeggen dat een groter deel van je bezoekers ook daadwerkelijk klant bij je wordt. Vaak is er door het doen van een aantal kleine aanpassingen al winst te behalen.

Conversie tip #1: Overtuig bezoekers van jouw meerwaarde

Wil je een hogere conversie in je webwinkel, vertel bezoekers dan waarom ze juist bij jou moeten kopen. Wat maakt jouw webwinkel anders dan die van je concurrenten? Heb je bijvoorbeeld het meest volledige assortiment, bied je een unieke retourservice, een speciale cadeauservice of zijn je prijzen lager? Dit zijn je Unique Selling Points (USP’s). Zorg ervoor dat deze direct duidelijk zijn voor je bezoekers, door ze op een prominente plek op je website te tonen. Maak bezoekers duidelijk waarom ze bij jou moeten kopen en niet bij een of andere webwinkelgigant, die misschien nét wat goedkoper is of dezelfde dag nog kan leveren. Leg de nadruk op je USP’s en laat ze op elke pagina terugkomen.

Snel leveren, veilig betalen en lage verzendkosten zijn tegenwoordig geen USP’s meer. De meeste webwinkels doen dit, het is zo’n beetje de standaard geworden. Bedenk daarom goed wat jouw webwinkel écht uniek maakt. Hiermee overtuig je bezoekers en neem je eventuele twijfels weg.

Conversie tip #2: Voorkom gedoe en stress bij bezoekers

We weten allemaal hoe vervelend het is als je last-minute een cadeautje wilt bestellen en je vervolgens een lang bestelformulier moet invullen of verplicht een account moet aanmaken, waar je helemaal niet op zit te wachten. Of dat je lang moet zoeken naar zaken als de levertijd of verzendkosten. Wil je de conversie in jouw webwinkel verhogen, maak het bezoekers dan zo gemakkelijk mogelijk. Toon belangrijke informatie als verzendkosten, levertijd en eventueel de voorraadstatus direct op de productpagina’s in de buurt van de bestelknop. Bied daarnaast de mogelijkheid om af te rekenen zonder account. Veel klantvriendelijker. Vraag op het bestelformulier alleen die informatie die je nodig hebt om een bestelling te kunnen verwerken en verzenden. Door het bestelproces zo soepel mogelijk te laten verlopen voorkom je dat winkelwagens verlaten worden. En als je toch bezig bent om het bestelproces te optimaliseren, verwijder dan meteen alle afleidende onderdelen van de transactiepagina’s. Geef bezoekers geen reden om weg te klikken!

Als het mogelijk is bij de webwinkelsoftware die je gebruikt: test dan eens met een one-page checkout. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid enorm en kan daarmee zorgen voor een hogere conversie. Bezoekers zien precies wat ze allemaal moeten invullen, hoe ver ze in het bestelproces zijn en hoeven niet meerdere pagina’s te doorlopen om te kunnen bestellen. Dit kan het aantal verlaten winkelwagens in je webwinkel flink terugdringen.

Conversie tip #3: Kom met speciale aanbiedingen

Wie houdt er nu niet van korting, cadeautjes of gratis extra’s? Zeker tijdens de dure feestmaanden maak je het daarmee voor consumenten extra aantrekkelijk om bij jou te shoppen. Overweeg om een speciale Sint- of Kerstkorting te geven of bedenk een leuke actie. Denk aan tijdelijk geen verzendkosten, eventueel bij bestellingen boven een bepaald bedrag. Of geef een kortingscode als men zich inschrijft voor je nieuwsbrief.

Naast korting geven kun je het ook anders aanpakken en je daarmee wellicht van je concurrenten onderscheiden. Geef bijvoorbeeld een gratis product of een cadeautje bij bestellingen boven een bepaald bedrag. Of verloot een aantal cadeaus onder iedereen die in de feestmaanden een aankoop in jouw webshop doet. Dit zorgt voor extra bestellingen en als je het drempelbedrag bij gratis verzending of een cadeautje slim kiest, ook voor een hogere gemiddelde orderwaarde. Met een actie of korting kun je overigens prima adverteren, waardoor je niet alleen de conversie verhoogt, maar ook meer bezoekers naar je webwinkel trekt. Tel uit je winst!

Extra tip om dip na de feestdagen te beperken

Veel webwinkeliers kennen in januari en februari een (flinke) dip in hun omzet. Om de schade te beperken kun je in december bij elke bestelling een tegoedbon kunnen geven ter waarde van een bepaald bedrag, die alleen tijdens deze rustige maanden te verzilveren is. Op die manier kun je je omzet wat stabieler houden en de dip verkleinen of zelfs voorkomen.

Pas deze tips toe en realiseer daarmee nog voor de feestdagen een hogere conversie in je online winkel. Wil je meer conversie-verhogende tips, specifiek voor jouw webwinkel? Laat dan eens een Webshop Scan uitvoeren. Je krijgt dan binnen 5 werkdagen een compleet rapport met tips, suggesties en verbeterpunten, helemaal op maat voor jouw webwinkel. Je gaat vervolgens zelf aan de slag met het verbeteren van je webwinkel. Vraag ‘m nu aan, dan profiteer je er tijdens de komende feestdagen al van!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen