We gaan zo langzamerhand richting de feestdagen. Voor je het weet is het alweer Kerst. Voor veel webwinkeliers zijn november en december belangrijke maanden waarin een groot deel van de jaaromzet behaald wordt. Jij kunt hier ook van profiteren, als je het goed aanpakt. Heb jij al een goed plan om je verkopen een boost te geven tijdens het feestdagen seizoen? In dit artikel vertel ik je hoe je je webwinkel in 8 stappen voorbereidt op de feestdagen.
Laatste kwartaal 2018: 1,3 miljard euro omzet in Nederlandse webwinkels
Vorig jaar (2018) was de omzet van Nederlandse webwinkeliers in de 5 weken voor Sinterklaas maar liefst 28% hoger dan normaal. De goedheiligman gaf zo’n €340,9 miljoen online uit. Dit blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel.org. Hierbij speelt ook de toenemende populariteit van Black Friday en Cyber Monday een rol. In totaal werd er in het laatste kwartaal van vorig jaar 1,3 miljard euro omgezet door Nederlandse webwinkels. Een enorm bedrag! Zorg dat jij hier ook van profiteert en maak je webwinkel klaar voor de feestdagen.
In 8 stappen je webwinkel klaar voor de feestdagen
De feestdagen lijken nog ver weg. Maar vergis je niet, de tijd vliegt en een gedegen voorbereiding kost tijd. Begin daar nu al mee en je plukt er later de vruchten van.
1. Inspireer je bezoekers
Ga maar eens op zoek naar een leuk cadeau. Zelf vind ik dat soms best lastig, zeker als je ook nog gebonden bent aan een bepaald budget, bijvoorbeeld bij lootjes trekken. Help je bezoekers dus met het uitzoeken van hun cadeaus. Maak speciale inspiratiepagina’s in je webwinkel. Presenteer daar producten voor verschillende doelgroepen (hem, haar, kids, enz.) en in verschillende prijsklassen. Maak hier speciale landingspagina’s van die goed vindbaar zijn in zoekmachines. Trek je gelijk extra bezoekers naar je webshop.
Het duurt even voordat nieuwe webpagina’s of teksten door zoekmachines geïndexeerd worden. Daarom is het slim om hier ruim op tijd mee aan de slag te gaan. Pagina’s met Sinterklaas- en Kersttips hoef je nog niet voor bezoekers zichtbaar te maken, maar maak ze wel alvast aan en schrijf voor elke pagina een paar regels tekst waarin je de belangrijkste zoektermen voor die pagina verwerkt.
2. Bied cadeaubonnen aan
Je hebt altijd mensen die echt niet kunnen kiezen, of geen idee hebben waarmee ze iemand blij maken. Cadeaubonnen zijn de oplossing! Bied ze aan in verschillende prijsklassen en pak ze feestelijk in. Zorg ervoor dat de ontvanger niet zomaar een cadeaubon krijgt, maar echt een cadeautje. Dat doe je met een feestelijke verpakking, maar bijvoorbeeld ook door een klein cadeautje toe te voegen. Een sample bijvoorbeeld, of een goedkoop product uit je webwinkel. Bij Love Arganolie voegden we bijvoorbeeld een zeepje met arganolie toe. Deze werden in normaal formaat ook in de webwinkel verkocht zodat de ontvanger op een leuke manier met dit product kennismaakt.
3. Verstuur nieuwsbrieven
Stuur klanten en andere geïnteresseerden een nieuwsbrief speciaal voor de feestdagen. In deze nieuwsbrief kun je de lezer nog eens wijzen op je producten of acties. Of inspireren, bijvoorbeeld door voor Sinterklaas een nieuwsbrief te sturen met ‘de 10 leukste schoencadeautjes’ of een nieuwsbrief met ‘musthaves voor de Kerstdagen’, als je kleding of accessoires verkoopt. Wees creatief en vraag jezelf continue af waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. Voorkom dat je uitsluitend je producten aan het promoten bent, maar geef ook waardevolle tips waar je doelgroep op dit moment echt wat aan heeft.
4. Pas je assortiment aan
Vul je bestaande assortiment aan met een aantal echte Sinterklaas- of Kerstartikelen. Ook het inkopen van nieuwe producten of producten die aansluiten op je huidige assortiment kan je omzet verhogen. Houd daarbij ook rekening met het budget van de klant. Mensen die op zoek zijn naar een schoencadeautje of een cadeau voor een surprise hebben vaak een budget van rond de €10. Voor Kerstcadeaus ligt het budget vaak hoger. En denk ook eens aan het aanbieden van cadeausets. Stel deze zelf samen of laat de klant zijn eigen set samenstellen. Verpak de producten in een mooie doos of mand, dat is al feestelijk op zich.
Zorg dat je op tijd ingekocht hebt en dat je voldoende voorraad hebt van producten waarvan je verwacht dat ze gewild zijn tijdens de feestdagen. Bied je een inpakservice, zorg er dan voor dat je ruim op tijd cadeaupapier, doosjes en versiering ingeslagen hebt. Zo hoef je hier niet meer aan te denken zodra de drukte losbarst.
5. Pas het design van je webwinkel aan
Net zoals fysieke winkels hun etalage in Sinterklaas- of Kerstsfeer brengen, kun je dat met je webwinkel ook doen. Pas tijdelijk het design aan zodat bezoekers in de stemming komen. Overdrijf echter niet, als je je professionele uitstraling wilt behouden. Past een Sint- of Kerstlook niet bij je shop, kies dan bijvoorbeeld voor een winterse sfeer. Zorg ervoor dat online shoppers dat fijne decembergevoel krijgen. En neem ook meteen je nieuwsbrief, blog en social media kanalen mee. Dit zorgt voor een betere herkenbaarheid van jouw webwinkel.
6. Verleen extra service
Onderscheid je van concurrenten door extra service te verlenen tijdens de feestdagen. Denk daarbij aan gratis verzending, een inpakservice of extra korte levertijden. Kom je klanten tegemoet. Iedereen is druk in deze maanden. Niet alleen jij, maar ook je klanten. Je helpt hen ontzettend door bijvoorbeeld het aanbieden van een gratis cadeauservice. Zo hoeven ze alleen maar te bestellen en het cadeautje onder de kerstboom te leggen. Makkelijker kan niet! Klanten waarderen de extra service, waardoor de kans groter is dat ze ook na de feestdagen nog eens terugkomen.
7. Organiseer een actie en geef korting
Trek bezoekers naar je webwinkel door acties, kortingen en aanbiedingen. Juist in deze dure periode zijn consumenten hier gevoelig voor. Kondig een actie aan op social media, in de nieuwsbrief, op je blog en in advertenties. Via Facebook kun je heel gericht adverteren, gericht op jouw doelgroep. Ook een winactie kan veel extra volgers en bezoekers voor je webwinkel opleveren.
8. Lever op tijd
Vorig jaar werden met Sinterklaas en Kerst maar liefst 447.000 pakketjes te laat geleverd. Rond Sinterklaas ging het om bijna 5 procent van het totaal aantal bestellingen, met Kerstmis kwam bijna 6 procent niet op tijd. Alhoewel iets minder dan het jaar daarvoor (460.000) – veel te veel natuurlijk! Ontzettend vervelend voor de consument, die tijdens de feestdagen iemand moet teleurstellen omdat hij of zij geen cadeautje heeft.
Geef daarom duidelijk aan wat de levertijd is en voor welke datum men besteld moet hebben, willen ze de aankopen nog voor Sinterklaas of Kerst in huis hebben. En natuurlijk doe je er alles aan om ook daadwerkelijk op tijd te leveren. Niks is zo vervelend als je cadeau niet op tijd in huis hebben. Houd ook rekening met de drukte bij de verzendpartijen. Hierdoor kan het iets langer duren voordat jouw pakketjes bezorgd worden. Ook al kun je er zelf niks aan doen, voor de klant is het wel uiterst vervelend als een cadeau niet op tijd komt. Bouw daarom altijd een buffer in en houd rekening met last-minute bestellingen.
Door al op tijd na te denken over de feestdagen kun je optimaal profiteren van deze periode, waarin online shoppers veel geld uitgeven. Hoe maak jij je webwinkel klaar voor de feestdagen en wanneer begin je met de voorbereidingen? Laat het hieronder in een reactie weten!