Achteraf betalen, wat zijn de mogelijkheden?

Webwinkels bieden diverse betaalmogelijkheden die aansluiten bij de betaalbehoefte van de consument. Een van deze betaalmogelijkheden is achteraf betalen. Steeds meer webwinkels bieden deze optie aan omdat klanten het blijken te waarderen. Daarnaast is het aanbieden van ten minste 1 achteraf betaal optie verplicht voor webwinkeliers. In dit artikel lees je wat zijn de mogelijkheden van achteraf betalen zijn en welke aanbieders er zijn.

Uit onderzoek van het bedrijf Blauw Research blijkt dat achteraf betalen na iDeal tegenwoordig de favoriete betaalmethode is. Het houdt in dat webwinkeliers bij een besteld product een factuur sturen. De klant kan vervolgens, na ontvangst van het product, binnen zijn of haar vertrouwde online bankomgeving betalen. Dit vindt plaats met behulp van een bankomschrijving of middels een iDeal link.

Achteraf betalen wordt steeds meer geaccepteerd. De afgelopen jaren zijn er steeds meer aanbieders op de markt gekomen. Bekende namen zijn bijvoorbeeld AfterPay, Klarna, Buckaroo en Billink. Achteraf betalen biedt niet alleen voordelen voor de klant, maar ook de webwinkelier. Klanten vinden het vaak erg fijn dat ze eerst de bestelling ontvangen en dan pas hoeven te betalen. Ze lopen geen enkel risico, waardoor de drempel om tot een aankoop over te gaan lager is. Het resultaat is een toename van het aantal bestellingen en dus een hogere omzet voor de webwinkelier.

Het aanbieden van achteraf betalen is gunstig voor zowel de consument als webwinkelier. Dit betekent echter niet dat er geen nadelen zijn. Zo kan de klant na het ontvangen van de bestelling het besluit nemen om niet te betalen. Bij wanbetaling dien je zo snel mogelijk stappen te ondernemen. Het proces om jouw producten terug te krijgen kan echter frustrerend en tijdrovend zijn. Deze situatie komt gelukkig niet vaak voor. Ga je in zee met een van de bovengenoemde partijen, dan nemen zij dit risico van je over. De nadelen van online betalen vallen dan ook in het niet bij de voordelen. Over het algemeen bestellen klanten door de mogelijkheid van achteraf betalen juist vaker en meer.