De checkout van je webwinkel

Iemand die een webwinkel bezoekt doorloopt verschillende stappen. Hij of zij bekijkt eerst het assortiment en plaatst bij interesse een of meerdere artikelen in het digitale winkelmandje. Wanneer een klant uiteindelijk de bestelling wil afrekenen komt hij of zij terecht in de checkout. Of in het Nederlands: de kassa.

De klant door het bestelproces loodsen

Als webwinkelier wil je dat iedere klant de checkout bereikt. In de praktijk is dat uiteraard niet het geval. Slechts een klein percentage van de bezoekers in je webwinkel plaatst uiteindelijk een bestelling. Een duidelijk en gebruiksvriendelijk afrekenproces verhoogt dit percentage.

Tip: via Google Analytics kun je zien hoeveel bezoekers je webwinkel in de checkout verlaten.

Er zijn een aantal manieren om ervoor te zorgen dat meer bezoekers de checkout volledig doorlopen en een bestelling plaatsen. Zo is het verstandig om alle afleiding te verwijderen. Houd de checkout pagina’s vrij van banners, aanbiedingen of links naar andere pagina’s in je website. Of nog erger: links naar andere websites. De checkout mag geen enkele afleiding geven. Bezoekers op deze pagina(s) hebben slechts 1 taak: het plaatsen van een bestelling. Alles dat daar niet aan bijdraagt mag dus geëlimineerd worden.

Versneld bestellen

De meeste klanten hebben geen zin om eindeloos veel tijd kwijt te zijn aan een bestelproces. Ze willen dat hun bestelling zo snel en efficiënt mogelijk verloopt. Probeer hier als webwinkelier op in te spelen door de consument de mogelijkheid te geven versneld te bestellen, bijvoorbeeld door een one page checkout. Maak duidelijk dat de klant geen verplicht account hoeft aan te maken en laat hem of haar meteen afrekenen. Dit is minder tijdrovend voor de klant, waardoor de kans op een bestelling aanzienlijk toeneemt.

One step checkout

Steeds meer webwinkels maken gebruik van de zogeheten ‘one step checkout’. Dit betekent dat alle stappen van het bestelproces overzichtelijk op één pagina staan. Op die manier zien klanten meteen hoeveel stappen hij of zij nog moet doorlopen om het bestelproces te doorlopen. Mensen klikken je webwinkel minder snel weg als ze zien dat ze niet veel meer hoeven te doen.