Wat is cut-off tijd?

De cut-off tijd (of cut-off time) is het uiterste tijdstip waarop een consument nog online kan bestellen om de volgende dag zijn aankopen te ontvangen. ‘Voor 23.00 uur besteld, morgen in huis’ is een voorbeeld van een cut off tijd.

Online shoppers worden steeds veeleisender en logistiek is er veel meer mogelijk dan een aantal jaren geleden. Hierdoor zie je dat de cut-off tijden langzaam oprekken. Voorheen was een cut-off tijd van 12.00 uur heel normaal. Nu zie je steeds meer cut-off tijden in de avond of zelfs rond middernacht. Daarmee trekt een webwinkel een nieuw publiek. Namelijk de mensen die ’s avonds online winkelen en toch hun aankopen snel in huis willen hebben. Vaak zie je dat een latere cut-off time meer klanten oplevert in de webwinkel.

Als ‘kleine’ webwinkelier kan het lastig zijn om een late cut-off tijd aan te bieden. Je bent immers afhankelijk van het postkantoor. In de regel moeten je pakketten hier uiterlijk om 17.00 uur of 18.00 uur binnen zijn. Laat je de pakketten ophalen, dan ben je nog minder flexibel, omdat dat vaak al in de middag is. Verzend je (nog) niet voldoende pakketten om goede afspraken te maken met de vervoerder, dan is een fulfilmentbedrijf een prima oplossing. Zij handelen het hele proces af: van het inpakken van de bestelling tot en met het afleveren bij de consument. Dergelijke bedrijven verzenden veel en kunnen daardoor prima afspraken maken met vervoerders en daardoor ook een latere cut-off tijd bieden.