Wat is fulfilment?
Heb jij al eens gehoord van fulfilment? De kans is groot van niet. Vooral onder de kleine en startende webwinkeliers is fulfilment vaak een vaag begrip. Fulfilment is het totale proces dat voorbij komt wanneer je een bestelling binnen krijgt. Dus van het picken van de order, tot het uitprinten van de pakbonnen, het inpakken van de order en de verzending. Het totale bestelling- en verzendproces dus. Je kunt ervoor kiezen om je fulfilment uit te besteden, maar je kunt het uiteraard ook zelf doen. In dit artikel lees je wat het totale fulfilment proces voor een webwinkel inhoudt.
Het begin
Fulfilment begint altijd met de binnengekomen producten van jouw webwinkel. Je bent op inkoop geweest, of je hebt items besteld en deze komen vervolgens binnen. Tijd voor jou om alles te controleren, in te boeken en op te slaan. Zorg dat de voorraad klopt zodat er wanneer er een bestelling binnen komt, dit automatisch goed wordt afgeboekt.
Yes, een bestelling!
Er komt een bestelling binnen, ontzettend leuk natuurlijk! Nu begint het tweede deel van het fulfilment proces. Als het goed is, is het artikel automatisch afgeboekt in jouw voorraadbeheer. Doe je dit met de hand? Pas dit dan direct aan, voordat er misverstanden komen. Maak een pakbon en factuur en print deze uit. Soms doet de webwinkel software die je gebruikt dit automatisch, maar niet iedere software heeft dit. Vervolgens pak je de bestelde producten erbij en kun je gaan inpakken.
Inpakken
Je hebt nu alles compleet, tijd om het pakketje in te gaan pakken. Zorg dat de producten goed beschermd zijn, pak ze eventueel in met wat vloeipapier of gebruik opvulmateriaal. Doe de pakbon en eventueel de factuur erbij (wanneer je deze niet per e-mail verzendt) en maak de verpakking dicht. Plak een verzendetiket erop en plak eventueel de verpakking extra dicht met tape. Je pakketje is nu klaar om verzonden te worden!
De verzending
De manier waarop je de bestellingen verzendt is voor iedere webwinkelier anders. Misschien wordt het bij je opgehaald, of misschien moet je het zelf naar het postkantoor brengen. Zorg in ieder geval dat dit zo snel mogelijk gebeurt, dan is het ook zo snel mogelijk bij de klant en daar scoor jij punten mee!
Order afhandeling
Wanneer het totale inpak- en verzendproces goed verlopen is, kun je de laatste afhandelingen verrichten. Kijk of alles goed is in- en afgeboekt, of de facturen zijn toegevoegd aan jouw administratie en controleer of de bestelling is aangekomen bij de klant. Zorg dat je ook bereikbaar bent voor de klant wanneer deze eventuele vragen heeft, communiceer je contactgegevens dus goed!
Het totale fulfilmentproces voeren de meeste webwinkeliers zelf uit, maar wist je dat je dit ook kunt uitbesteden aan externe partijen? In dit artikel lees je meer informatie en de voor- en nadelen over het uitbesteden van jouw logistieke proces.