Verzendkosten voor online bestellingen, hoe werkt dat?

Online winkelen biedt consumenten veel gemak. Een vervelende bijkomstigheid is dat veel webwinkels verzendkosten rekenen. Toch is het vaak onvermijdelijk. Het kost immers geld om het product van jouw webwinkel bij de klant thuis te krijgen.

Er komen veel kosten kijken bij het runnen van een webwinkel. Als we alleen kijken naar het bestelproces, dan maak je o.a. kosten voor de opslag van je producten, dozen, verpakkingsmateriaal, opvulmateriaal en inpakpapier. Daarnaast rekent de verzendpartij kosten om het pakket bij de klant te bezorgen. Deze kosten kun je aan je klant doorberekenen in de vorm van verzendkosten.

Het berekenen van de juiste verzendkosten is voor sommige webwinkels best een dilemma. Je kunt misschien niet anders dan de verzendkosten aan je klant doorberekenen omdat anders je marges te klein worden. Aan de andere kant kunnen hoge verzendkosten ervoor zorgen dat minder bezoekers een bestelling plaatsen in je webwinkel.

Hoe vind je nu de juiste balans en hoe houd je de verzendkosten zo laag mogelijk? Een mogelijkheid is het inbouwen van drempels. Een klant hoeft bijvoorbeeld geen verzendkosten te betalen bij een bestelling vanaf 50 of 100 euro. Daardoor wordt er voldoende verkocht, zonder dat dit ten koste gaat van de winstmarge.

Tip: Met Shops United krijg je hulp bij het slim én goedkoop verzenden van je pakketten. Lift mee op het pakketvolume, opgebouwd door ruim 2.000 tevreden webwinkels, en bespaar vele euro’s op jaarbasis!

Bij het vragen van verzendkosten komt een beetje psychologie kijken. Stel je voor dat een klant cadeautjes koopt voor 45 euro. Hij of zij ziet staan dat er geen verzendkosten zijn vanaf 50 euro. Daardoor wordt het aantrekkelijker om nog een extra product mee te bestellen en gratis verzending te krijgen, dan om de kosten voor verzending te betalen. Een slimme manier om je gemiddelde bestelbedrag te verhogen.