Pinterest: hoe zet je dat in voor je webwinkel?

Vaak wordt gedacht dat Facebook, Twitter en LinkedIn de enige social media platforms zijn waarop je succesvol kunt adverteren. Het klopt dat deze websites een ontzettend groot bereik hebben. Dit betekent niet dat je andere succesvolle social media links moet laten liggen. Zo is ook Pinterest een interessant platform om te gebruiken voor je webwinkel. In dit artikel lees je hoe je met Pinterest meer potentiële klanten bereikt.

Pinterest is behoorlijk populair in Nederland. In 2017 had het maar liefst 2,4 miljoen gebruikers. Dit is een half miljoen gebruikers meer dan het jaar daarvoor. Pinterest is dus een groeiend social media platform dat je zeker kunt gebruiken voor je webwinkel. De kracht van Pinterest is dat gebruikers bijeenkomen op basis van interesses, en niet vanwege hun relaties met andere gebruikers. Dit is een totaal andere opzet dan Facebook en Twitter.

Pinterest is zeer visueel. Op dit platform is het mogelijk om speciale ‘borden’ te creëren met afbeeldingen, foto’s en teksten. Eventueel zou je in de omschrijving een link naar een externe website bij kunnen plaatsen. Onderzoek heeft aangetoond dat meer mensen op Pinterest doorklikken naar een externe website dan op Facebook en Twitter. Het gebruik van Pinterest is dus een effectieve manier om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken.

Pinterest biedt de optie om een zogeheten business account aan te maken. Daarbij moet je een formulier invullen waarop je onder andere de naam en URL van je webshop invult. Kies daarnaast voor een mooie en duidelijke profielfoto van ongeveer 160x165 pixels groot. Zorg er altijd voor dat je bedrijf geverifieerd wordt. Daarmee laat je aan klanten zien dat je betrouwbaar bent. Tenslotte is het tijd om je eigen ‘borden’ te vullen. Plaats mooie foto’s van je producten en vergeet niet om een beschrijving toe te voegen. Zo kunnen potentiële klanten zien welke producten je allemaal te koop hebt.