Page content

Hoe werkt het herroepingsrecht (recht van retour)?

Na de online aankoop van een product heeft een consument het recht om de koopovereenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. Webwinkels zijn wettelijk verplicht om de consument een bedenktijd van 14 dagen of langer te geven. Deze termijn begint een dag nadat het product door of namens de consument ontvangen is. De consument kan binnen deze 14 dagen melden dat hij/zij het product wil retourneren. Daarna heeft deze nog eens 14 dagen de tijd om het product ook daadwerkelijk terug te sturen naar de verkoper.

Vermelding herroepingsrecht

Een webwinkel moet informatie over herroepingsrecht altijd vermelden op de website. Wanneer er is sprake is van een uitnodiging tot aankoop moet de consument er op deze informatie gewezen worden. Dit dient te gebeuren voordat er iets gekocht wordt. Doet de consument een beroep het herroepingsrecht? Dan is de verkoper verplicht om binnen twee weken de prijs van het product inclusief de betaalde verzendkosten aan de klant terug te betalen. De verzendkosten voor het terugsturen zijn voor de klant, mits dit duidelijk in de voorwaarden vermeld staat. Zo niet, dan draait de webwinkelier voor deze kosten op.

Welke producten kan een klant niet retour sturen?

Soms mag een webwinkelier het retourneren door de klant weigeren. Het gaat onder andere om de volgende producten:

  • Bederfelijke waar
  • Maatwerk
  • Hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico met een verbroken verzegeling
  • Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur met verbroken verzegeling
  • Apps en andere downloads
  • Vakantiehuizen, vrijetijdsbesteding en autoverhuur
  • Geveilde producten
  • Producten waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op financiële markten
  • Alcoholische dranken die meer dan een maand na de koop geleverd worden.

 

    Comment Section

    2 reacties op “Hoe werkt het herroepingsrecht (recht van retour)?


    Door Cynthia op 19 november 2018

    Er staat ‘de verkoper verplicht om binnen twee weken de prijs van het product inclusief de betaalde verzendkosten aan de klant terug te betalen.’.

    Ik hoor hier en daar dat de verkoper alleen de verzendkosten vergoed wanneer een hele bestelling teruggestuurd wordt, bij een deel hiervan niet. Klopt dit?


    Door Astrid van Kollenburg op 19 november 2018

    Dit klopt inderdaad. Als slechts een deel van een bestelling geretourneerd wordt, hoef je als webwinkelier niet de verzendkosten terug te betalen.

    Plaats een reactie


    *