Page content

Hoe doe je de klantenservice voor je webwinkel?

Een ontevreden klant is de slechtste reclame die je kunt hebben. Natuurlijk kun je problemen niet altijd voorkomen. De klantenservice heeft de taak om problemen te oplossen en/of vragen van klanten te beantwoorden. Het is een onmisbaar onderdeel van elk bedrijf.

Wat is de klantenservice?

De klantenservice biedt diensten en ondersteuning aan klanten. Zo kan het zijn dat iemand een klacht heeft over een bepaalde aankoop. Of misschien zijn er wel vragen over een bepaald product uit de webshop. In dergelijke situaties moet de klant contact opnemen met customer support. Grote bedrijven hebben vaak een eigen afdeling voor de klantenservice, terwijl andere ondernemingen het soms extern uitbesteden.

Verkooptraining

De klantenservice afdeling binnen een bedrijf is nauw verbonden met de verkoop. Zo kunnen potentiële klanten die vragen hebben over een product vaak terecht bij de klantenservice. Wist je dat medewerkers van de customer support vaak zelfs speciale verkooptrainingen krijgen om producten aan de man te brengen? Ze krijgen bijvoorbeeld les in communicatie, geduld en empathisch vermogen. Hoe ga je bijvoorbeeld met een ontevreden of geïrriteerde klant om? De kunst is om altijd geduldig en vriendelijk te blijven. Ook helpt het wanneer een medewerker in staat is om zich in te leven in de situatie en gevoelens van een klant.

Mogelijkheden om contact op te nemen

Hoe de klantenservice van een bedrijf precies te bereiken is verschilt. Meestal kunnen klanten een e-mail sturen of bellen. Daarnaast is het tegenwoordig vaak mogelijk om gebruik te maken van een chatfunctie. Het voordeel van een chatfunctie is dat er persoonlijk contact is met een klantenservice medewerker. Bovendien worden vragen en/of opmerkingen vaak al binnen enkele minuten opgelost. In sommige gevallen krijg je als klant te maken met een virtuele klantenservice medewerker. De software is zo geprogrammeerd dat het jouw vragen en/of opmerkingen beantwoordt.

    Comment Section

    0 reacties op “Hoe doe je de klantenservice voor je webwinkel?

    Plaats een reactie


    *