Wat is een backoffice?

Met de term ‘backoffice’ wordt de achterkant van je webwinkel bedoeld. Dus het deel dat jij wel kunt zien maar je bezoekers en kanten niet. Het deel dat achter de inlog zit. De backoffice heeft verschillende functies. Zo is het onder meer de plek waar je alle ontvangen bestellingen kunt verwerken en het uitleveren van de orders kunt regelen. Ook statistieken, voorraadinformatie en klantgegevens vind je hier terug.

Daarnaast kun je via de backoffice van je webwinkel alle financiële gegevens en informatie over bestellingen, klanten en voorraden inzien. Deze gegevens zijn van invloed op het logistieke proces van je webshop.

Betere klantenservice

Een goed ingerichte backoffice zorgt er daarnaast voor dat je een betere klantenservice kunt leveren. Vragen en opmerkingen van klanten kunnen alleen goed worden afgehandeld als alle bestel- en leveringsgegevens meteen beschikbaar zijn. Eventueel kun je zorgen voor contactregistratie, waarin de historie van communicatie met je klant terug te vinden is. Op die manier weet je meteen waar een vraag of probleem van een klant over gaat.