Wat is een FAQ?

Een FAQ of veel gestelde vragen pagina is een belangrijke pagina in een webshop. Het is een lijst met vragen die door klanten vaak worden gesteld, met daarbij de antwoorden op de vragen. Het komt soms voor dat klanten tegen dezelfde vragen aanlopen. In de FAQ is het antwoord op deze vragen terug te vinden, waardoor het niet nodig is om contact op te nemen met de webwinkelier. De afkorting staat dan ook voor ‘Frequently Asked Questions’.

Een FAQ gedeelte biedt een aantal voordelen voor een webwinkel. Zo neemt het een deel van het werk voor de klantenservice weg. Dit scheelt tijd en moeite, aangezien het niet meer nodig is om een gesprek te voeren met de klant. Daarnaast vergroot een FAQ vaak de klanttevredenheid. Ze kunnen het antwoord op een veelvoorkomende vraag snel terugvinden, ook buiten de openingstijden van een bedrijf. Daarmee creëer je als webwinkelier vertrouwen bij de klant.

Sommige webwinkeliers vergeten dat de FAQ ook goed is voor de organische vindbaarheid van hun shop. Dit terwijl je met een geoptimaliseerde FAQ meer bezoekers naar jouw webwinkel brengt. Een duidelijke indeling en relevante informatie zorgt ervoor dat de pagina op een goede plek in de zoekmachine terecht komt. Daardoor zijn mensen sneller geneigd om er op te klikken.

Zorg ervoor dat het FAQ gedeelte van een webwinkel zo gestructureerd mogelijk is. Daarmee creëer je overzicht en duidelijkheid. In een grote shop kun je de verschillende vragen indelen per categorie. Denk bijvoorbeeld aan ‘verzenden’, ‘retourneren’ en ‘betalen’. Zo weet de klant meteen waar hij of zij terecht kan.