Wat is orderwaarde?

Als webwinkelier wil je natuurlijk zoveel mogelijk orders genereren: het aantal verkopen van een product. Het gaat daarbij niet alleen om het aantal, maar ook de gemiddelde waarde. Waarom is de orderwaarde, oftewel het bestelbedrag, zo belangrijk voor webwinkels?

Elke bestelling in je webwinkel brengt kosten met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor het inpakken en verzenden van een pakket. Een hoge orderwaarde is gunstig, omdat dit betekent dat je veel verdient aan een order. De webwinkel maakt er dus een hogere omzet door. Daardoor zijn de inkoopvoorwaarden vaak beter als je groter kunt inkopen, wat je een betere onderhandelingspositie met jouw leverancier oplevert. Dit geeft je weer de mogelijkheid om de marge te verhogen. Dit betekent dat je in procenten meer verdient over je omzet. Met een hogere omzet kan je webwinkel verder groeien. Een hoge orderwaarde brengt wat dat betreft alleen maar voordelen met zich mee.

Om een hoge orderwaarde te creëren zul je de klant ervan moeten overtuigen om een grote bestelling te doen. Een van de manieren om dit te doen is het aanbieden van relevante producten naast producten die een bezoeker al bekeken of besteld heeft. Je weet dat hij of zij interesse heeft in een bepaald product. Probeer iets duurders aan te bieden om meer te verdienen. Je hebt de meeste kans op succes als het echt een aanvulling is op het product dat de klant al van plan was te kopen.

Het aanbieden van producten tegen staffelprijzen is een mooie manier om het gemiddelde bestelbedrag in je webwinkel te verhogen. Dit betekent dat je de consument een kleine korting geeft als deze twee of meer stuks van hetzelfde product koopt.

Een andere manier om de orderwaarde te verhogen is het aanbieden van productbundels. Dit betekent dat je een aantal producten die goed bij elkaar passen als set aanbiedt. Door de set net iets goedkoper te prijzen dan alle losse onderdelen, stimuleer je consumenten om de set te kopen. Voor jou is dit een interessante optie omdat het de orderwaarde verhoogt. De klant geniet ondertussen van een complete aankoop tegen een lagere prijs.