Webwinkel inschrijven bij de KvK

Het is zover, je gaat je nieuwe bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het is natuurlijk belangrijk dat je dit op de juiste manier doet, zodat je hier niet later problemen mee kan krijgen. Er zijn enkele stappen die je als ondernemer moet zetten, wanneer je een bedrijf wil inschrijven. Zo begint alles met een juiste naam voor je webwinkel. Daarna kun je je bedrijf registeren in het Handelsregister. In dit artikel lees je stap voor stap wat je moet doen om je registratie goed te laten verlopen.

Dit lijkt misschien een gemakkelijke stap, maar het is moeilijker dan je denkt. Het moet een pakkende naam zijn die gemakkelijk te onthouden is voor (potentiële) klanten, maar hij moet ook aantonen wat voor bedrijf jij hebt. Bedenk enkele namen welke bij jouw bedrijf passen en laat deze lezen aan mensen in je directe omgeving, vraag om meningen. Wanneer je een geschikte naam hebt gevonden, check deze dan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Zo zie je direct of er geen andere Nederlandse ondernemingen zijn met een overeenkomende naam. Ook kun je bij een merkbureau controleren of er internationaal geen ander bedrijf is wat deze naam heeft geregistreerd als merk. Hiermee voorkom je hoge boetes en het risico dat je later je naam moet wijzigen.

Wanneer je zeker weet dat dit de naam wordt, kun je de domeinnamen vast gaan leggen. Het is belangrijk dat je meerdere domeinen vast legt, ook die op jouw handelsnaam lijken. Zo voorkom je dat een ander er met dat domein vandoor gaat. Heet je onderneming bijvoorbeeld ‘mijn bedrijf’, schaf dan deze domeinnamen aan: mijnbedrijf.nl, mijnbedrijf.com, mijn-bedrijf.nl, mijn-bedrijf.com. Wanneer je helemaal veilig wilt zijn, kun je ook nog mijnbedrijf.be en mijn-bedrijf.be aanschaffen. Wil je meer weten over het kiezen van de juiste naam? Lees dan het artikel Hoe kies je een naam voor je webwinkel?’. 

Nu je handelsnaam vast staat, wordt het tijd om de inschrijving bij de KvK te starten. Als eerste moet je weten wat voor onderneming je hebt. Een eenmanszaak, V.O.F., maatschap, B.V., N.V., stichting, vereniging enzovoort. Veelvoorkomend is de eenmanszaak, van uit daar gaan we nu verder. Nu is het zaak om te kijken of jij voldoet aan de normen om je in te moeten schrijven. De drie criteria waar je als ondernemer aan moet voldoen:

  • Je levert goederen en/of diensten
  • Je vraagt hier meer dan een symbolische vergoeding voor
  • Je neemt deel aan het economische verkeer

Als webwinkelier voldoe je aan bovenstaande, dus dit betekent dat jij je in moet schrijven in het Handelsregister. Je begint standaard met het digitaal invullen van je gegevens. Zo sta je meteen goed in het systeem bij de KvK. Wanneer deze compleet zijn, kun je online een afspraak maken. De Kamer van Koophandel kantoren zitten door heel Nederland, dus kies voor het dichtstbijzijnde kantoor. Tijdens deze afspraak worden je gegevens doorgenomen, wordt je handelsnaam gecontroleerd en kun je – als dat nodig is – nog advies krijgen. Om de inschrijving af te ronden moet je je handtekening plaatsen onder het inschrijfformulier. Gefeliciteerd, je onderneming is nu officieel ingeschreven! Bij mijn eigen inschrijving (2010) kreeg ik daarbij een flesje champagne cadeau, geen idee of dat nog steeds zo is, maar het is zeker de moeite waard om dit mooie moment te vieren!

Voor een registratie in het Handelsregister betaal je overigens eenmalig €50, voor een uittreksel van je inschrijving betaal je €15.