Wat is een goede winstmarge voor een webwinkel?

De marge of: winstmarge is de verhouding tussen de omzet en de winst in je webwinkel. De marge is het deel van je inkomsten dat overblijft voor jou. Waar dus geen kosten en dergelijke meer af hoeven. Om de winstmarge te bepalen heb je de volgende gegevens nodig:

  • Omzet (excl btw)
  • Alle kosten bij elkaar opgeteld (excl btw)

De winstmarge bereken je met de volgende rekensom: trek de kosten af van de omzet. Het bedrag dat uit deze rekensom komt deel je door de omzet. Dat cijfer doe je maal 100%.

Bijvoorbeeld:

  • Omzet: €20.000 excl. btw
  • Totale kosten: €14.000 excl. btw

Omzet – kosten = €6000.

€6000 delen door €20.000 = 30%. De winstmarge is in dit voorbeeld 30%.

Je kunt de winstmarge voor je webwinkel in zijn geheel berekenen, maar je kunt het ook per product berekenen. In plaats van de totale omzet reken je met de verkoopprijs en in plaats van de totale kosten reken je met de inkoopprijs. Je kunt zo eenvoudig uitrekenen hoeveel je aan een bepaald product overhoudt en of het interessant is om in te kopen.

Wat een goede marge is, verschilt per branche. Hoe exclusiever en duurder het product, des te hoger in de regel de marge is. Zo heeft een juwelier of een autodealer een veel hogere winstmarge dan een supermarkt. Ook bekende merken hebben doorgaans een hogere winstmarge. Denk maar aan Apple. Het kost ongeveer $255 om een iPhone 7 te maken, terwijl deze smartphone verkocht wordt voor ongeveer $800. Een winstmarge op dit product van 68%!

Bij deze berekening is nog geen rekening gehouden met de operationele kosten, zoals de kosten voor de huur van je webwinkel, administratiekosten, verzendkosten en dergelijke.

Heb je al eens berekend wat op dit moment je winstmarge is? Een goede winstmarge is dat percentage waarmee jij jezelf een goed salaris kunt uitbetalen. Er blijft genoeg voor jezelf over én om in je bedrijf te investeren.

Winstmage verhogen

Er zijn verschillende manieren om je winst te vergroten. Je kunt je prijzen verhogen bijvoorbeeld, of je kosten verlagen. Of beide, als je voor het beste resultaat gaat. Kijk bij het bepalen van de prijzen van de producten in je webwinkel niet alleen naar de inkoopprijs en overige kosten, maar ook de tijd die je kwijt bent en naar de prijzen van je concurrenten. Je hoeft niet per se de goedkoopste te zijn, maar jezelf uit de markt prijzen door veel te hoge prijzen te hanteren is ook niet slim.