Last-minute marketingtips voor Kerst

In december is het bij veel webwinkeliers topdrukte. Niet alleen in je bedrijf, maar ook thuis is er van alles te regelen. Zodra Sinterklaas achter de rug is dient de Kerstperiode zich nog aan. Tijd om even achterover te leunen is er dus niet.

Ook je klanten zijn volop bezig met de voorbereidingen voor Kerstmis. Er moeten cadeaus gekocht worden, het huis wordt versierd en het menu voor eerste en tweede kerstdag worden bepaald. Omdat er zoveel te doen is worden de kerstcadeaus vaak last-minute besteld. Ik geef je graag nog wat last-minute marketingtips om deze maand je omzet een boost te geven.

Inspireer je bezoekers

Zeker in drukke tijden vinden consumenten het fijn als ze cadeautips aangereikt krijgen. Het vinden van een geschikt cadeau kan best lastig zijn. Hoe fijn is het dan als jij een complete pagina in je webshop hebt met de leukte cadeautips voor hem, haar, de kinderen of voor die ene collega die alles al heeft? Deel jouw inspiratie voor de feestdagen en maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk om de producten te bestellen.

Naast je eigen website kun je hier ook Pinterest of Instagram voor in zetten. Maak bijvoorbeeld een speciaal board op Pinterest aan waar je je feestdagen inspiratie deelt. En deel op Instagram sfeervolle foto’s waarin je tips geeft om de feestdagen goed door te komen.

Deel de links naar jouw inspiratiepagina’s op social media, in je blogs en je nieuwsbrief, zodat jouw ideale klanten ze zeker niet over het hoofd zien.

Doe een actie

Een leuke manier om extra bezoekers naar je webwinkel te trekken is door het organiseren van een winactie. Verloot bijvoorbeeld een product uit je webwinkel onder iedereen die zich voor je nieuwsbrief inschrijft. Of onder iedereen die in december een bestelling in je webwinkel plaatst. Deel de winactie op social media – en ondersteun deze bijvoorbeeld door advertenties – en in je nieuwsbrief.

Geef een cadeautje

Wie ontvangt er nou niet graag een cadeautje? Door bij bestellingen een kleinigheidje cadeau te geven is het voor consumenten extra leuk om bij jou hun kerstcadeaus of inkopen te doen. Je hoeft niet iets groots of duurs weg te geven, het gaat om het gebaar dat je maakt als je iets extra’s doet voor je klant. Bij mijn webwinkel met verzorgingsproducten geef ik vaak een zeep of een toilettasje cadeau. Deze producten zijn vrij goedkoop in te kopen en klanten zijn er erg blij mee. Je kunt er ook voor kiezen om een groter cadeau te geven bij bestellingen vanaf een bepaald bedrag. Hierdoor besteden klanten vaak net wat meer in je webwinkel.

Naast een echt cadeautje kun je klanten, volgers en nieuwsbrieflezers ook een gratis download bieden of een korting.

Wees actief op social media

Juist in deze drukke periode is het belangrijk dat je je social media kanalen niet vergeet. Plaats elke dag een of meerdere berichten waarin je tips, info, nieuwtjes en leuke weetjes over de feestdagen deelt. Inspireer je volgers door het geven van tips en het laten zien van sfeervolle afbeeldingen.

Vergeet ook niet om te delen waarom men bij jou zou moeten kopen. Wat bied jij dat anderen niet bieden? Pak je de producten gratis in, lever je snel of gratis of zorgen jouw producten gegarandeerd voor een geslaagd kerstfeest? Maak hier echt tijd voor vrij en gebruik desnoods een tool zoals Hootsuite of MeetEdgar als je echt geen tijd hebt. Ook het inzetten van advertenties op Facebook of Instagram is een slimme zet, ook hiermee kun je veel bezoekers (en potentiële klanten) naar je website trekken.

Bied extra service

Maak het consumenten zo gemakkelijk mogelijk. Bied bijvoorbeeld een gratis cadeauservice aan, zodat je klanten het pakketje na ontvangst alleen nog onder de boom hoeven leggen. Stel een kortingscode beschikbaar of verzend de bestellingen deze maand gratis. Vertel over deze extra service op social media en in je nieuwsbrief. Deze berichten kun je heel eenvoudig vooraf inplannen.

Verstuur nieuwsbrieven

Als je het al druk hebt schiet een nieuwsbrief er vaak bij in. December is echter niet het moment om je nieuwsbrief te vergeten. Je nieuwsbrieflezers zijn vaak trouwe volgers die oprecht geinteresseerd zijn in jouw aanbod, anders hadden ze zich niet voor je nieuwsbrief ingeschreven. Stuur in december dus zeker twee keer een nieuwsbrief met acties, aanbiedingen, tips en inspiratie. Geloof me: je doelgroep zit hierop te wachten. Extra leuk is het om iets speciaals voor je nieuwsbrieflezers te doen: een exclusieve korting, een speciale VIP avond met korting of verrras ze op een andere manier. Beloon hen voor hun loyaliteit!

Ik wens je veel succes tijdens deze laatste – drukke – weken van het jaar. Ik hoop dat je het jaar geweldig kunt afsluiten met je beste omzet ooit. Even flink doorpakken nog, dan kun je vanaf 25 december weer even bijtanken en zelf genieten van de feestdagen.

Hi! Ik ben Astrid van Kollenburg. Ik help ambitieuze webwinkeliers bij het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Zodat zij meer plezier uit hun werk halen en zichzelf een lekker salaris kunnen uitbetalen.

Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type
Berichten
Producten
Pagina
Filter by Categorieën
Achter de schermen
Business
Conversie
Gebruiksvriendelijkheid
Productfoto's
Webteksten
Geen categorie
Google Analytics
Logistiek
Marketing
Affiliate Marketing
Bloggen
Content Marketing
E-mail Marketing
Offline Promotie
Persberichten
Social Media
Mindset
Reviews & Interviews
SEO
Linkbuilding
Webwinkel
Webwinkel starten
Filter by Tags
external
grouped
simple
subscription
variable
Variable Subscription

Meer Webwinkel Tips ontvangen?

Meld je aan en ontvang mijn Webwinkel Tips in je mailbox. Alleen voor ambitieuze webwinkeliers die willen groeien! En nu je hier toch bent, word dan ook gratis lid van de Webwinkel Club. Een besloten community waar je met al je webwinkel-vragen terecht kunt.

Zie ik je daar?