De snelheid van je website meten met GTMetrix
GTMetrix is een handige tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te bepalen en te verbeteren. Je website wordt daarbij op 30 punten beoordeeld. Je kunt het bijvoorbeeld vergelijken met de APK die je voor je auto laat uitvoeren.
Als je de url van je webwinkel hebt ingevoerd bij GTMetrix, zie je de volgende gegevens:
- Page Load Time: de tijd die nodig is om een pagina te laden. Let op: deze score geldt alleen voor de pagina die je in de tool hebt ingevuld. Probeer de snelheid van een pagina onder de 3 seconden te houden.
- Total Page Size: de grootte van de pagina die gemeten is. Hoe kleiner de pagina, des te sneller deze zal laden.
Naast deze metingen worden er nog twee scores gegeven: een PageSpeed score en een YSlow score. De PageSpeed score is ontwikkeld door Google en richt zich op de content (inhoud) van je website. De YSlow Score is ontwikkeld door Yahoo (ken je hem nog?) en controleert naast de content ook verschillende technische elementen van je website.
De PageSpeed en YSlow scores worden op twee manieren weergegeven: in de vorm van een letter en als percentage. De letters kun je vergelijken met het Engelse puntensysteem, waarbij een A score beter is dan een B, C of D score. Het percentage spreekt voor zich denk ik: hoe hoger het percentage, des te beter het is.
Deze cijfers en scores geven je een goede indruk van hoe je ervoor staat, voor wat betreft de snelheid van je webwinkel. Maar aan weten alleen heb je niet zo veel. Daarom geven zowel PageSpeed als YSlow een lijst met suggesties en verbeterpunten. Pak je deze punten aan, dan zullen de scores (en dus de snelheid van je website) stijgen.
De verbeterpunten in de tabellen staan in een logische volgorde. De verbeterpunten die bovenaan in de lijst staan hebben de meeste impact op je website. Begin dus bovenaan de lijst, dan merk je snel verschil. Voor elk punt staat een driehoekje. Als je daarop klikt krijg je wat meer uitleg te zien over wat je kunt aanpassen en hoe je dat kunt doen.
Het is goed om je te realiseren dat een 100% score praktisch onhaalbaar is. Er valt namelijk altijd wel wat te verbeteren. Streef naar gemiddelde PageSpeed en YSlow scores richting de 90%.
Je hoeft niet alle tips toe te passen
Als je je webwinkel optimaliseert – of dat nu voor snelheid is of voor zoekmachine vriendelijkheid bijvoorbeeld – moet je altijd afwegingen maken. Als PageSpeed de suggestie geeft om je afbeeldingen te verkleinen, dan kan dat tot gevolg hebben dat de kwaliteit van die afbeelding minder wordt, wat weer gevolgen heeft voor hoe bezoekers je webwinkel ervaren. Maak dus altijd de afweging wat belangrijker is: een hoge kwaliteit afbeelding waarop ook details goed te zien zijn, of net een iets snellere site. Soms zal je afbeeldingen kunnen verkleinen zonder kwaliteitsverlies, dat is een kwestie van uitproberen.
Bij de lijst met suggesties zal je ook punten zien staan waar je geen touw aan kunt vastknopen. Je kunt overwegen om dit uit handen te geven aan een specialist – mits de kosten opwegen tegen de snelheidsverbetering. En zeker als je standaard webwinkelsoftware gebruikt kun je gewoonweg niet alles aanpassen. Daar zal je je bij neer moeten leggen.
Ik hoop je met dit artikel wat meer duidelijkheid gegeven te hebben over hoe je de snelheid van je website kunt meten met GTMetrix en wat je vervolgens met de uitkomst kunt doen. Succes!