Start je webwinkel in een niche
Wil je op een relatief eenvoudige manier meer succes met je webwinkel? Begin dan een webwinkel in een niche. Dit is de manier om je te onderscheiden in een (over)volle markt.
Er zijn op dit moment bijna 60.000 webwinkels in Nederland. Hoe ga jij daartussen opvallen? Door heel veel verschillende producten aan te bieden? Zo trek je immers een brede doelgroep, dus veel bezoekers in je webwinkel. Of ben jij juist de expert op een bepaald gebied, en heb je een heel smal productaanbod? Een webwinkel in een niche heeft veel voordelen. Hieronder leg ik ze uit.
Je kunt je profileren als een echte expert
Door je op één productgroep te focussen, hoef je je aandacht niet te verdelen. Van die ene productgroep weet jij alles dat er te weten valt, alle ins en outs. Een echte specialist op dit gebied dus. In plaats van je aandacht te moeten verdelen over meerdere productgroepen, geef je één producttype je volledige aandacht. Zo kun je jezelf profileren als een echte expert op dit gebied. Dit doe je onder andere door uitgebreide productinformatie op je website, blogs en handleidingen.
Je aanbod is compleet
Het focussen op slechts één productgroep heeft ook als voordeel dat je meer tijd hebt om te zoeken naar leveranciers die bij je passen je kunt vaak groter -en dus voordeliger- inkopen. Bovendien kun je van dit ene producttype zoveel verschillende varianten, kleuren en merken opnemen als je wilt. Daar kan een concurrent met een breder aanbod niet tegenop.
Er is minder concurrentie (in zoekmachines)
Vaak is er in een niche veel minder concurrentie dan wanneer je een breed productaanbod hebt. Dit geldt ook voor de aanwezigheid van je webwinkel in zoekmachines. Bij een breed assortiment zijn er tientallen zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Bij een webwinkel in een niche zijn dit logischerwijs veel minder zoekwoorden. Doordat je hele website over één onderwerp gaat kan Google deze veel beter op waarde schatten. Wellicht is er minder verkeer naar je webwinkel, maar de bezoekers die je trekt behoren wel grotendeels tot je doelgroep. En dat is weer belangrijk voor een hoge conversie.
De kosten zijn lager en de winst hoger
Webwinkels met een breed assortiment hebben doorgaans hogere kosten dan specialistische webwinkels. Denk bijvoorbeeld aan verpakkingsmateriaal. Webwinkels in een niche hoeven lang niet zoveel verschillende enveloppen en dozen op voorraad te hebben dan shops met een breed aanbod. Ook de marketingkosten zijn lager. Doordat je heel precies weet wat je doelgroep is, kun je meer rendement halen uit je marketingactiviteiten. Dat geldt natuurlijk ook voor de vindbaarheid in zoekmachines. Een webwinkel in een niche scoort gemakkelijker, waardoor je tijd en/of geld bespaart. Een ander voordeel, dat ik al eerder genoemd heb, is dat je groot kunt inkopen, en vaak voor scherpere prijzen.
Naast lagere kosten is er ook vaak sprake van hogere marges op je producten. Door de minimale concurrentie staan de prijzen niet onder druk en maak je dus meer winst per verkocht product. Consumenten zijn bereid meer te betalen voor kwaliteit. Door je te profileren als specialist bied je kwaliteit.
Een webwinkel in een niche is organisatorisch en logistiek voordelig
Met een smal productaanbod is doorgaans ook je bedrijfsvoering eenvoudiger. Zo hoef je minder productfoto’s te maken, heb je minder opslagruimte nodig, zijn er minder leveranciers waarmee je moet onderhandelen en het inrichten van de webwinkel is eenvoudiger. Bovendien, doordat je specialist bent op dit gebied, is het gemakkelijker om klanten te informeren en content te schrijven voor op je blog, social media accounts en nieuwsbrief.
Is dit het moment om jouw webshop te starten? Leer hoe je jouw webshop online zet én direct de eerste klanten trekt. Zonder gedoe, in duidelijke stappen. Meer info >>