3 super SEO tips voor je webwinkel
arrow_drop_up arrow_drop_down
20 maart 2014 
in SEO

3 super SEO tips voor je webwinkel

Een kort artikel dit keer, maar wel een waarmee je direct aan de slag kunt. Gebruik onderstaande SEO tips om je webwinkel hoger in de zoekresultaten te krijgen. Als je het goed aanpakt levert het je gratis meer bezoekers op!

1. Schrijf voor elk product een unieke omschrijving

Geef elk product in je webwinkel een uitgebreide en unieke omschrijving. Neem absoluut geen teksten van je leverancier over, deze staan waarschijnlijk in meerdere webshops en gaan je dus niet helpen. Door elk product een unieke omschrijving te geven kun je je onderscheiden van je concurrenten. Niet alleen door een betere vindbaarheid in zoekmachines, maar ook voor je bezoekers. Houd als richtlijn minimaal 150-250 woorden per tekst aan. Dit geeft bezoekers voldoende informatie en zekerheid over het product en maakt het voor zoekmachines eenvoudig om te bepalen waar een pagina over gaat. Laat het belangrijkste zoekwoord, bijvoorbeeld de naam van het artikel, regelmatig terugkomen in de tekst, zo’n 2 tot 5 keer per 100 woorden. Zo ontstaat er een tekst die zoekmachines vertelt waar de pagina over gaat, maar die toch prettig leest voor je bezoekers.

2. Optimaliseer de productfoto’s

De productfoto’s zijn een belangrijk onderdeel van je webwinkel. Besteed daar dus voldoende aandacht aan. Niet alleen aan het deel van de productfoto dat de bezoeker ziet, maar ook aan het onzichtbare deel. Geef alle afbeeldingen een goede naam voordat je ze upload. Geen artikelnummer dus, maar gewoon ‘Blauwe sporttas jongens’ of ‘Groene trui Mexx’. Zoekmachines kunnen immers niet ‘zien’ wat er op een foto staat, maar op deze manier kun je het ze toch vertellen.

Daarnaast kun je elke afbeelding een title-attribuut en een alt-attribuut meegeven. Het title-attribuut is de tekst die verschijnt als je met je muis op een afbeelding gaat staan. De alt-tekst is de alternatieve tekst van een afbeelding. Deze wordt getoond als een afbeelding om wat voor reden dan ook niet weergegeven kan worden. Omdat zoekmachines dus alleen de teksten op je site lezen is het belangrijk om de title- en alt-teksten zo goed mogelijk in te vullen. Houd beide teksten eenvoudig en beschrijvend, één zin is voldoende. Benoem het product en eventueel het merk.

3. Plaats product reviews in je webshop

Stimuleer klanten om een beoordeling te geven na aankoop van een product. Dit zorgt voor extra content op je website, daar houden zoekmachines van! Bijkomend voordeel is natuurlijk dat product reviews potentiële klanten over de streep kunnen trekken. Plaats de reviews handmatig of gebruik daarvoor een dienst als Kiyoh of Feedback Company.

Meer SEO tips? Lees dan ook dit artikel over hoe je je webshop beter vindbaar maakt in Google.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen