Call to Action: verleid bezoekers tot een aankoop
Als webwinkel eigenaar is de Call to Action waarschijnlijk geen onbekende term voor je. Mocht er nu geen belletje gaan rinkelen dan is het hoog tijd om je hierin te verdiepen. Het gebruik van de juiste call to action kan je conversie namelijk enorm laten stijgen. Zonde om niks met deze wetenschap te doen! In dit artikel lees je wat de call to action precies is en hoe je deze zo effectief mogelijk kunt inzetten voor jouw webwinkel.
Wat is een Call to Action?
Een call to action (CTA) is een oproep tot actie. Hiermee kun je bezoekers in je webshop verleiden om een bepaalde actie te ondernemen. Denk aan het bestellen van een bepaald product of het inschrijven voor je nieuwsbrief. De call to action zie je vaak in de vorm van een button, maar ook tekstlinks en banners kunnen een oproep tot actie bevatten.
Calls to action op de productpagina
Op een productpagina vind je vaak meerdere links naar andere pagina’s binnen je webshop. Denk aan links naar bijpassende of gerelateerde producten, een matentabel, reviews en social media buttons. De belangrijkste link op deze pagina is echter de bestel of ‘plaats in winkelwagen’-knop. Zorg dus dat deze call to action er uit springt. Bijvoorbeeld door het gebruiken van een opvallende button. Voor de andere links volstaat een simpele tekstlink of eventueel een minder opvallende button. Door per pagina te kiezen voor slechts één opvallende call to action kun je bezoekers in een bepaalde richting leiden, steeds een stapje verder het bestelproces in. Je verleidt ze als het ware tot een aankoop.
De kleur en vorm
Wat is nu de ideale kleur voor een call to action button? Hierover zijn de meningen verdeeld. Vaak wordt oranje genoemd als beste kleur, maar voor een webwinkel met een oranje basis gaat dit natuurlijk niet op. Ik adviseer daarom altijd voor een kleur te kiezen die past bij het design van de webwinkel, maar die er wel voldoende uitspringt. Gebruik deze kleur alleen voor de bestelknoppen, en niet ook voor andere onderdelen binnen je website. In onderstaand schema zie je voor enkele veel gebruikte kleuren wat deze voor gevoel oproepen.
Bron: Responsecapture.com
Naast de kleur is ook de vorm van de button van invloed op de effectiviteit van de CTA. Zo zorgt een rechthoekige button voor meer kliks dan een ronde of andere vorm.
De tekst
In de CTA button plaats je een tekst die bezoekers verleidt om te klikken. Gebruik dus niet simpelweg ‘klik hier’. Een bezoeker snapt wel dat hij op een button of link kan klikken. Maak de bezoeker in zo min mogelijk woorden duidelijk waarom hij op de knop moet klikken. Vertel hem wat hij kan verwachten als hij klikt. Om aan te zetten tot actie gebruik je altijd een werkwoord. En ook het opwekken van een gevoel van urgentie werkt vaak goed. Bijvoorbeeld: bestel vandaag, koop nu, neem contact op, bespaar direct, registreer nu, probeer gratis, download gratis. Maak direct duidelijk wat de bezoeker moet doen.
De beste plaats
Je weet nu wat de beste kleur, vorm en tekst voor de call to action button zijn. Nu ga je bepalen waar je de button gaat plaatsen. Verstop de knop niet ergens onderaan de pagina, want dan valt hij niet op. Zorg ervoor dat de knop direct zichtbaar is voor de bezoeker. Plaats hem dus boven de vouw, het deel van de pagina dat direct zichtbaar is. Heb je een lange (product)pagina, dan kun je hem zowel boven de vouw plaatsen als helemaal onderaan. Maar zorg er wel voor dat de button niet twee keer zichtbaar is op het scherm. Verstandig is het om de knop rechts langs een (product)foto te plaatsen. Foto’s trekken vaak direct de aandacht en de CTA kan daarvan meeprofiteren. Een laatste tip is om in de buurt van de call to action geruststellende informatie te plaatsen, bijvoorbeeld over de korte levertijd, lage verzendkosten of veiligheid.
Testen, testen, testen
Eigenlijk is er maar één manier om te bepalen wat voor jouw webwinkel de beste call to action button is. En dat is testen. En nog eens testen, en nog eens. Net zo lang tot je weet welke kleur, vorm, grootte, tekst en plaats van de button de hoogste conversie opleveren. Verander telkens één detail aan de call to action button en bekijk wat dit met de conversie doet. Hieronder zie je een voorbeeld waarbij een kleine verandering in de CTA zorgde voor 6,3% meer omzet.
Bron: Twinklemagazine.nl
Hoe zit het met de calls to action in jouw webwinkel? Heb je hier van te voren goed over nagedacht of ben je na het lezen van dit artikel tot de conclusie gekomen dat het beter kan? Laat het me hieronder weten, ik ben benieuwd naar je reactie.