De doelgroep van je webshop bepalen
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
2 min

De doelgroep van je webshop bepalen

2 min

Heb je een mooie en functionerende webshop gemaakt, maar is de conversie minder? Dat resultaat is natuurlijk niet wat je wilde, vooral omdat je als webwinkeleigenaar voortdurend op zoek bent naar middelen om de conversie van jouw webwinkel te verhogen. Dit wil je natuurlijk het liefst op een voordelige manier. Met behulp van de juiste technieken en veranderingen kan je ervoor zorgen dat er een toename plaatsvindt in de conversie van jouw webshop. Hoe je dit het beste kunt aanpakken? Volg onze serie artikelen die tips geven over conversie optimalisatie voor jouw webshop.

Wie is jouw doelgroep?

Segmenteer jouw bezoekers

Dit artikel gaat over het beslissen van jouw webshop doelgroep. Uit onderzoek van Statista is gebleken dat Om hierachter te komen kan je bijvoorbeeld de gratis tool Google Analytics gebruiken.

Google Analytics

Met deze gratis tool kan je de meest indrukwekkende groepen eruit halen. Je kan bijvoorbeeld voortdurend terugkerende klanten of bezoekers die op een zoekterm met een hoge conversieratio binnenkomen eruit halen. Hierdoor krijg je iet meer overzicht in de personen die jouw webite bezoeken. Het is mogelijk dat jouw doelgroep uit meerdere groepen bestaat. Het is daarom ook belangrijk om jouw doelgroep te segmenteren en hiervoor meerdere ‘buyer persona’s’ te gaan maken.

Buyer persona

Behoeften, wensen en doelen 

Een buyer persona is een uitgebreide omschrijving van een bepaalde doelgroep door middel van een onderzoek dat is gedaan naar het koopgedrag. Buyer persona’s geven een duidelijk beeld in de demografische wensen, behoeften, uitdagingen en doelen van een bepaalde doelgroep. Op basis hiervan kan je de juiste tekst en beeld ontwikkelen die past bij jouw doelgroep, waardoor je conversie optimalisatie krijgt. Buyer persona’s maken? Wij leggen uit hoe je dit het beste kan doen.

Om de juiste buyer persona te maken helpt het om vragen te beantwoorden zoals:

  • Wie is jouw klant en hoe ziet deze eruit?
  • Welke pijnpunten spelen er bij potentiele klanten en hoe kunnen deze door jou worden opgelost.
  • Welke informatiebehoefte is er?
  • Op welke kanalen zijn potentiele klanten actief?
  • Hoe komen aankoopbeslissingen tot stand?
  • Wanneer worden aankoopbeslissingen gemaakt?
  • Welke motivaties zijn er om voor uw producten of diensten te kiezen?

De buyer persona is een goed begin voor het opstellen van het aankoopproces. Door het aankoopproces van potentiële klanten in beeld te krijgen, kan je door middel van de juiste manier via het juiste kanaal data verspreiden die inspeelt op de behoeften van de potentiële klant.

Gegevens verkrijgen doelgroep

Hoe doe ik dit?

Je kan deze informatie over jouw doelgroep op verschillende methodes verkrijgen. Deze methodes zijn:

  • Google Analytics – Zoals eerder genoemd
  • Enquêtes – zowel offline als online
  • Eigen werknemers die vaak klantcontact hebben
  • Interne data – omzet per klant
  • Zoekwoordenonderzoek – welke relevante zoekwoorden worden er gebruikt door uw klanten?
  • Social media – Welke kanalen worden gebruik door bestaande potentiële klanten?

Het resultaat van het onderzoek is de basis voor jouw buyer persona. Op deze wijze krijg je een duidelijk beeld in wie jouw specifieke doelgroep is en hoe je kan inspelen op hun koopgedrag. Conversie verhogen van jouw webshop? Ga dan meteen aan de slag met buyer persona’s.

Dit was deel 1 van onze serie “conversie verhogen webshop”. Houd onze blogpagina in de gaten voor meer webshop conversie tips!

Dit gastblog is geschreven door Karel de Vries van Vcreations Webdesign B.V.

Categorieën