Hoe schrijf je een goede call to action?
Of je nu een blog, een website of webshop hebt: een goede call to action zet je lezers aan tot actie. Wil je een product verkopen? Mensen doorverwijzen naar een bepaald artikel? Of ze overtuigen van de promotie die je momenteel hebt lopen? Dan is een call to action echt onmisbaar. Maar hoe schrijf je zoiets precies?
Wat is een call to action?
Laten we beginnen met een kleine definitie. Een call to action, vaak ook CTA genoemd, roept jouw websitebezoekers op om actie te ondernemen. Zo kun je de lezer met een CTA bijvoorbeeld verwijzen naar een pagina om een afspraak te boeken of een product of dienst af te nemen.
Ga er niet vanuit dat je websitebezoekers uit zichzelf een bepaalde actie zullen ondernemen. Online is het belangrijk om alles zo eenvoudig en duidelijk mogelijk voor je lezers te maken. Wil je dat ze een offerte aanvragen? Vertel hen dat dan. Een goede call to action zorgt onrechtstreeks voor het succes van jouw onderneming, want lezers die actie ondernemen, die worden klanten!
Hoe schrijf je een goede CTA?
Klaar om de teksten op je blog, website of webshop te verbeteren? Dan komen deze tips voor een goede call to action vast en zeker van pas!
Tip 1: Wat is het doel van je tekst?
Denk na over wat je met een bepaalde websitetekst wil bereiken. Soms kom je online websitepagina’s tegen die vol staat met verschillende CTA’s. Fout! Je wil niet dat je websitebezoekers in de war raken of beginnen te twijfelen over wat ze nu eerst moeten doen. Mensen raken online steeds sneller afgeleid. Probeer hun aandacht dus vast te houden met een boeiende tekst en een logische CTA.
Heb je in een blogartikel over cadeautjes voor ZZP’ers geschreven en bied je deze in je webshop aan? Plaats onderaan je blogpost dan een linkje naar je webshop met ‘Ontdek het nu zelf!’ of ‘Ook kaartjes kopen?’
Tip 2: Creëer de illusie van schaarste
Dé koning van deze marketingtechniek is zonder twijfel Booking.com. Als je ooit al eens een hotel via hun site geboekt hebt, weet je dat er vaak teksten als ‘Nog maar 7 kamers zoals deze over op onze site’ of ‘Net gemist!’ verschijnen.
Het resultaat? Je krijgt als websitebezoeker het gevoel dat je snel moet beslissen. Je wil toch niet dat die ene geweldige hotelkamer voor jouw neus door iemand anders weggekaapt wordt? Door dit gevoel van schaarste gaan mensen sneller tot aankoop over.
Ook jij kan deze techniek makkelijk toepassen. Heb je een bepaalde actie lopen? Vermeld er dan bij tot wanneer deze geldig is. Een goede CTA is in dit geval bijvoorbeeld ‘Geniet nog snel van deze korting!’ of ‘Mis deze korting niet!’.
Tip 3: Ken je doelgroep
De ene doelgroep is de andere niet. Denk bij het schrijven van je teksten en de CTA’s na over wie je precies wil bereiken. Zijn het hippe millennials op zoek naar de nieuwste koffietrend of eerder vijftigplussers op zoek naar een reisverzekering? Je merkt vast al dat je deze twee doelgroepen niet op dezelfde manier aanspreekt.
Wil je dat ze een afspraak bij je maken? Dan kan je bij de ene doelgroep ‘Boek nu je afspraak’ gebruiken, terwijl een jongere of creatievere doelgroep zich misschien meer aangesproken voelt door ‘Zet de koffie alvast klaar!’. Maak het gerust wat speelser als dat bij jouw doelgroep past.
Tip 4: Schrijf vanuit het perspectief van je websitebezoekers
Wetenschappelijke testen wezen namelijk uit dat mensen zich sneller aangesproken voelen als je een CTA vanuit hun perspectief schrijft. Vervang ‘activeer je account’ dus door ‘activeer mijn account’. Als mensen zich aangesproken voelen, gaan ze ook sneller tot actie over.
Tip 5: Gebruik de gebiedende wijs
Door de gebiedende wijs te gebruiken in je CTA maak je duidelijk dat de beslissing nu genomen moet worden. Gaat het om een tussenstap? Dan kan je het hele werkwoord gebruiken. Bijvoorbeeld: ‘betaalwijze kiezen’ is een tussenstap. Bij ‘betaal nu’, een gebiedende wijs, moet de echte beslissing worden genomen.
Dan is het nu aan jou! Denk goed na over wat en wie je met een bepaalde tekst wil bereiken, pas bovenstaande tips toe en maak klanten van jouw websitebezoekers.