Achter de schermen: Touch of Bali
Manuela van der Mey woonde in 2017/2018 een jaar op Bali om vrijwilligerswerk te doen op een school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Nadat het vrijwilligerswerk erop zat, wilde zij graag de stichting duurzaam steunen.
Geïnspireerd door de Balinezen en de unieke producten op het gebied van interieur en lifestyle die op Bali met passie worden gemaakt, wil Manuela met deze producten graag het Bali-gevoel bij de mensen thuis brengen. Sinds 30 september 2019 is haar webwinkel Touch of Bali online. Tijd om Manuela enkele vragen te stellen over haar leven als webwinkelier.
Maatschappelijk ondernemen
Manuela vertelt: “In de webshop en op Instagram lees je de verhalen achter de producten en ontmoet je de makers. Daarnaast zijn we bezig met maatschappelijk ondernemen. De handgemaakte producten kopen wij zoveel mogelijk zelf in bij de ambachtslieden die het niet breed hebben. We betalen een faire prijs bij de makers. Door onze inkoop steunen wij hen. Met de verkoop van onze producten steunen we de kinderen van stichting Sjaki-Tari-Us. Van elk verkocht product wordt namelijk een gedeelte gedoneerd aan de stichting. Op deze manier geven wij ook weer terug aan Bali. Een win-win situatie 😉.”
Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel en wat komt er allemaal kijken bij het runnen van je webwinkel?
“Dat verschilt per week. Als we gaan inkopen, zijn we daar heel wat uren zoet mee. En als de spullen aankomen uit Bali, zijn we druk met uitpakken, foto’s maken, prijzen etc. Daar gaan heel wat uren inzitten. Gemiddeld is het zeker minimaal 24 uur per week.
De werkzaamheden bestaan o.a. uit: inkopen, verkoopprijzen vaststellen, verpakkingsmateriaal uitzoeken, foto’s maken, sociale media bijhouden, administratie bijhouden, klantencontact, deelname aan evenementen. Soms het is best lastig om de webwinkel te combineren met andere bezigheden maar door goed te plannen komen we een heel eind.”
Inkoop
Niet zo gek misschien maar het allerleukste aan het runnen van de webshop vindt Manuela de inkoop op Bali! “Als de spullen zijn aangekomen en we het kunnen uitpakken, dan kan het feest beginnen 😊. En natuurlijk weer het inpakken van de bestellingen en het contact met klanten. Het minst leuk vind ik de administratieve kant.”
Welke webwinkelsoftware gebruik je en waarom heb je juist voor deze software gekozen?
“We hebben gekozen voor WordPress, omdat onze webbouwer hiermee werkt.”
Zichtbaarheid
Voor Manuela ligt de uitdaging in het zichtbaar zijn. Hoe val je op tussen de vele webshops en hoe ben je vindbaar? Hier is ze dagelijks wel mee bezig: “Door SEO toe te passen, zichtbaar te zijn op sociale media en een bedankkaartje bij de bestelling te doen waar een kort filmpje op is te zien.
Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?
“Een minder groot aanbod, hierdoor moet je veel verschillend verpakkingsmateriaal hebben.”
Ambities
Manuela zit niet stil. Ze vertelt over haar plannen voor de komende tijd. “Ik ga me meer bezig houden met SEO zodat we meer zichtbaar zijn, en de webshop updaten/opnieuw inrichten. Ook ga ik me inschrijven voor fairs en evenementen.”
Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt en waarom was deze zo belangrijk?
“Samenwerking zoeken met een influencer. Hierdoor hebben we meer volgers gekregen op sociale media en meer bezoekers op de website.”