Wat is ROI (Return On Investment)?

Als (startende) webwinkelier loop je vast wel eens tegen begrippen aan waarvan je geen idee hebt wat het betekent, waarschijnlijk is ROI – dat staat voor Return On Investment – daar één van. Want wat is het precies, wat zijn de voor- en nadelen en hoe bereken je de ROI?

ROI betekent letterlijk ‘return on investment’, in het Nederlands vertaald betekent het: ‘rendement op investeringen’. Wanneer je je ROI berekent, kun je zien wat de verhouding is tussen wat je in je webwinkel stopt en wat je eruit krijgt. Het is verstandig om te weten wat je ROI is, zodat je ook weet wat een bepaalde actie of investering bijvoorbeeld opbrengt. Misschien wil je wel een grote voorraad inkopen voor een bepaalde actie, of wil je een investering doen op marketing gebied. Met het berekenen van de ROI kun je dus controleren of het een verstandige keuze is om hier aan te beginnen, of juist niet.

Een voordeel van ROI is dat je goed kunt zien of een bepaalde investering/actie genoeg gaat opleveren (of opgeleverd heeft). Zo kun je in één oogopslag zien of jouw webwinkel een succes gaat zijn of niet. Natuurlijk is dat afhankelijk van meerdere factoren, maar met de rendementsberekening heb je een beeld van de slagingskans. Een nadeel van de Return On Investment is dat er bij de berekening geen rekening wordt gehouden met bepaalde risico’s en andere factoren. Er kan natuurlijk van alles bij komen tijdens de uitvoering. Houd hier rekening mee wanneer je de ROI berekent.

Je kunt zelf op een eenvoudige manier het rendement van je investering berekenen, dat doe je als volgt:

ROI = (verwachte) opbrengst / investering (kosten) x 100%

Online zijn er ook allerlei calculators te vinden waarmee je gemakkelijk de getallen kunt invullen en waardoor de ROI wordt berekend. Wanneer de investering zorgt voor een verlies, dan kun je dit herkennen aan een negatief getal.

Maak er een gewoonte van om de Return On Investment te berekenen bij elke actie die je doet.

Bijvoorbeeld: je wil een bepaald product in je webwinkel tijdelijk met 25% korting aanbieden. Consumenten kunnen het product tijdelijk aanschaffen voor €22,50 en je verwacht er in de actieperiode 50 te verkopen. De inkoopkosten voor 50 stuks waren €600 excl btw. Je brengt de actie onder de aandacht via Facebookadvertenties (€100) en je laat daarvoor een banner ontwerpen (€30). Natuurlijk zijn er ook kosten voor verpakkingsmateriaal. Deze bedragen €0,50 per bestelling (€25). De totale kosten zijn €755.

Verwachte opbrengst = €22,50 x 50 = €1125 incl btw = €930 excl btw

Kosten (inkoop, advertenties, overig) = €755

De ROI voor deze actie is (€930 / €755) x 100% = 123%. Het rendement van deze actie is 23%.