Klanten aantrekken door je te onderscheiden
Mindset
Astrid van der Made
Mindset
2 min

Klanten aantrekken door je te onderscheiden

2 min

Kun jij, zonder lang na te denken, vertellen wat jouw webwinkel nou écht anders maakt dan die van je concurrenten? Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Of anders geformuleerd: waarom moet men juist bij jou kopen? De vraag is moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt. Want wat maakt jouw bedrijf nou echt uniek? Hoe val je op tussen de duizenden webwinkels die er tegenwoordig zijn? Dat is nog niet zo gemakkelijk.

In dit artikel laat ik je zien wat goede (en minder goede) USP’s voor je webshop zijn en hoe je deze kunt inzetten om klanten aan te trekken en je omzet te vergroten.

Goede en minder goede USP’s voor je webshop

Pak pen en papier, schrijf elke reden op die je maar kunt bedenken waarom men bij jou zou kopen. Bestudeer je concurrenten. Wat bieden zij? Wat doe jij anders, beter? Kijk ook naar webwinkels in andere branches, om inspiratie op te doen. Maak een longlist van positieve punten van jouw webshop.

Deze ga je vervolgens inkorten. Argumenten als die hieronder kun je direct doorstrepen.

  • Lage prijzen
  • Snelle levering
  • Veilig betalen
  • Lage verzendkosten
  • Goede service

Dit heeft bijna elke webwinkel. Bovendien mag je deze punten alleen als Unique Selling Point (USP) noemen als je werkelijk de laagste prijzen van heel Nederland (en België) hebt, vandaag nog kunt leveren en al je klanten persoonlijk helpt met het vullen van hun winkelmandje.

Je moet met iets beters komen om de consument te overtuigen. Iets dat je concurrenten niet bieden, maar dat wel waardevol is voor je doelgroep.

Waar zou je jouw doelgroep blij mee maken?

  • Gratis verzenden én retourneren
  • Filmpjes met uitleg, zelfgeschreven gebruiksaanwijzingen
  • Geweldige productfoto’s en omschrijvingen, die niks aan de verbeelding overlaten
  • Personaliseren van producten
  • Levenslange garantie
  • Gratis cadeauverpakking

Houd bij het bedenken van jouw onderscheidend vermogen altijd je doelgroep in gedachte. Welke service verwachten ze, en waarmee kun je ze positief verrassen?

Geen idee wie je doelgroep is? Volg dan snel dit stappenplan om je doelgroep te bepalen.

‘Wij bestaan al sinds 2008’ is voor de klant totaal niet belangrijk. En is dus geen goede USP. Consumenten willen juist weten wat voor hen het voordeel is als ze bij jou bestellen.

Maak je USP’s zichtbaar

Als je bepaald hebt waarin jij je écht onderscheidt, is het zaak om dit aan al je bezoekers te vertellen. Plaats je USP’s dus op een duidelijk zichtbare plek, zoals in de header. Eventueel kun je ze op de productpagina, in de buurt van de bestelknop, nog eens terug laten komen. Zo kun je twijfelaars alsnog over de streep trekken.

Veel webwinkels tonen USP’s niet duidelijk

Tijdens het schrijven van dit blog heb ik heel wat webwinkels bekeken, op zoek naar hun USP’s. Het viel me op dat meer dan de helft deze niet (duidelijk genoeg) op de site heeft staan. En als ze er wel staan zijn het vaak algemene punten, waarmee ze zich niet werkelijk onderscheiden. Zo zonde!

Op dit punt is dus nog echt winst te behalen. Maak je klanten duidelijk waarom ze bij jou moeten kopen, je zal merken dat je hiermee twijfelaars over de streep trekt en meer klanten krijgt.

Nog een stapje verder

Voor de bezoekers van je webshop is het nu wel duidelijk. Maak jouw onderscheidend vermogen echter ook op andere manieren duidelijk. In je nieuwsbrief bijvoorbeeld, op je blog, op social media en in advertenties. Geef je doelgroep een reden om naar je webwinkel door te klikken.

Nu jij

Wat is het onderscheidend vermogen van jouw webwinkel? Ben je na het lezen van dit artikel nog tevreden over je USP’s of kunnen ze beter?

Wil jij ontdekken hoe je die consumenten vindt die staan te springen om jouw producten te kopen, zonder dat je telkens weer korting geeft? Bekijk de Moeiteloos Meer Klanten masterclass.

Categorieën