Meer verkopen door storytelling
Het is niet gemakkelijk om je te onderscheiden van al die andere online en offline winkeliers. Er kan er maar een de laagste prijzen hebben, de laagste verzendkosten en kortste levertijden. Dat zijn geen dingen meer waarop je je kunt onderscheiden tegenwoordig. Er is echter één ding dat jou wel écht anders maakt dan je concurrenten, en dat is je verhaal. Met storytelling geef je je webwinkel een gezicht, je maakt het persoonlijk en het zorgt ervoor dat mensen jou de koop gunnen. En dat is precies wat giganten als Bol.com, Fonq en Wehkamp nooit kunnen bereiken en waar jij dus een groot voordeel hebt.
Iedereen heeft een verhaal, wat is het jouwe?
Waar sta je voor, wat vind je belangrijk en wat wil je uitdragen? Hoe wil je dat de wereld jouw webwinkel kent, onthoudt en omarmt? Verhalen worden onthouden, veel beter dan een opsomming van feiten. Maak daar slim gebruik van. Storytelling zorgt ervoor dat er een band ontstaat tussen je webwinkel en de consument. De consument leert je bedrijf kennen en onthoudt het verhaal. Zoeken ze een bepaald product en denken ze aan jouw mooie, bijzondere of grappige verhaal? Dan heb je er een klant bij.
Meer verkopen door het vertellen van je verhaal
Het vertellen van verhalen is niet iets nieuws, het wordt al eeuwen lang gedaan. In deze tijd, waarin consumenten steeds ongevoeliger worden voor allerlei marketing ‘trucjes’ en authenticiteit en originaliteit steeds belangrijker vinden, is het vertellen van je verhaal dé manier om je webwinkel op de kaart te zetten en consumenten aan je te binden. Bepaal je verhaal en blijf daarbij, in al je uitingen. Vertel wel altijd de waarheid. Je wilt niet je betrouwbaarheid verliezen door leugens te vertellen. Bovendien is het heel lastig om deze consequent vol te houden.
Storytelling: hoe doe je dat nou?
Niet elke webwinkelier heeft een heel bijzonder verhaal over de oprichting van de webwinkel of over de producten bijvoorbeeld. Geef er dan een andere draai aan. Vertel een verhaal met jouw assortiment. Benadruk de authenticiteit, echtheid, puurheid of duurzaamheid van je producten of je bedrijf. Dit kun je doen met mooie (sfeer)beelden, video’s of gewoon met tekst. Stem alles perfect op elkaar af. De lay-out van de webwinkel, de sfeerbeelden, productfoto’s, zelfs de verpakking van je producten. Deze ondersteunen je verhaal. Bij alles wat je doet moet je de identiteit van je webwinkel in gedachten houden. Past het bij je webwinkel: doen! Anders, niet doen.
Wees creatief, leg de focus op echtheid en originaliteit en geef er je eigen draai aan. Kijk niet af hoe anderen het doen, maar maak het echt jouw eigen, unieke verhaal.
Nu is het aan jou. Wat is jouw verhaal? Schenk een kop koffie voor jezelf in, of een goed glas wijn. Pak pen en papier en ga aan de slag.