Party time! Heb jij je praatje klaar?
arrow_drop_up arrow_drop_down
17 september 2015 

Party time! Heb jij je praatje klaar?

Als iemand je op een feestje vraagt wat je precies doet qua werk, wat zeg je dan? Heb jij direct je antwoord klaar en kun je in heldere taal uitleggen wat je werk precies inhoudt, of begin je spontaan te stotteren en hakkelen? Zelf vind ik het best lastig om uit te leggen wat ik nu allemaal precies doe. En veel mensen hebben geen idee wat er komt kijken bij het runnen van een webwinkel. Hoog tijd dus om eens goed na te denken over hoe je je werkzaamheden in een paar zinnen kan beschrijven zodat mensen direct snappen waar je je de hele dag mee bezig houdt.

In de lift

Dit wordt ook wel een ‘elevator pitch’ genoemd. Het idee is dat wanneer je met iemand in de lift staat en die persoon vraagt wie je bent en wat je zoal doet, dat je dat uit kunt leggen voordat je op de etage bent waar je moet zijn. Een goede elevator pitch die je enthousiast weet te brengen zorgt ervoor dat mensen je onthouden. En in het geval van een webwinkel eigenaar: dat ze aan jouw shop denken als ze op zoek zijn naar een bepaald product.

Hoe goed ken je jezelf?

Voor een goede elevator pitch heb je wel wat zelfkennis nodig. Weet jij bijvoorbeeld waar je over een jaar, over 5 jaar of over 10 jaar wil zijn? En denk ook eens na over waar jij in uitblinkt. Wat maakt jou uniek? Maak je verhaaltje niet te lang, een paar zinnen is voldoende. Schrijf je pitch uit en oefen je verhaaltje regelmatig, zodat je direct je antwoord klaar hebt als iemand er naar vraagt.

Ik heb hieronder wat dingen verzameld die je in jouw unieke pitch kunt verwerken.

  • Wie ben je?
  • Waar ben je goed in?
  • Wat is je doelgroep?
  • Wat beteken jij voor je doelgroep?
  • Hoe voer je je werk uit?
  • Wat wil je hier mee bereiken?

En nog wat algemene tips:

  • Gebruik spreektaal en makkelijke woorden, geen vaktaal of moeilijke termen
  • Maak je verhaal kort maar krachtig
  • Spreek in de ‘ik’ vorm
  • Breng je verhaal enthousiast

De elevator pitch kan goed van pas komen in verschillende situaties. Niet alleen op feestjes, maar ook op netwerk bijeenkomsten, op een sollicitatiegesprek of wanneer je toevallig iemand tegenkomt waarmee je graag zou samenwerken. Maar ook kun je je familie nu eindelijk eens duidelijk vertellen waar je je zoal mee bezig houdt.

Uiteindelijk is dit mijn elevator pitch:

“Ik heb een adviesbureau voor webwinkeliers. Hier help ik eigenaren van kleine tot middelgrote webwinkels die te weinig resultaat uit hun bedrijf halen met het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Dit doe ik door het geven van praktische adviezen, het uitvoeren van webshop scans en via de cursussen die ik heb ontwikkeld.”

Heb jij je elevator pitch al klaar? En durf je deze hieronder de plaatsen? Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Marloes Rijsmus

Door

Marloes Rijsmus

op 18 September 2015

Mijn naam is Marloes Rijsmus en ik run een webwinkel in wanddecoratie. Daarbij kunt u denken aan behang en schilderijen, maar ook aan design brievenbussen en kapstokken. Ik richt mij voornamelijk op de consument met promotie via advertenties, internet en Social Media. Maar ook bedrijven hebben al menigmaal wanddecoratie bij mij gekocht. Mijn meest verkochte product zijn de 3D-Wandpanelen. Deze zijn verkrijgbaar in allerlei designs en makkelijk te verwerken. In de toekomst zou ik een showroom of een ruimte willen hebben waar ik e.e.a. kan laten zien. Ik krijg nu vaak de vraag of mensen de producten, en dan voornamelijk de wandpanelen, niet eerst even kunnen zien voordat ze kopen. Daar kan ik nu helaas niet goed op ingegaan, dus zie daar voor de toekomst wel mogelijkheden.

Astrid van Kollenburg

Door

Astrid van Kollenburg

op 24 September 2015

Bedankt voor je reactie Marloes. Goed om dit voor jezelf zo helder te hebben en stoer om het hier te plaatsen! Is dit ook wat je tegen iemand zegt als hij/zij vraagt wat je doet of geef je dan een kortere versie?

Reactie plaatsen