Party time! Heb jij je praatje klaar?
2 min. leestijd

Party time! Heb jij je praatje klaar?

Als iemand je op een feestje vraagt wat je precies doet qua werk, wat zeg je dan? Heb jij direct je antwoord klaar en kun je in heldere taal uitleggen wat je werk precies inhoudt, of begin je spontaan te stotteren en hakkelen? Zelf vind ik het best lastig om uit te leggen wat ik nu allemaal precies doe. En veel mensen hebben geen idee wat er komt kijken bij het runnen van een webwinkel. Hoog tijd dus om eens goed na te denken over hoe je je werkzaamheden in een paar zinnen kan beschrijven zodat mensen direct snappen waar je je de hele dag mee bezig houdt.

In de lift

Dit wordt ook wel een ‘elevator pitch’ genoemd. Het idee is dat wanneer je met iemand in de lift staat en die persoon vraagt wie je bent en wat je zoal doet, dat je dat uit kunt leggen voordat je op de etage bent waar je moet zijn. Een goede elevator pitch die je enthousiast weet te brengen zorgt ervoor dat mensen je onthouden. En in het geval van een webwinkel eigenaar: dat ze aan jouw shop denken als ze op zoek zijn naar een bepaald product.

Hoe goed ken je jezelf?

Voor een goede elevator pitch heb je wel wat zelfkennis nodig. Weet jij bijvoorbeeld waar je over een jaar, over 5 jaar of over 10 jaar wil zijn? En denk ook eens na over waar jij in uitblinkt. Wat maakt jou uniek? Maak je verhaaltje niet te lang, een paar zinnen is voldoende. Schrijf je pitch uit en oefen je verhaaltje regelmatig, zodat je direct je antwoord klaar hebt als iemand er naar vraagt.

Ik heb hieronder wat dingen verzameld die je in jouw unieke pitch kunt verwerken.

  • Wie ben je?
  • Waar ben je goed in?
  • Wat is je doelgroep?
  • Wat beteken jij voor je doelgroep?
  • Hoe voer je je werk uit?
  • Wat wil je hier mee bereiken?

En nog wat algemene tips:

  • Gebruik spreektaal en makkelijke woorden, geen vaktaal of moeilijke termen
  • Maak je verhaal kort maar krachtig
  • Spreek in de ‘ik’ vorm
  • Breng je verhaal enthousiast

De elevator pitch kan goed van pas komen in verschillende situaties. Niet alleen op feestjes, maar ook op netwerk bijeenkomsten, op een sollicitatiegesprek of wanneer je toevallig iemand tegenkomt waarmee je graag zou samenwerken. Maar ook kun je je familie nu eindelijk eens duidelijk vertellen waar je je zoal mee bezig houdt.

Uiteindelijk is dit mijn elevator pitch:

“Ik heb een adviesbureau voor webwinkeliers. Hier help ik eigenaren van kleine tot middelgrote webwinkels die te weinig resultaat uit hun bedrijf halen met het vergroten van hun naamsbekendheid, klantenkring en omzet. Dit doe ik door het geven van praktische adviezen, het uitvoeren van webshop scans en via de cursussen die ik heb ontwikkeld.”

Heb jij je elevator pitch al klaar? En durf je deze hieronder de plaatsen? Ik zou het erg leuk vinden als je een reactie achterlaat!

 

7 hacks om direct meer te verdienen met je webwinkel

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief