SEO tips en een stappenplan voor meer verkeer naar je webwinkel
Als webwinkel eigenaar heb je veel verschillende taken. Een daarvan is zoekmachine optimalisatie (SEO). Je hebt immers niets aan een mooie shop met een geweldig productaanbod, als niemand deze weet te vinden. En wat is er nu mooier dan gratis bezoekers via Google en andere zoekmachines? Scheelt je een hoop geld aan advertentiekosten. Omdat ik weet dat je tijd schaars is en je snel resultaat wil behalen geef ik je in dit artikel een aantal top-tips en een SEO stappenplan voor meer verkeer naar je webwinkel.
Stap 1 – Doe een zoekwoord analyse
Zoekmachine optimalisatie van je webwinkel begint altijd met een gedegen zoekwoord analyse. Door eerst te onderzoeken op welke trefwoorden je je webwinkel het beste kunt optimaliseren, kun je gericht te werk gaan en bespaar je jezelf een hoop tijd. Maak een lijst van webpagina’s binnen je webwinkel die je wilt optimaliseren. Vaak zijn dat de homepage plus de categorie pagina’s. Als je een snel wisselend assortiment hebt, hebben de productpagina’s niet de prioriteit wat betreft SEO. Als er weinig verloop in je producten is kun je deze pagina’s natuurlijk ook meenemen.
Bedenk voor elke pagina welke trefwoorden jouw doelgroep in een zoekmachine zou invoeren. Vul deze zoekwoorden vervolgens in de Keyword planner van Google in. Deze laat je precies zien hoe vaak er op een bepaald woord of een woordcombinatie gezocht wordt en hoeveel concurrentie er voor elk zoekwoord is. Bovendien geeft de keyword planner ook suggesties voor andere zoekwoorden. Hiermee kun je eenvoudig de beste zoekwoorden voor elke webpagina bepalen.
Wees specifiek
Een algemeen woord als ‘kleding’ heeft veel maandelijkse zoekopdrachten, maar de kans dat jij precies biedt wat de zoeker zoekt is klein. Een zoekwoord als ‘online kinderkleding kopen’ heeft minder maandelijkse zoekopdrachten, maar de kans dat deze zoekers een koopintentie hebben is veel groter.
Stap 2 – SEO teksten schrijven
Je weet nu op welke zoekwoorden je doelgroep naar jouw producten zoekt. Dan is het zaak om deze zoekwoorden op je website terug te laten komen. Dat doe je onder andere door SEO teksten te schrijven. Schrijf voor elke pagina in je webshop een unieke en uitgebreide SEO tekst, waarin je de zoekwoorden voor die pagina een aantal keer laat terugkomen. Overdrijf het niet, deze teksten schrijf je in de eerste plaats voor je bezoekers! Geef dus voldoende informatie in deze teksten, inspireer de lezer en stimuleer hem om door te klikken en de producten in het winkelwagentje te plaatsen. Plaats een titel en tussenkopjes in deze teksten en gebruik ook daarin de zoekwoorden. Geef elk tussenkopje een heading tag.
Stap 3 – Meta title en metadescription
Bij veel (website- en) webwinkelsoftware kun je de metatitle en metadescription per pagina invullen. Dit is de tekst die in de zoekresultaten getoond wordt.
Denk goed na over deze teksten. Schrijf een korte en duidelijke titel met daarin het belangrijkste zoekwoord. Hiermee laat je zowel bezoekers als zoekmachines weten waar een bepaalde pagina over gaat. In de metadescription kun je vervolgens meer informatie geven. Neem ook een call to action op, om bezoekers te stimuleren op de link te klikken.
Belangrijk is dat je voor elke pagina een unieke titel en metadescription schrijft. Maak deze niet te lang: gebruik maximaal 64 tekens voor de titel en 140 tot 160 tekens voor de metadescription. Hierdoor voorkom je dat je tekst halverwege wordt afgekapt.
Stap 4 – Optimaliseer foto’s en afbeeldingen
Ook de foto’s en afbeeldingen in je webwinkel kun je optimaliseren. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw producten via Google Afbeeldingen gevonden worden. Geef elke afbeelding een goede bestandsnaam. Geen nummer of afkorting, maar een korte beschrijving van wat op de afbeelding staat. Gebruik daarin de zoekwoorden. Zorg ervoor dat de afbeelding het juiste formaat heeft voordat je hem in je webwinkel uploadt. Dit komt de snelheid van je webshop ten goede.
Title- en alt attributen
Tenslotte geef je elke afbeelding een title-attribuut en een alt-attribuut mee. Het title-attribuut is de tekst die verschijnt als je met je muis op de afbeelding gaat staan. De alt-tekst is de alternatieve tekst van een afbeelding. Deze wordt getoond als de afbeelding niet weergegeven kan worden. Kies eenvoudige en beschrijvende alt- en title-attributen en gebruik ook daarin de zoekwoorden.
Stap 5 – Zoekmachinevriendelijke URL’s
Ook de URL’s zijn van belang bij SEO. Zorg voor korte URL’s die de belangrijkste zoekwoorden bevatten. Dit maakt de website overzichtelijker en beter indexeerbaar voor zoekmachines. Lange URL’s die veel cijfers of leestekens bevatten kunnen bezoekers afschrikken. Een goede URL structuur voor je webwinkel is bijvoorbeeld: www.webwinkel.nl/product-categorie/product/
Stap 6 – Zet linkbuilding in voor meer verkeer naar je webwinkel
De eerste 5 stappen uit dit SEO stappenplan voer je uit in de webwinkel zelf. Maar SEO voor je webwinkel speelt zich voor een deel ook ‘buitenshuis’ af. Dit is linkbuilding: het genereren van links vanaf andere websites (backlinks) naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine te behalen voor op die webpagina relevante trefwoorden.
Linkbuilding: hoe pak je het aan?
Probeer voor elke pagina die je wil optimaliseren, links op andere websites te krijgen. Dit kun je als volgt aanpakken:
- Ga op zoek naar websites, blogs, fora e.d. die aansluiten bij jouw producten en vraag de eigenaar of deze een link naar je shop wil plaatsen.
- Gastbloggen is ook een mogelijkheid. Je schrijft dan een blog voor een andere website (al dan niet over je eigen webwinkel), waarbij een link naar jouw webwinkel geplaatst wordt.
- Verstuur regelmatig persberichten. Deze worden vaak door verschillende websites opgenomen, wat je een aantal mooie links kan opleveren.
- Wees actief op blogs, fora en social media. Reageer op updates en artikelen van anderen. Op blogs en fora kun je bij je reactie vaak je website invullen, waardoor elke reactie je een backlink oplevert.
Ga voor kwaliteit bij SEO voor je webshop
Belangrijk bij linkbuilding is dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Beter 1 goede link op een populaire en relevante website, dan 10 links op irrelevante flutsites. Gebruik de zoekwoorden als linktekst. Dus niet ‘http://www.webwinkel.nl’ als linktekst gebruiken. Wil je gevonden worden op ‘Houten fotolijsten’ dan moet dit de klikbare tekst zijn. Plaats niet alleen links naar je homepage, maar juist ook naar dieper gelegen pagina’s, zoals de categorieën en productpagina’s.
Bij alles wat je doet: SEO in je achterhoofd
De zoekmachine optimalisatie van je webwinkel is niet iets dat je eenmalig doet en dat je vervolgens van je to do list kunt strepen. Om goed vindbaar te blijven moet je hier continue mee bezig zijn, bij alles wat je in je webwinkel doet. Voeg je een nieuw product(categorie) toe, doe dan meteen even een zoekwoord onderzoek, schrijf direct goede SEO teksten, denk na over de naam en tags van de afbeeldingen, controleer hoe de URL’s er uit zien en probeer een aantal backlinks te regelen.
Hopelijk heb je nu een goede basiskennis waarmee je zelf aan de slag kunt met de SEO voor je webwinkel. Hoe snel je resultaat ziet hangt af van hoe goed je bovenstaande tips toepast, maar ook van de populariteit van de zoekwoorden en van wat de concurrentie doet.