100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop
29 min. leestijd

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

Om een webwinkel te runnen én succesvol te maken heb je veel kennis nodig. Om je een flink eind op weg te helpen deel ik in dit blog de 100 beste e-commerce tips voor een succesvolle webshop. Alle tips zijn in de praktijk getest door mij (ik heb 2 eigen webwinkels gehad) en door mijn klanten. De tips zijn ingedeeld op categorie: het fundament van je webwinkel, bezoekers trekken, van bezoekers klanten maken, online marketing en slimme omzetverhogers. Doe je voordeel met deze e-commerce tips en maak van jouw webwinkel een groot succes!

Inhoud

Een stevig fundament

Je webwinkel wordt alleen succesvol als je een stevige basis neerzet. Hoe je dat doet? Dat lees je hieronder.

E-commerce tips voor een succesvolle webwinkel

1. Ken je ideale klant. Zorg ervoor dat je weet wie jouw producten kopen, wat hun wensen en behoeften zijn én waar je hen kunt bereiken. Zo kun je heel gericht aan marketing doen.

2. Profileer jezelf als expert. Mensen kopen graag van specialisten. Als jij alles weet over de producten die jij verkoopt en binnen een specifieke productgroep een breed aanbod hebt, is dat een geweldige manier om je te onderscheiden van concurrenten.

3. Ken je cijfers. Zorg ervoor dat je precies weet hoeveel producten je elke maand moet verkopen om jouw omzetdoel te behalen. Daarnaast is het belangrijk dat je exact weet hoeveel marge je op je producten hebt, zodat je weloverwogen beslissingen kunt nemen wat betreft acties of verzendkosten.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - ken je cijfers

4. Maak bezoekers enthousiast over je producten. Geef op de productpagina’s niet slechts de detailkenmerken van je producten, maar schrijf de teksten zo dat ze bezoekers enthousiast maken en het ‘dat wil ik hebben-gevoel’ geven.

5. Schrijf je eigen productteksten. Kopieer deze niet van je leverancier want daarmee creëer je duplicate content en daar houdt Google niet van.

6. Benoem de voordelen van je producten. Vertel wat het de consument oplevert als hij jouw product koopt. Zeg dus niet: ‘deze stofzuiger heeft een vermogen van 2000 watt’, maar ‘deze krachtige stofzuiger van 2000 watt verwijdert echt elk vuiltje van de vloer’.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

7.  Maak een Over Ons pagina. Hierop laat je zien wie er achter de webwinkel zit. Mensen willen zaken doen met mensen, niet met bedrijven.

8. Toon keurmerken, certificaten en prijzen. Heb je een keurmerk, certificaten behaald of prijzen gewonnen die relevant zijn voor jouw webwinkel? Geef deze een prominente plek in op je website.

9. Kijk eens kritisch naar het design van je webwinkel. Trekken de producten alle aandacht? Top! Gaat de aandacht juist meer naar de lay-out van je webwinkel, dan klopt er iets niet. Schakel eventueel een vormgever in.

Tip: download dit blog als e-book

10. Maak direct duidelijk wat je verkoopt en aan wie. Bezoekers beslissen binnen enkele seconden of ze op de juiste website zijn of dat zij weer weg klikken. Maak hen direct duidelijk waar jouw webwinkel om draait.

11. Plaats een duidelijk logo met een tagline. Zie ook het punt hierboven. Maak in één korte zin de essentie van je webwinkel duidelijk.

12. Zorg voor een goedwerkende zoekfunctie. Zijn de zoekresultaten relevant en volledig? Kunnen de zoekresultaten gefilterd en gesorteerd worden? Allemaal functionaliteiten die ervoor zorgen dat een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - zoekfunctie

13. Maak een duidelijke footer. Plaats hierin onder andere je contactgegevens, links naar klantenservice pagina’s en juridische informatie.

14. Richt je homepage in als een etalage. Toon onder meer de verschillende productcategorieën en plaats ook directe links naar productpagina’s. Het doel van de homepage is om bezoekers dieper je website in te leiden, richting de producten.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - etalage

15. Gebruik professionele productfoto’s. Maak vrijstaande foto’s met een witte achtergrond, zodat consumenten niet worden afgeleid van het product.

16. Zorg ervoor dat foto’s ingezoomd kunnen worden. Plaats per product meerdere foto’s, genomen vanuit verschillende hoeken en maak details goed zichtbaar.

17. Plaats sfeerfoto’s van producten. Sfeerfoto’s geven consumenten een beter beeld van hoe een product gebruikt of gecombineerd kan worden. Sommige producten komen op een sfeerfoto bovendien beter tot hun recht, denk bijvoorbeeld aan een dekbedovertrek of een tafelkleed.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - sfeerfoto's

18. Ken je Unique Selling Points. Weet op welke punten jij je kunt onderscheiden van je concurrenten én communiceer deze punten richting je doelgroep. Plaats ze bijvoorbeeld in de header of footer van je website en op de productpagina’s.

19. Vergroot het vertrouwen in je webwinkel. Dit doe je onder meer door het plaatsen van je contactgegevens, keurmerken, een foto van jezelf op de Over Ons pagina en door reviews van klanten te tonen.

20. Wees duidelijk over de verzendkosten en levertijd. Plaats deze informatie op de klantenservice pagina’s, op de productpagina’s en eventueel in de header en/of footer. Laat klanten niet naar deze gegevens zoeken.

Meer bezoekers naar je webwinkel trekken

Een manier om meer te verdienen met je e-commerce bedrijf is door meer bezoekers naar je website te trekken. Ga aan de slag met onderstaande tips en verdubbel je bezoekersaantal!

E-commerce tips voor een succesvolle webwinkel

21. Optimaliseer je webwinkel voor Google. Verdiep je hier eens in, het kan je duizenden extra bezoekers per maand opleveren.

22. Doe een zoektermen analyse. Als je precies weet welke zoektermen jouw doelgroep in Google intypt, kun je deze in de teksten op je website verwerken waardoor je beter vindbaar wordt in zoekmachines.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - zoektermen analyse

23. Schrijf SEO teksten voor je webwinkel. Schrijf voor elke zoekterm die uit de zoektermen analyse zou komen een SEO tekst. Plaats deze op de homepage, op categorie pagina’s en op de productpagina’s.

24. Geef elke pagina in je webshop een metatitel en een metadescription. Vermeld hierin de belangrijkste zoekterm voor elke pagina.

25. Optimaliseer foto’s en afbeeldingen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw producten via Google Afbeeldingen gevonden worden. Geef elke afbeelding een goede bestandsnaam en gebruik daarin de zoekwoorden.

Download dit blog als e-book

26. Upload foto’s niet groter dan nodig. Zorg ervoor dat de afbeelding het juiste formaat heeft voordat je hem in je webwinkel uploadt. Dit komt de snelheid van je webshop ten goede. Dit is een van de dingen waarop Google let bij het bepalen van de posities in de zoekresultaten.

27. Doe aan linkbuilding. Hoe meer relevante websites een link plaatsen naar jouw website, des te gunstiger dit is voor je posities in de zoekresultaten.

28. Maak een kennisbank voor je webwinkel. Schrijf artikelen waarin je antwoord geeft op vragen en problemen die spelen bij je doelgroep – en die relevant zijn voor jouw webwinkel. Houd hierbij ook rekening met de zoektermen die mensen in Google intypen om antwoord te krijgen op hun vraag.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

29. Plaats interne links. Dit zijn links van de ene pagina in jouw webshop naar de andere pagina. Hierdoor krijgen zoekmachines een beter beeld van hoe je website in elkaar zit. Dit heeft een positieve invloed op je positie in de zoekresultaten.

30. Ga bloggen. Schrijf blogs over onderwerpen die je doelgroep interessant vindt en die aansluiten bij de producten die je verkoopt. Schrijf niet alleen commerciële blogs, maar maak een mix van persoonlijke, informerende, inspirerende en promotionele blogs.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - inhaakmomenten

31. Bepaal je blogonderwerpen. Ga niet in het wilde weg artikelen schrijven, maar kijk eerst eens kritisch naar je doelgroep. Wat zijn hun interesses, welke vragen hebben ze en tegen welke problemen lopen zij aan? Onderzoek ook welke zoektermen zij gebruiken om online informatie te vinden. Aan de hand van deze informatie maak je een lijst met blog-onderwerpen.

32. Optimaliseer je blogs voor zoekmachines. Dat doe je door hier de zoektermen in te verwerken die uit je zoektermen analyse naar voren kwamen.

33. Geef kijkjes achter de schermen. Schrijf ook af en toe een wat meer persoonlijk blog, waarin je kijkjes achter de schermen geeft. Consumenten waarderen dit, het versterkt je gunfactor. Bovendien worden deze blogs doorgaans erg goed gelezen.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - productfoto's

34. Link in je blogs naar productpagina’s. Vergeet niet dat het doel is om mensen in je webwinkel zo snel mogelijk richting de productpagina’s en de winkelwagen te sturen. Vergeet dus niet om regelmatig links naar producten en productcategorieën in je blogs te plaatsen.

35. Schrijf af en toe gastblogs. Ga op zoek naar website eigenaren die in dezelfde branche werkzaam zijn als jij, maar die geen directe concurrenten zijn. Vraag of je een gastblog mag aanleveren waarin je uiteraard een link naar jouw webshop plaatst. Dit is een mooie manier om een kwalitatieve link naar je website te krijgen. Bovendien kun je hiermee profiteren van het bereik van de ander.

36. Start je eigen YouTube kanaal. Neem bijvoorbeeld video’s op waarin je uitlegt hoe je een bepaald product uit je shop gebruikt, onderhoudt of combineert. YouTube is de tweede grootste zoekmachine, na Google. Dit biedt mooie kansen voor jou als e-commerce ondernemer.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - youtube

37. Werk samen met andere ondernemers. Het gezegde luidt niet voor niks ‘samen sta je sterker’ en ‘alleen ga je harder, samen kom je verder’. Door een samenwerking aan te gaan met een andere ondernemer profiteer je van elkaars netwerk, bereik en klantenkring.

38. Start een advertentiecampagne op bijvoorbeeld Facebook. Onthoud wel dat mensen op sociale media meestal geen koopintentie hebben. Houd hiermee rekening als je de advertentieteksten schrijft.

39. Start een Google Ads campagne. Dit is vooral interessant voor de zoektermen waarop je in de organische (gratis) zoekresultaten van Google nog niet goed gevonden wordt.

40. Zet retargeting in om meer bezoekers te trekken. Dit houdt in dat bezoekers die een bepaalde productpagina bezocht hebben, maar geen aankoop gedaan hebben, als het ware ‘achtervolgd’ worden door advertenties van dat product.

Van bezoekers klanten maken

Bezoekers zijn leuk natuurlijk, maar je hebt er pas echt wat aan als zij ook over gaan tot een aankoop. Met de e-commerce tips hieronder maak je van meer bezoekers klanten.

E-commerce tips voor een succesvolle webwinkel

41. Verzamel productreviews van klanten. Mail elke klant een aantal dagen na ontvangst van de bestelling met de vraag om hun ervaringen met het product te delen.

42. Verzamel algemene reviews van klanten. Vraag om reviews van klanten waarin ze je webshop in het algemeen beoordelen. Denk aan de service die je levert, de levertijd en de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.

43. Geef de reviews een prominente plek op je website. Consumenten nemen eerder van andere consumenten aan dat ze bij jou moeten kopen, dan wanneer je het zelf zou vertellen. Maak hier slim gebruik van door reviews in de header en op de productpagina’s te plaatsen.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - reviews

44. Geef de bestelknop een opvallende kleur. Dit mag het meest opvallende element op de productpagina zijn. Geef de knop een kleur die er uit springt.

45. Meld de levertijd en verzendkosten in de buurt van de bestelknop. Zorg ervoor dat een online shopper de productpagina niet hoeft te verlaten om deze informatie te vinden. Zeker als de verzendkosten erg laag zijn en de levertijd snel, is het raadzaam om deze bij de bestelknop te tonen, om zo de drempel tot een aankoop te verlagen.

46. Geef van elk product een uitgebreide omschrijving op de productpagina. Maak de klant enthousiast over het product, vertel wat de voordelen van het product zijn en benoem de detailkenmerken.

47. Maak een veel gestelde vragen pagina. Uit onderzoek blijkt dat 45% van de potentiële klanten afhaakt in het bestelproces als ze niet snel een antwoord op hun vraag kunnen vinden. Dat is bijna de helft! Kun je nagaan hoeveel omzet je daardoor mis loopt. Door een veel gestelde vragen pagina in je shop te maken maak je het bezoekers makkelijker, maar jezelf ook. In plaats van dat mensen jou gaan bellen of mailen kunnen zij zelf het antwoord vinden. Dat scheelt jou een hoop tijd.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

48. Hanteer een herkenbare structuur. Een duidelijke structuur in je webwinkel is essentieel voor het gebruiksgemak van je website. Hiermee voorkom je dat bezoekers voortijdig je webwinkel verlaten. Online shoppers zijn een bepaalde structuur gewend. Hoe voorspelbaarder jouw webwinkel is ingericht en hoe gemakkelijker bezoekers hun weg kunnen vinden, des te meer bezoekers klant zullen worden.

49. Maak een menu zonder verrassingen. Het hoofdmenu is het belangrijkste navigatie-element in een webwinkel. Maak het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk en zorg ervoor dat zij snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Plaats je menu niet op een afwijkende plek maar verticaal aan de linkerzijde van je website of horizontaal onder de header.

Download dit blog als e-book

50. Plaats een kruimelpad. Dit bevindt zich doorgaans boven aan de website, net onder de hoofdnavigatie. De naam is afgeleid van de broodkruimels die Hans en Grietje in het sprookje laten vallen als ze het bos ingaan, om zo later de weg weer terug te kunnen vinden.

51. Haal verlaten winkelwagens terug. Ongeveer 75% van de gevulde digitale winkelwagens wordt achtergelaten. Kun je je voorstellen hoeveel omzet je hier laat liggen? Stuur een automatisch bericht naar winkelwagen verlaters waarvan het e-mailadres bekend is met als doel om hen alsnog de bestelling te laten afrekenen.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - verlaten winkelwagens

52. Vraag geen onnodige informatie aan de klant. Maak het plaatsen van een bestelling zo eenvoudig mogelijk en vraag alleen om gegevens die je nodig hebt om de bestelling te kunnen verwerken en leveren. Wil je toch extra informatie verzamelen, maak deze velden dan niet verplicht.

53.Toon het aantal stappen in het bestelproces. Geef bezoekers geen kans je webwinkel voortijdig te verlaten. Dit bereik je onder andere door inzicht te geven in het bestelproces. Geef bijvoorbeeld aan waar in het proces de bezoeker zich bevindt en hoeveel stappen er nog volgen.

54. Haal twijfels weg. Twijfelende bezoekers in je webshop kopen niet. Vraag jezelf af waaraan jouw klanten zouden kunnen twijfelen en neem deze twijfels weg.

55. Installeer een chatfunctie. Ruim de helft van de online shoppers geeft de voorkeur aan chatten boven bellen of e-mailen. Het is dus zeker de moeite waard om een chatfunctie in je webshop te installeren. Zo kunnen bezoekers direct antwoord krijgen op hun vraag en is de kans groter dat zij klant bij je worden.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - verlaten winkelwagens

56. Leid klanten niet af. Als een bezoeker zover is dat hij zijn winkelwagen gevuld heeft, heeft hij slechts één doel. Het afronden van de bestelling. Als je hem vervolgens afleidt met allerlei in het oog springende banners, afbeeldingen en teksten, raakt je potentiële klant afgeleid van dit doel. En loop jij omzet mis. Elimineer dus alle afleiding in het bestelproces.

57. Bied achteraf betalen aan. Een derde van de online shoppers geeft de voorkeur aan achteraf betalen voor hun aankopen. Dit betekent dat je conversie enorm kan stijgen als je dit aanbiedt in jouw webwinkel. Je biedt hiermee een stukje extra service en gebruiksgemak. Je haalt een drempel weg om online te bestellen, waardoor je omzet stijgt.

58. Speel in op de schaarste van een product. Wanneer van een bepaald product maar in een beperkte hoeveelheid aanwezig is of slechts tot een bepaalde datum besteld kan worden, krijgt het extra aantrekkingskracht. Hierop kun je eenvoudig inspelen door bij elk product de actuele voorraad te tonen, zeker als je met kleine voorraden werkt.

59. Vraag een aantal mensen in je omgeving om een bestelling in je webwinkel te plaatsen. Kijk over hun schouder mee hoe zij door je webwinkel navigeren. Kunnen ze alles eenvoudig vinden? Op deze manier kun je eenvoudig drempels in je webwinkel opsporen.

60. Bezoek je eigen webwinkel als klant en plaats een testbestelling. Doe dit niet alleen op een desktop of laptop maar ook op een mobiel apparaat. Een eenvoudige en snelle manier om er achter te komen of er drempels in je webwinkel zitten waardoor klanten niet tot aankoop over gaan.

Online marketing

Online marketing is als het goed is een belangrijk onderdeel in je werkweek. Ga aan de slag met de volgende marketing e-commerce tips!

E-commerce tips voor een succesvolle webwinkel

61. Onderzoek op welke sociale media kanalen jouw doelgroep aanwezig is. Maak daar accounts aan. Dit is de perfecte manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Daarnaast is het een groot voordeel dat je niet alleen je doelgroep kunt informeren en inspireren, maar dat je ook je oor te luisteren kunt leggen om te achterhalen waar je doelgroep behoefte aan heeft.

62. Plaats regelmatig berichten op elk van je sociale media kanalen. Maak een mooie mix van berichten: blogs, tips, informatie, inspiratie en promotionele berichten. Deel ook af en toe iets persoonlijks en laat je expertise zien. Test welke frequentie van posten voor jouw doelgroep goed werkt. Plaats niet alleen reclame maar ook eens een grappige quote of een leuke video.

63. Vraag klanten om hun ervaringen met jouw webwinkel te delen op sociale media. Zo bereik je ook het netwerk van je klanten. Eventueel geef je een beloning aan iedereen die zijn ervaring deelt of maak je er een winactie van.

64. Zorg dat je niet alleen aan het zenden bent. Ga de interactie met je volgers aan. Sociale media zijn geen eenrichtingsverkeer. Stel bijvoorbeeld regelmatig een vraag en reageer zelf ook op berichten van anderen. Op die manier groeit je bereik vanzelf.

65. Stuur regelmatig een nieuwsbrief. Dit is een geweldige manier om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken. Het is met name geschikt om bezoekers vaker naar je webwinkel te laten terugkeren. Ook al koopt een bezoeker niets, zorg dan in elk geval dat deze zich voor je nieuwsbrief inschrijft.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - nieuwsbrief

66. Stuur 1 tot 4 keer per maand een nieuwsbrief naar je volgers. Deze frequentie zorgt ervoor dat je regelmatig bij je doelgroep onder de aandacht komt. Op den duur bereik je daarmee dat mensen vanzelf aan jou denken als ze een bepaald product nodig hebben. Ik raad je aan om minimaal 1 keer per maand een nieuwsbrief uit te sturen.

67. Maak van je nieuwsbrief geen digitale reclamefolder. Pak het eens anders aan dan je concurrenten, zodat je opvalt in die overvolle mailboxen. Geef in je nieuwsbrief tips, achtergrond informatie en sneak previews. Maak er iets waardevols van, dat werkt veel beter dan simpelweg zeggen ‘dit zijn de nieuwe producten en dit zijn de aanbiedingen van deze week’. Natuurlijk moet je die ook noemen, maar bied ook altijd meerwaarde.

68. Plaats in elke nieuwsbrief meerdere links naar je webwinkel. Je kunt direct naar een productpagina linken, maar ook naar een inspiratiepagina die je gemaakt hebt of naar een blog in je webwinkel. Plaats zowel tekstlinks als links onder afbeeldingen.

69. Doe af en toe iets extra’s voor de mensen op je mailinglist. Organiseer eens een exclusieve korting of actie speciaal voor je nieuwsbrieflezers. Zorg ervoor dat zij zich gewaardeerd voelen en dat ze een streepje voor hebben op de rest. Daarnaast zorgt dit natuurlijk voor extra bezoekers naar je webshop en extra omzet.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

70. Zet storytelling in. Hoe wil je dat de wereld jouw webwinkel kent, onthoudt en omarmt? Verhalen worden onthouden, veel beter dan een opsomming van feiten. Maak daar slim gebruik van. Storytelling zorgt ervoor dat er een band ontstaat tussen je webwinkel en de consument. De consument leert je bedrijf kennen en onthoudt het verhaal. Zoeken ze een bepaald product en denken ze aan jouw mooie, bijzondere of grappige verhaal? Dan heb je er een klant bij.

71. Haak in op bijzondere dagen. Dagen die belangrijk zijn voor je doelgroep zijn goede momenten om je webwinkel onder de aandacht te brengen. Bedenk een leuke of grappige inhaker en deel deze op sociale media.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - inhaakmomenten

72. Organiseer een winactie. Geef een product uit je webwinkel weg en stel als voorwaarde dat deelnemers zicht moeten inschrijven voor je mailinglijst of je moeten volgen op sociale media. Zo vergroot je je bereik op de lange termijn.

73. Doe een aanbieding aan alle deelnemers aan de winactie. Degenen die niet gewonnen hebben, hebben hoogstwaarschijnlijk wel interesse in jouw product. Door dit met een korting aan te bieden kun je je omzet vergroten.

74. Bedenk een actie. Bijvoorbeeld voor Kerst, Black Friday of het zoveel jarig bestaan van je webwinkel. Deel de actie via je blog, nieuwsbrief en sociale media kanalen. Naast korting kun je er ook voor kiezen om een bonus bij elke bestelling te geven.

75. Verstuur een persbericht. Free publicity is een geweldige manier om meer bezoekers en klanten te trekken. Verstuur een persbericht naar zowel lokale als landelijke media, waarin je vertelt over jouw webwinkel en de producten die je verkoopt.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - persbericht

76. Verstuur alleen een persbericht als je iets nieuws te melden hebt. Over de ‘aanbieding van de week’ hoef je geen persbericht uit te sturen. Maar bijvoorbeeld wel als je je collectie hebt uitgebreid of wanneer je als enige webwinkel in Nederland een bepaald product of merk verkoopt.

77. Bepaal naar welke media je het persbericht verzendt. Richt je je op landelijke of lokale media (radio, tv, kranten), (vak)tijdschriften of juist op online media? Stem de inhoud van je bericht hier op af en houd er rekening mee dat redacties vaak enkele maanden vooruit werken.

78. Werk samen met bloggers en influencers uit jouw branche. Zij hebben vaak een groot bereik. Als hun doelgroep ook jouw doelgroep is, kun jij daar mooi van profiteren. Sommige bloggers schrijven in ruil voor gratis producten een mooi stuk over jouw webwinkel, anderen willen daarvoor betaald worden.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

79. Start met affiliatemarketing. Dit is een vorm van online adverteren waarbij jouw webwinkel gepromoot wordt op andere websites. Een website eigenaar plaatst bijvoorbeeld een banner van jouw webwinkel op zijn site. Of hij schrijft een artikel over een bepaald product uit je webwinkel. Voor elke klik of transactie die via banners of links gegenereerd wordt ontvangt de website eigenaar een vergoeding van jou. Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je betaalt op basis van resultaat.

80. Doe ook aan offline marketing. Dat je een online winkel hebt betekent niet dat je die ook alleen online onder de aandacht moet brengen. Offline marketing is ook voor een webwinkel een slimme zet. Denk aan het ronddelen van flyers, deelname aan een beurs of markt en deelname aan goodiebags tijdens evenementen. Het geeft je doelgroep vertrouwen als ze je ook offline zien én het biedt mogelijkheden om een hele nieuwe doelgroep te bereiken.

Slimme omzetverhogers

Je kunt je omzet verhogen door meer bezoekers te trekken en door van deze bezoekers klanten te maken. Daarover heb je in de e-commerce tips hierboven gelezen. Een derde manier om meer te verdienen met je webwinkel is door klanten meer geld uit te laten geven per bestelling. Hoe je dat doet lees je hieronder.

E-commerce tips voor een succesvolle webwinkel

81. Richt je niet alleen op bestaande klanten. Het is veel makkelijker en goedkoper om een bestaande klant een herhalingsaankoop te laten plaatsen dan om een nieuwe klant te krijgen. Richt dus niet al je aandacht op het trekken van nieuwe klanten.

82. Bied abonnementen aan op jouw producten. Een geweldige manier om terugkerende omzet te verkrijgen. Steeds meer e-commercebedrijven zien de mogelijkheden van abonnementen. Ze werken vooral goed bij verbruiksproducten zoals kaarsen, eten, drinken, papierwaren en verzorgingsproducten.

83. Overtref de verwachtingen van je klant. Pak elke bestelling mooi in, voeg een handgeschreven kaartje of een klein cadeautje toe. Door je klant positief te verrassen en een goed gevoel te geven bij jouw webshop komen klanten sneller bij je terug voor een herhalingsaankoop.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - inpakken

84. Stimuleer herhalingsaankopen. Bijvoorbeeld door bij elke bestelling een kortingsbon toe te voegen die te besteden is bij een volgende bestelling.

85. Bied kassakoopjes in je webwinkel. Laat in het bestelproces producten zien die laaggeprijsd zijn en impulsief mee besteld kunnen worden. Denk aan batterijen bij speelgoed of een onderhoudsproduct bij schoenen.

86. Toon alternatieve producten op de productpagina’s. Is het product net niet wat de klant zoekt? Zorg dan dat je onderaan de productpagina enkele andere producten laat zien die mogelijk wel op de wensen aansluiten.

87. Maak productbundels. Zijn er producten die vaak samen gekocht worden? Maak er een bundel van die iets voordeliger is. Zo stimuleer je dat klanten per bestelling meer geld uitgeven.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - productbundels

88. Bied voordeelpakketten aan. Geef korting als een klant meerdere van hetzelfde product koopt.

89. Bied gratis verzending boven een bepaald orderbedrag aan. Kies dit orderbedrag slim. Door net iets boven de gemiddelde bestelwaarde te gaan zitten stimuleer je dat klanten meer geld uitgeven. Mensen lopen niet graag een korting mis.

90. Geef niet te vaak korting. Dit drukt enorm op je marges en het verlaagt je omzet. Slimmer is het om een bonus of een extraatje bij een aankoop te geven.

91. Zorg voor een hoge klanttevredenheid. Tevreden klanten geven 16 keer zoveel geld uit in een webwinkel. Het is dus absoluut de moeite waard om te investeren in de klanttevredenheid. Een goede klantenservice begint met een volledige informatievoor­ziening op je website.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - klanttevredenheid

92. Doe iets extra’s voor vaste klanten. Nodig hen uit voor een speciale VIP klantenavond bijvoorbeeld. Door een actie speciaal voor je bestaande klanten te organiseren voelen zij zich gewaardeerd.

93. Introduceer een spaarprogramma. Geef spaarpunten voor elke euro die in jouw webwinkel besteed wordt en laat klanten sparen voor korting op een volgende bestelling of voor gratis cadeaus. Dit maakt het interessanter om de volgende bestelling ook bij jou te plaatsen en niet bij een concurrent.

Tip: download dit blog als e-book

94. Bied een one-click upsell aan. Dit is een vrij nieuwe manier van upselling die gedaan wordt op de bedankt-pagina die klanten te zien krijgen nadat zij hun aankoop afge­rond hebben. De one-click upsell biedt bezoekers de mogelijkheid om met één klik een extra product aan de bestelling toe te voegen, zonder dat zij opnieuw hoeven af te rekenen. Het extra bedrag kan direct van de rekening van de klant geïncasseerd worden, omdat zij even daarvoor al hun betaalgegevens hebben verstrekt.

95. Maak inspiratiepagina’s. Feestdagen, vakanties en andere speciale dagen bieden vaak een mooie aanlei­ding om je omzet een boost te geven. Speel hier handig op in door mooie inspira­tiepagina’s in je webwinkel te maken; pagina’s die helemaal in het teken staan van een bepaald thema.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - inspiratie

96. Stuur een 9-word-email. Dit werkt vooral goed bij specialistische webwinkels. Stuur een korte mail naar je klanten, zonder enige opmaak. Vraag hoe het met hen gaat en of ze nog steeds behoefte hebben aan … [jouw oplossing voor hun probleem]. Dit is een effectieve manier om met klanten in gesprek te gaan en hen een aanbod te doen.

97. Maak een feestje van elke bestelling. Als webwinkelier kun je twee keer een eerste indruk maken. Eerst in je webshop en ten tweede zodra je klant het pakket ontvangt. Zorg ervoor dat jouw verpakking er uit springt en dat het een feestje is om uit te pakken.

98. Denk aan verjaardagen. Verzamel de geboortedatum van je klanten en stuur hen vlak voor hun verjaardag een mail of zelfs een ansichtkaart met een felicitatie en een kortingscode om te bestellen.

100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop - verjaardag

99. Investeer in de relatie met je klant. Stuur eens een persoonlijke mail en speel in op belangrijke dagen voor je klant. Weet je bijvoorbeeld dat iemand een kindje verwacht of binnenkort gaat trouwen? Stuur dan een kaartje zodra het zover is. Kleine moeite, maar dit wordt enorm gewaardeerd.

100. Blijf testen. Wat voor de gemiddelde webwinkelier werkt hoeft niet ook voor jou te werken. Daarom is de allerbelangrijkste tip die ik je kan geven om alles wat je doet goed te testen, de resultaten te analyseren en daarop bij te sturen.

De 100 beste e-commerce tips voor jouw webwinkel

Dit waren ze! De 100 beste e-commerce tips die jij kunt toepassen om van jouw webwinkel een succes te maken. Om je omzet te verhogen zodat ook jij een goed salaris uit je webwinkel haalt. Super dat je tot hier gelezen hebt. Ga nu aan de slag met het toepassen van alle tips. Er zal immers alleen iets in je webwinkel veranderen als je ook daadwerkelijk actie onderneemt.

Succes!

E-book 100 e-commerce tips voor een succesvolle webshop

Over de schrijver
Leuk dat je er bent! Ik ben Astrid van der Made, de #1 e-commerce expert van Nederland en België en schrijver van Meer verdienen met je webshop. Mijn missie is: in 5 jaar 10.000 webwinkeliers helpen om hun webshopdoelen aan te tikken en liever nog voorbij te razen. Daarom geef ik online trainingen, 1-op-1-coaching en mail ik twee keer per week één gouden webwinkel-inzicht de wereld in.

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief