35 tips voor meer bezoekers in je webwinkel
Zonder bezoekers in je webwinkel geen klanten. Dat is een open deur natuurlijk 🙂 Maar, voldoende kwalitatieve bezoekers naar je webshop trekken kan nog best een uitdaging zijn. Daarom geef ik je in dit artikel 35 tips om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken. Doe er je voordeel mee!
Meer bezoekers in je webwinkel
Het klinkt natuurlijk heel leuk als je kunt zeggen dat je elke maand 10.000 of meer bezoekers in je webwinkel hebt. Echter, als deze bezoekers niet in je doelgroep vallen, heb je er niet zoveel aan. Het is veel waardevoller om wat minder bezoekers te hebben die allemaal geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Ondanks dat de titel van dit blog anders doet vermoeden wil ik je op het hart drukken om je te focussen op kwaliteit en niet op kwantiteit. Ga dus voor bezoekers in je webwinkel die tot jouw doelgroep behoren. Trek die mensen die ook echt potentiële klanten zijn. Dat zijn degenen die uiteindelijk voor je omzet zorgen.
Ken je doelgroep
1. Doe onderzoek naar je doelgroep
Zorg dat je weet welke mensen jouw producten kopen en waarom ze dat doen. Welk probleem los jij met je producten op? Aan welke behoefte voldoe je? Zorg dat je dit helder hebt. Wees niet bang om specifiek te zijn. Hoe specifieker je doelgroep, des te makkelijker wordt het om je producten te verkopen. Lees hier meer over het bepalen van je doelgroep.
2. Onderzoek hoe je je doelgroep kunt bereiken
Welke bladen leest je doelgroep, op welke social media kanalen zijn ze actief, welke websites en blogs bezoeken ze? Misschien zijn er ook (offline) evenementen die jouw doelgroep bezoekt. Zoek uit hoe en waar je jouw doelgroep kunt bereiken.
Hoe specifieker je doelgroep des te makkelijker en goedkoper je marketing
3. Zorg dat je aanwezig bent daar waar je doelgroep zich bevindt
Zijn ze actief op Facebook, zorg dan dat jij jezelf en je webwinkel daar laat zien. Leest je doelgroep de Linda, zorg dan dat je in dat magazine komt. Door jezelf te laten interviewen, door een persbericht uit te sturen of eventueel door er in te adverteren. Bezoekt je doelgroep vaak foodblogs, ga dan samenwerkingen aan met deze bloggers. Zo leren steeds meer mensen in je doelgroep je webwinkel kennen.
Meer bezoekers door bloggen
Bloggen is hot. Bijna iedereen doet het tegenwoordig en ook als bedrijf kun je eigenlijk niet meer zonder blog. Als je als (kleine) webwinkel je hoofd boven water wilt houden, is het hebben van een blog een super handige – bijna onmisbare – marketingtool.
4. Bepaal je onderwerpen
Ga niet in het wilde weg artikelen schrijven, maar kijk eerst eens kritisch naar je doelgroep. Wat zijn hun interesses, welke vragen hebben ze en tegen welke problemen lopen zij aan? Onderzoek ook welke zoektermen zij gebruiken om online informatie te vinden. Aan de hand van deze informatie maak je een lijst met blog-onderwerpen. Blogs met tips en stappenplannen doen het vaak goed, maar je kunt bijvoorbeeld ook achtergrondinformatie geven over een bepaald product of laten zien hoe een bepaald product geproduceerd wordt. Door blogs te schrijven die aansluiten op je doelgroep vergroot je de kans dat ze gelezen en gedeeld worden. Onthoud daarbij dat een blog geen reclamefolder is. Wees dus spaarzaam met advertenties en reclame en zorg dat elk artikel waardevol is voor je bezoekers.
5. Plaats links in je blogposts
Bijvoorbeeld naar de productpagina’s of inspiratiepagina’s in je webwinkel. Zorg ervoor dat je lezers eenvoudig naar je webwinkel kunnen doorklikken en niet zelf op zoek hoeven gaan naar een bepaald product dat je in je blog noemt.
6. Plaats regelmatig nieuwe content
Als je regelmatig een nieuw artikel plaatst dan wennen je bezoekers hier op den duur aan. Houd dus altijd een bepaalde frequentie aan en wees hierin consequent. Dus niet de ene week 3 blogs publiceren en vervolgens een hele maand niks. Bepaal voor jezelf wat haalbaar is. Laat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaan: beter elke maand één super goed artikel, dan elke week een artikel dat je even snel in elkaar flanst.
Tip: bij blog software zoals bijvoorbeeld WordPress kun je blogs heel eenvoudig inplannen, zodat ze gepubliceerd worden op de dag en tijd die jij aangeeft. Handig als je graag vooruit werkt.
7. Deel je blogs
Als je een blog geschreven en gepubliceerd hebt ga dan niet zitten wachten tot de bezoekers komen, maar breng je artikel actief onder de aandacht. Als je meer omzet door bloggen wit krijgen moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je blogs gelezen worden. Deel het artikel (meerdere keren) op social media, plaats een korte teaser en een link naar het blog in je nieuwsbrief of zet de link naar je nieuwste blog in je e-mail handtekening. Breng je blog op alle mogelijke manieren onder de aandacht om zoveel mogelijk bezoekers te krijgen.
8. Ga gastbloggen
Benader websites waar jouw doelgroep zich bevindt met de vraag of ze gastblogs plaatsen. Soms mag je een blog over je eigen webwinkel insturen. In andere gevallen wordt dat niet toegestaan, maar wordt wel je (bedrijfs)naam en link bij het artikel geplaatst. Deze links zijn vaak heel waardevol. Enerzijds zorgen ze voor bezoekers naar je webwinkel. Anderzijds zijn ze goed voor je positie in de zoekresultaten.
Zoekmachine optimalisatie
Het optimaliseren van je webwinkel voor zoekmachines is een geweldige manier om (veel) meer bezoekers naar je webwinkel te trekken. Je moet wat geduld hebben voordat je echt resultaat merkt, maar als je volhoudt kun je maandelijks duizenden extra bezoekers uit zoekmachines halen. Wat is er nu mooier dan gratis bezoekers via Google en andere zoekmachines? Scheelt je een hoop geld aan advertentiekosten.
9. Doe een zoektermen analyse
Zoekmachine optimalisatie van je webwinkel begint altijd met een gedegen zoekwoord analyse. Bedenk voor elke pagina in je webwinkel welke woorden of zinnen jouw doelgroep in een zoekmachine zou invoeren. Vul deze zoektermen vervolgens in de Keyword planner van Google in. Deze laat je precies zien hoe vaak er op een bepaald woord of een woordcombinatie gezocht wordt en hoeveel concurrentie er voor elk zoekwoord is. Bovendien geeft de keyword planner ook suggesties voor andere zoekwoorden. Hiermee kun je eenvoudig de beste zoekwoorden voor elke webpagina bepalen.
Wees specifiek. Een algemeen woord als ‘kleding’ heeft veel maandelijkse zoekopdrachten, maar de kans dat jij precies biedt wat de zoeker zoekt is klein. Een zoekwoord als ‘online kinderkleding kopen’ heeft minder maandelijkse zoekopdrachten, maar de kans dat deze zoekers een koopintentie hebben is veel groter.
Dat is precies wat we willen: kwalitatieve bezoekers.
10. Optimaliseer je teksten
Je weet nu op welke zoekwoorden je doelgroep naar jouw producten zoekt. Dan is het zaak om deze zoekwoorden op je website terug te laten komen. Dat doe je onder andere door SEO teksten te schrijven. Schrijf voor elke pagina in je webshop een unieke en uitgebreide SEO tekst, waarin je de zoekwoorden voor die pagina een aantal keer laat terugkomen. Overdrijf het niet, deze teksten schrijf je in de eerste plaats voor je bezoekers! Geef dus voldoende informatie in deze teksten, inspireer de lezer en stimuleer hem om door te klikken en de producten in het winkelwagentje te plaatsen. Plaats een titel en tussenkopjes in deze teksten en gebruik ook daarin de zoekwoorden. Geef elk tussenkopje een heading tag.
11. Vul de metatitle en –description in
Bij veel (website- en) webwinkelsoftware kun je de paginatitel en metadescription per pagina invullen. Dit is de tekst die in de zoekresultaten getoond wordt.
Denk goed na over deze teksten. Schrijf een korte en duidelijke titel met daarin het belangrijkste zoekwoord. Hiermee laat je zowel bezoekers als zoekmachines weten waar een bepaalde pagina over gaat. In de metadescription kun je vervolgens meer informatie geven. Neem ook een call to action op, om bezoekers te stimuleren op de link te klikken.
12. Optimaliseer foto’s en afbeeldingen
Ook de foto’s en afbeeldingen in je webwinkel kun je optimaliseren. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat jouw producten via Google Afbeeldingen gevonden worden. Geef elke afbeelding een goede bestandsnaam. Geen nummer of afkorting, maar een korte beschrijving van wat op de afbeelding staat. Gebruik daarin de zoekwoorden. Zorg ervoor dat de afbeelding het juiste formaat heeft voordat je hem in je webwinkel uploadt. Dit komt de snelheid van je webshop ten goede.
13. Ga linkbuilden
SEO voor je webwinkel speelt zich voor een deel ook ‘buitenshuis’ af. Dit is linkbuilding volgens Wikipedia: “Het genereren van links vanaf andere websites (backlinks) naar een specifieke website, met het doel een hogere waardering voor een zoekmachine te behalen voor op die webpagina relevante trefwoorden”
Het idee achter linkbuilding is, dat hoe meer relevante websites naar jouw webwinkel verwijzen (linken) des te meer waarde zoekmachines aan je webwinkel hechten. Als er veel naar je gelinkt wordt zal je wel belangrijk of populair zijn. Hoe meer relevante websites naar jou linken, hoe beter dus. En als je veel links krijgt van websites met een goede reputatie dan is dat nog beter. Dat is eigenlijk waar het in het kort op neer komt. Daarbij speelt relevantie een grote rol. Als een tuinmeubelen website een link plaatst naar een kinderkleding webwinkel is deze link minder waard dan wanneer een website over opvoeden linkt naar een kinderkleding webwinkel.
Als andere – gerelateerde – websites een link naar jouw shop plaatsen is dit gunstig voor je posities in de zoekresultaten. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gewoon geklikt op deze links: allemaal extra bezoekers voor je webwinkel! Meer over linkbuilding lees je hier.
Social media
Social media is een geweldige bron van bezoekers voor je webwinkel. Bijna iedereen is wel eens actief op Facebook, Twitter, Pinterest of Instagram. Daar kun je handig gebruik van maken! Zorg dat je aanwezig bent op die kanalen waar je doelgroep ook aanwezig is.
14. Onderzoek op welke social media kanalen jouw doelgroep aanwezig is
Maak daar accounts aan. Dit is de perfecte manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Daarnaast is het een groot voordeel dat je niet alleen je doelgroep kunt informeren en inspireren, maar dat je ook je oor te luisteren kunt leggen om te achterhalen waar je doelgroep behoefte aan heeft.
15. Plaats regelmatig berichten op elk van je social media kanalen
Maak een mooie mix van berichten: blogs, tips, informatie, inspiratie en promotionele berichten. Deel ook af en toe iets persoonlijks en laat je expertise zien. Test welke frequentie van posten voor jouw doelgroep goed werkt. Plaats niet alleen reclame maar ook eens een grappige quote of een leuke video.