Achter de schermen: Stokado
13 november 2021 
8 min. leestijd

Achter de schermen: Stokado

Achter de schermen: StokadoEind 2020 was Linda flink ziek door Corona, wat haar de tijd gaf om na te denken. Haar vriend heeft een eigen bedrijf en gaat elke dag met plezier naar zijn werk. Dat wilde zij ook. Linda vertelt: "Ik vond mijn werk in de administratie niet vervelend maar haalde er ook geen voldoening uit. Toen ik mijn baan had opgezegd gaf dat ook geen rust. Want wat moest ik nu doen? Ik had geen idee."

Linda vindt het heerlijk om op te ruimen en te organizen. En ze is er ook goed in. Bovendien heeft de detailhandel haar altijd geïnteresseerd en in het bijzonder de e-commerce. Na wat onderzoek bleek dat er vrij weinig winkels zijn die zich specialiseren in opbergmateriaal. Daar lag een kans! Sinds 6 april 2021 is de webshop van Stokado online. We vragen Linda hoe het leven als webwinkelier er nu uit ziet. 

Hoe onderscheid jij je van je concurrenten?

Linda: "Mensen kunnen bij mij terecht voor persoonlijk advies. Heb je een probleem of loop je ergens tegenaan wat betreft opruimen, opbergen en organizen dan kun je contact met me opnemen. Ik vraag dan om foto’s en afmetingen zodat ik een goed beeld krijg van het probleem en ga in mijn magazijn of online op zoek naar het juiste opbergmateriaal." Sinds kort komt Linda ook bij klanten thuis als Professional Organizer, een mooie aanvulling op de webshop. 

"Het is als webwinkelier niet eenvoudig om met klanten in contact te komen maar het is wel belangrijk. Het is dé manier om erachter te komen wat je klanten precies willen en nodig hebben. Bovendien vind ik het ontzettend leuk om mensen te helpen structuur en overzicht te krijgen in hun huis of op het werk. Het geeft veel voldoening."  

Hoeveel tijd besteed je aan je webwinkel?

Linda werkt nu ongeveer 20 tot 25 uur per week aan haar webshop. Er komt veel bij kijken. Leveranciers zoeken; producten inkopen en in je webshop zetten; leveringen controleren; magazijn opruimen; foto’s maken van producten; nieuwsbrief en blogs schrijven; sociale media bijhouden; Marktplaats, Bol,com en Google shop bijhouden; contact met klanten; SEO en analyse; webshop bijhouden; administratie en boekhouding. Daarnaast volgt ze cursussen, leest allerlei artikelen en boeken en kijk webinars.

Linda heeft chronische Lyme en daardoor een beperkte hoeveelheid energie. Thuis werken en zelf je tijd indelen is voor haar ideaal. "Heb ik een slechte dag, dan stop ik eerder en doe de volgende dag wat meer. Dat werkt heel goed. Gelukkig gaat het met mijn gezondheid door verschillende behandelingen de goede kant op. Bovendien vind ik mijn werk nu echt leuk en geeft het ook energie. Dat helpt ook."

Achter de schermen: Stokado

Beschrijf eens een dag uit jouw leven als webwinkelier?

"Dat is een lastige, want elke dag is anders. Vandaag begon mijn dag met het schrijven en versturen van een nieuwsbrief. Daarna heb ik een nieuw bericht geplaatst op Facebook en Instagram. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe producten bij één van mijn leveranciers, heb een paar mailtjes verstuurd, wat administratie gedaan, nu ben ik bezig met dit interview en daarna moet er nog een bestelling de deur uit.

Ik heb voor taken die steeds terugkomen een week- en maandprogramma opgesteld. Elke maandag zet ik bijvoorbeeld nieuwe producten in mijn webwinkel. En eens in de twee à drie weken schrijf ik een blog en nieuwsbrief. Dat maakt het enigszins overzichtelijk."

Leuk en minder leuk

"Orderpicken, nieuwe producten zoeken en het Professional Organizen vind ik het leukst. Het minst leuk vind ik, tot mijn eigen verbazing, de marketing kant. Ik vind het vooral lastig om elke keer nieuwe en interessante dingen te bedenken voor Facebook, Instagram, de nieuwsbrief en de blog. In de toekomst zou ik graag samen met iemand de webwinkel runnen en die persoon mag dan onder andere de marketing gaan doen, haha." 

Welke uitdagingen kom je tegen tijdens het runnen van een webwinkel?

Als beginnende webshopeigenaar moet je veel uitzoeken en al doende leer je. Je maakt fouten maar dat geeft niet, het is een leerproces. "Gelukkig vind ik nieuwe dingen leren ontzettend leuk maar het geeft soms ook stress. Dan kom ik ergens niet uit en weet ik niet wie ik om advies kan vragen. Of ik weet even niet welke kant ik met mijn bedrijf op moet en dan ga ik daar heel hard over nadenken. Dan loop ik weleens vast. Mijn eigen onzekerheid is dan wel een uitdaging. Ik vond mezelf altijd behoorlijk zelfverzekerd maar als ondernemer bedenk en doe je alles zelf, het is immers jouw bedrijf en jouw verantwoordelijkheid en dat valt me soms zwaar. Dat had ik niet verwacht."

Achter de schermen: Stokado

Hoe trek je bezoekers naar je webwinkel? 

Linda vertelt: "Op dit moment komen de meeste bezoekers via sociale media. Het duurt een tijd voor je goed vindbaar bent via Google heb ik gemerkt. Langzaamaan komen meer bezoekers via Google en ander zoekmachines in mijn webshop. 

Daarnaast adverteer ik in (lokale) kranten en tijdschriften. Dit jaar ben ik er nog niet aan toegekomen maar volgend jaar wil ik graag op markten en beurzen gaan staan met mijn producten. En mond-tot-mond reclame is ook erg belangrijk."

Als je opnieuw zou beginnen, wat zou je dan anders aanpakken?

"Ik ben nog maar net begonnen en voel me ook nog een echte starter dus ik zit nog in de fase dat ik van alles uitprobeer. Ik vraag advies aan mensen om me heen maar vaak is er maar één manier om erachter te komen of iets werkt en dat is het gewoon doen. Als ik een jaar bezig ben ga ik de balans opmaken."

Achter de schermen: Stokado

Wat zijn je ambities voor de komende tijd?

Linda wil graag meer leren over SEO en Google Analytics. "Ik denk dat het ontzettend belangrijk is voor elke webwinkeleigenaar om goed te analyseren waar je klanten vandaan komen en wat ze zoeken. Het valt me niet mee om zelf uit te zoeken hoe SEO en Google Analytics precies werkt dus ik heb besloten een bedrijf in te schakelen die daar samen met me naar gaat kijken. 

Ik ben ook bezig met het ontwerpen van labels voor op voorraadpotten en opbergboxen. Ik heb een aantal bedrijven benaderd of zij labels voor me konden maken maar dat duurt allemaal veel te lang dus ik heb besloten het zelf maar te doen. Ik heb een bedrijf gevonden in de buurt die de labels voor me gaat drukken. Ik ben heel benieuwd hoe dit nieuwe product het gaat doen komend najaar!

Daarnaast kijk ik ernaar uit om vaker aan de slag te gaan als Professional Organizer."

Wat is de belangrijkste tip die jij gekregen hebt?

"Je moet gewoon beginnen. Dat was een goede tip want ik ben meer een denker dan een doener en ik denk graag over alles na. Mijn vriend is dan een voorbeeld voor mij. Hij is een echte ondernemer én een doener. Hij denkt niet teveel na maar begint gewoon. Je kunt toch niet van tevoren alles uitwerken en bedenken hoe zaken gaan lopen. Gewoon beginnen en tijdens het proces moet je toch vaak bijsturen."

Over de schrijver
Ik ben Astrid van der Made, #1 e-commerce expert voor ambitieuze webwinkeliers en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen

Meer webwinkel tips

500+ webwinkel blogs in ons archief