arrow_drop_up arrow_drop_down
21 januari 2016 
in SEO

Deze SEO tips mag je in 2016 niet missen

Zoekmachine optimalisatie is iets waar je als webwinkelier continue mee bezig moet blijven. Algoritmes van zoekmachines veranderen regelmatig en als je niet op past word je aan alle kanten ingehaald door (nieuwe) concurrenten. In dit artikel lees je met welke SEO tips je in 2016 absoluut aan de slag moet gaan.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om je webwinkel beter te laten scoren in zoekmachines. Dingen die absoluut noodzakelijk zijn als je überhaupt een kans wilt maken.

  • Voldoende tekst toevoegen waarin je de belangrijkste zoektermen verwerkt
  • Elk product een unieke en uitgebreide omschrijving geven
  • Afbeeldingen toevoegen met de juiste bestandsnaam en alt-tag
  • De meta-titels en -descriptions voor elke pagina toevoegen
  • Heading tags gebruiken in titels en tussenkopjes

En lees ook dit artikel eens over hoe je meer bezoekers naar je webwinkel trekt.

Tot zover niets nieuws, bovenstaande punten zijn al een tijdje belangrijk als je goed in de zoekresultaten wilt scoren. Maar wel de moeite waard om eens kritisch te bekijken in je webwinkel. Is alles correct ingevuld en klopt alles nog?

Verschuiving naar mobiel

Naar verwachting gaan er dit jaar wat dingen veranderen in de wijze waarop je SEO toepast. Het aandeel mobiele shoppers wordt steeds groter, waardoor het hebben van een responsive (mobiel-vriendelijke) webwinkel niet alleen leuk is, maar zelfs een absolute must. Sinds begin 2015 krijgen mobiel-vriendelijke websites voorrang in de Google zoekresultaten, dit wordt ook in 2016 doorgezet. Je dient je webwinkel hiervoor te optimaliseren. Dat betekent onder andere kortere metatitels en metadescriptions, omdat het aantal tekens dat zoekmachines laten zien op mobiele apparaten kleiner is dan op desktops. Werkt je webwinkel nog niet optimaal op smartphones en tablets? Dan moet je daar nu echt mee aan de slag, anders loop je klanten mis.

Inzetten op content

Het maken van goede content is in 2016 een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je positie in de zoekresultaten te verbeteren. Denk daarbij aan het toevoegen van teksten in je webwinkel: achtergrondinformatie, tips, handleidingen en antwoord op vragen die spelen bij je doelgroep bijvoorbeeld. Maar denk ook aan bloggen. En dan niet zomaar een blog, maar artikelen die echt de moeite waard zijn om te lezen en – heel belangrijk – te delen. Spraakmakende content. Hoe vaker jouw artikel door je doelgroep gedeeld wordt, des te groter het bereik en des te beter het is voor je positie in zoekmachines. Bovendien geldt dat hoe langer de webpagina is, des te beter voor SEO. Waar voorheen een pagina van zo’n 300 woorden optimaal was, hebben nu langere pagina’s de voorkeur.

Ook het stimuleren van interactie helpt, zowel op je blog als op social media. Stimuleer lezers om te reageren op je blog, om hun mening te geven. Of stel eens een vraag die bezoekers in de reacties onder je blog kunnen beantwoorden.

Overigens is het produceren van goede content niet alleen voordelig voor je online vindbaarheid. Het is tevens een goede manier om bezoekers aan je webwinkel te binden en ervoor te zorgen dat klanten fan van je worden. Geef bezoekers die informatie waarnaar ze op zoek zijn. Inspireer hen en breng hen op ideeën.

Wil je bij blijven – of nog beter – je concurrentie voor blijven? Ga dan met deze SEO tips aan de slag.

Over de schrijver
Ik ben Astrid van Kollenburg, oprichter van Succes met je Webshop en auteur van het boek 'Meer verdienen met je webshop'. Mijn missie is om jou te helpen met het laten groeien van je webwinkel. Zodat je meer voldoening uit je werk haalt en financieel niet meer afhankelijk bent van je partner of een tweede baan. Ik weet uit ervaring tegen welke problemen en frustraties je aanloopt bij het runnen van een webwinkel. En hoe je deze kan ombuigen naar iets dat wél werkt.
Reactie plaatsen