Page content

Wat is een concurrentie analyse?

Bij het oprichten van een bedrijf of het lanceren van een merk komt veel kijken. Zo dien je de markt eerst uitgebreid te verkennen. Is er veel behoefte aan het product of de dienst die je wilt verkopen? En minstens zo belangrijk: is er sprake van veel concurrentie? Deze laatste vraag kun je beantwoorden met behulp van een concurrentie analyse. Daarbij kijk je uitgebreid naar de markt waarin je bedrijf of merk actief is.

Wat is een concurrentieanalyse?

Het uitvoeren van een concurrentie analyse is een verstandige keuze van elk bedrijf. Door de concurrentie goed in beeld te hebben vergroot je jouw kansen op succes. In sommige markten, zoals mode en beauty, zijn namelijk veel aanbieders actief. Het is de kunst om je eigen plek te veroveren. Via een concurrentie analyse kom je erachter wat de sterke en minder sterke punten van je concurrenten zijn. Verwerk de volgende vragen zeker in je concurrentieanalyse:

  • Wie zijn je concurrenten?
  • Is er sprake van een marktleider?
  • Hoe functioneert mijn bedrijf ten opzichte van de concurrenten?
  • Hoe kan mijn product of dienst zich meten ten opzichte van die van concurrenten?
  • Is het mogelijk dat de concurrentie mijn diensten of producten van de markt probeert te dringen?

Concurrentieanalyse uitvoeren

Heb je alle bovenstaande vragen beantwoord? Zet dan alle kenmerken van zowel directe als indirecte concurrenten goed op een rij. Waar staan ze om bekend en welke strategie gebruiken ze? Misschien kun je een van de strategieën zelf toepassen. Neem de tijd om een concurrentieanalyse uit te voeren. Vraag jezelf af waarom klanten bij een bepaald bedrijf kopen en om welke redenen ze juist vaak afhaken. Op die manier breng je zowel de succesfactoren als de valkuilen van bedrijven in kaart. Gebruik eventueel een checklist of tabel om alle informatie te noteren.

Resultaten gebruiken

Je kunt de resultaten van een concurrentieanalyse eventueel gebruiken voor een zogeheten SWOT-analyse. Dit is afkorting voor ‘Strenghts, Weaknesses, Opportunities and Threats’. Op deze manier verkrijg je een beter inzicht in de markt. Zo weet je waar jouw bedrijf of merk staat ten opzichte van concurrenten. ‘Kennis is macht’ is niet voor niets een bekende uitspraak!

Comment Section

0 reacties op “Wat is een concurrentie analyse?

Plaats een reactie


*